Sv: Vilken är den sämsta ölen du vet?!

Måste instämma i kritiken mot Koff, fruktanvsärt öl...
Jag drack ett annat öl, Old Smoked bock från Meantime, tänkte Meantime brukar smaka gott..
Kunde inte dricka upp en halv champagneflaska, så det hamnade i slasken och försökte få svar från Meantime om det var fel på ölet, dessvärre svarade inte på min epost. Ölen fullkomligt drunknade i surdisktrasesmak trodde det var en infektion och kände inte alls igen mig i deras "tasteing note"

Allt med rökmalt jag provat är så att jag tvekar att tömma glaset. Jag älskar Islaywhisky, cigarrer och all rökt mat. Men rökmalt, nä tack. Då tar jag hellre en Lappin kulta.

Oj nej jag tycker jätte mycket om aecht schlenkerla, brukar lixom gilla allt rökigt smile

Tja, har ju förvisso bara provat Aecht Schlenkerla och rökporten från Nils Oskar.

För Innis & Gunns Island Cask får väl sin rökighet från Islayfat fast det har samma rök ton som jag inte tycker passar i öl. Jag hade stora förhoppningar på den, köpte alla flaskorna dom fick till systemet i Löddeköpinge och alla utom en står längst ner och längst in i min ölkyl.

Old Smoked bock tycker jag var en riktig trevlig upplevelse. Jag har haft lite svårt att hitta igen rökigheten i vissa rököl som t.ex. Nils Oscar rökporter och Helsinge rököl, och även så med old smoked bock, så jag kanske har druckit den mer som en mellanmörk bocköl...

Tycker även Aecht Schlenkerla är et utmärkt öl när man ser på smaken, men rökdoften är kanske lite väl mycket för min smak.

Men... Bigfoot? Bara för att det GÅR att hälla i så mycket humle så behöver det inte bli människovärdig njutbarhet av det hela? Det gäller även alla dessa (allt för många) efterföljare i samma stil. Fy pokker.

Think globally. Drink locally.

jrm du kände inte någon sur syrlig smak i old smoked? Jag kan inte påstå att jag druckit mycket bock men den var väldigt märklig, börjar mer och mer misstänka att det var fel på mitt ex.

Den Old smoked Bock jag provade på smakade också surt, jag misstänker att den var infekterad. Samma kväll provade jag en Kals stout ifrån dugges som också var infekterad! 
Tacka vet jag Three hearts 7,5%, den smakar alltid vedervärdigt, oavsett infektioner eller inte.

Om lena kvinnokroppar ej förgylla
vår huvudgärd och dofta oss till ro
med humleknopp vi våra örngott fylla
och slumra tungt som björn i vinterbo

Jag har smakat på en Old Smoked Bock som jag fann lite syrlighet i, ganska platt smak för övrigt, knappt någon rökighet alls, kanske infekterad men den var en besvikelse. Inte alls som en ordinär bock, tyckte det var oerhört underligt.

Herr_B skrev:

Den Old smoked Bock jag provade på smakade också surt, jag misstänker att den var infekterad. Samma kväll provade jag en Kals stout ifrån dugges som också var infekterad!

Jag bestämde mig för att knäcka en flaska nu ikväll. Kan hälsa att den var rejält sur. Efter ett glas hade dock smaklökarna domnat och då var den rätt okej.

Tacka vet jag Three hearts 7,5%, den smakar alltid vedervärdigt, oavsett infektioner eller inte.

lol

Förste Old Smoked Bock jag drack i oktober när den var nyhet på bolaget hade ingen syrlighet, men jag smakade på en annan flaska förra helg och den var syrlig... Har en flaska kvar som jag hade tänkte dricka om ett par veckor när brorsan kommer på besök, men nu vet jag inte riktigt...

Hej allihop!
då jag äntligen fått tillgång till en kall källare har jag börjat intressera mej för lagerbryggning, en pilsner med doft av gröna äpplen fick mej att köpa en flaska Budweiser, i rent förskningssyfte förstås smile . Det ena leder ju ofta till det andra, och i fredags när jag skulle åka in tilll det lokala systembolaget för att hämta de öl jag hade beställt, bland annat Grebbestads Lunator (det handlar om en liten butik med inte mkt i form av kvalitetsöl på hyllorna), så visade det sej  at de inte hade dykt p.g.a bla,bla,bla... Jaha, vad göra? eftersom jag inte har nån öl färdig för tillfället, så ville jag ju ha med mej nåt hem, nåt vill man ju ha att dricka på.. tankarna gick mot pilsnerhållet, budweiser är enligt öltyps.def. en variant på den danska pilsnertolkningen... ok, grön Tuborg är ju en klassiker tänkte jag, och slog till på en låda med 33cl burkar, 208 kr... tänkte lite på den tiden man drev runt på fyllan i Köpenhamn för många år sen, vad jag kunde minnas så dög den väl, .. väntade mej att den skulle vara tunn och intetsägande...
så här beskriver systenbolaget den här ölen;

Grøn Tuborg Pilsner Øl (nr 1255)

Land Danmark

Distrikt Danmark

Alkoholhalt 4,2 %

Färg Ljust gul färg.

Doft Fruktig doft med brödigt inslag. 

Smak Medelstor beska. Brödig smak med viss maltighet.

Användning Serveras vid 8-10°C som sällskapsdryck eller till husmanskost.

Den här beskrivningen stämmer inte, en mer korrekt beskrivning skulle vara;

Grøn Tuborg Pilsner Øl (nr 1255)

Land Danmark

Distrikt Danmark

Alkoholhalt 4,2 %

Färg Ljust gul färg.

Doft kväljande stank av svavlig kålsoppa och unken jäst. 

Smak ingen beska, lätt ton av spya.kål/härsket kött smak utan detekterbar maltighet.

Användning skulle kunna användas vid "tårtning" av styrelsen för Carlsberg, meddelst en stor hink.

Utan att överdiva så höll jag på att spy när jag smakade på den.
Dagen efter åkte jag ned till lokala systembutiken och lämnade tillbaka de 23 burkar som återstod och bytte till ett gäng oppigårds golden ale och single hop ale.Personalen undrade om jag trodde att "det var nåt fel på den", och jag sa att den kan mkt väl vara infekterad, men att jag misstänker att den ska vara så där.De skulle skicka tillbaks den, så skulle jag få tilbaka mina 8.70 kr för den burk jag öppnat.

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

38 Senast ändrad av Portugisen (2009-11-08 22:02:44)

Tuborg grönn kan vara rätt god i Danmark.  Jag antar att det är så som med all den vin man tagit med sig från semesterresor, som var så fantastisk där i värmen men som bara var "så där" när man korkat upp den en helgkväll under hösten. 

Sedan tror jag att danskarna gladeligen exporterar all misslyckad öl till Sverige och behåller den goda ölen själva.  Svenskar köper en platta, super skallen i bitar och spyr gallan ut oavsett vad det är för öl dom druckit.  Varför kasta pärlor till svin, resonerar nog ledningen i Carlsberg?  Jag tror det i allafall, för absolut all öl som jag smakat i Sverige och som kommer från Carlsberg passar in på din träffande beskrivning ovan. 

Carlsberg köpte Pripps och gjorde något otroligt unikt, man lyckades göra ölet sämre.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Den Grøn Tuborg du hittar på bolaget är inte den "rätta" Grøn Tuborg. Smakmässige vet jag inte hur mycket det skiljer, men en dansk Grøn Tuborg ska ha 4,6% alkohol.

att grön Tuborg innehåller 0.4 % mindre i Sverige handlar troligen om olika skattesatser, det är t.ex. stor skillnad på skattetrycket mellan 3.5 % och 2.8 %, ölet kostar bara ca 20kr/l... men smakskillnaden beror på andra saker det är jag helt säker på.

kan du inte "offra dej" och gå och köpa en burk?  Rapportera gärna vad du tycker..

Om det där ölet är vad Danskerne foretrekker, då undrar man ju... (menar inte att angripa Danskar i allmänhet, snarare i synnerhet.. big_smile )

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

:-) vi åker till Danmark till jul. Då ska jag passa på att ta en par "riktiga" Tuborg med hem och jämföra lite fast jag är hemsk dålig på att sätta ord på det jag smakar...

Jag tror att danskarna föredrar Grøn Tuborg precis som svenskarna föredrar stor stark ;-)

Jo - smaken är tydligen som baken - delad.

En Havarti kommer inte över min tröskel men en del älskar denna fotsvettssstinkande danska ost. Och surströmming.

Har någon smakat öltypen Gose från Leipzig? Gör det.

Är det inte så att Tuborg Grönn bryggs på licens i Sverige?  Det kan väl också förklara smakskillnaden?  I Norge bryggs Tuborg Grönn på licens av Ringnes (som ägs av Carlsberg) och den är faktiskt inte riktigt så illa som den Tuborg Grön vi köper här.  Säljs i Norge på 4,5%, tror jag.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

44 Senast ändrad av Thomas Fransson (2009-11-09 19:16:30)

För att dra upp ämnet rökt öl igen så ber jag alla entusiaster samt tvivlare att testa Ölvisholt's "Lava"

Lava- Reyktur Imperial Stout

http://www.brugghus.is/attachments/Image/olvisholt_lava.jpg

Malt: 6 tegundir byggmalt 1 tegund hveitimalt (þar af kofareykt malt)

Humlar:     First Gold, Fuggle.
Ger:          Ölger
Styrkleiki: 9,4%
Bragð:      Lakkrís, karmella, reykur, kaffi ofl.

Är inte själv ngn anhängare av Schlenkerla, men lava faller mig på läppen.
Rökigheten är så subtil och flätas samman med lakritssmaken tillsammans med smakerna från den rostade malten.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

harboe pilsner. klarar inte häller av hoegaarden rosée, tog en munfull och sen ned i vasken men hela glaset

har man inget som jäser är det slöseri med tid!
Primär: brown porter No.1(1042og/28ibu)
sekundär: golden brett(100% brett b 1052og/20ibu 1/8-10), lambic(1053og 1/6-10)
på tapp: regurgitator bock(1070og/21ibu), vienna (1052og/23ibu), dipa (1093og/100++ibu), belgo ipa (1074og/70ibu), cal common(1052og/40ibu), session saison(1040og/20ibu)

jrm skrev:

:-) vi åker till Danmark till jul. Då ska jag passa på att ta en par "riktiga" Tuborg med hem och jämföra lite fast jag är hemsk dålig på att sätta ord på det jag smakar...

Jag tror att danskarna föredrar Grøn Tuborg precis som svenskarna föredrar stor stark ;-)

det stämmer nog det ang. foretrekkandet. ser fram mot rapport! For Helvede!!

Nu har jag hittat en ny riktigt usel öl.
"English dark stout" från Stensbogaard bryghus.
En riktigt usel stout som dessutom är svindyr.
Luktar bajs, smakar sötsurt äckel.
Som en riktigt dålig hembryggd öl, bläh sad

Satte första klunken av ölen i glaset i halsen när jag läste detta. Vad står det på flaskan - jo "English dark stout"... :-)

Nä, den var inget vidare. Tala om falsk marknadsföring, detta har ingenting med en engelsk stout att göra. De är visserligen ofta lite sötare men inte så mycket som den här och halva alkoholstyrkan hade väl varit mer åt rätt håll.

Jag hällde ut eländet i slasken.
Totalt odrickbart skit i kubik sad sad sad

Var på bolaget i går och köpte några tyska rauchbier från Bamberg som jag gillar starkt och så ett par flaskor Czar , amerikansk imperial stout som jag aldrig har smakat förrut . ( inte direkt billiga grejor ) och så såg jag en ölsort från Gotlandsbryggeri . Wisby klosteröl , för mej , helt ökänt öl . Tänkte jämföra med det  belgiska klosterölet och så köpte en flaska för att smaka och det var tur att jag köpte bara en flaska !
När jag öppnade den och hällde i glaset så kom den  första besvikelse . Skummet lyste med sin frånvaro ,inget skumm  alls och så jättestora bubblor !!??  . Enda smak jag kunde lista ut var humlesmaken men det smakade inte ens gott . Annars väldigt tunt öl , smaklöst ,påminner väldigt mycket om lättöl med lite humle i ,fast det skall hålla 5,0 Vol % .
I alla fall , jag tåg två mun och slängde resten så , belgarna behöver inte vara rädda ett dugg för konkurensen från Gotland , verkligen inte !
Någon annan som har smakat på detta öl , om man kan kalla det för öl ?