Hej allihop!
då jag äntligen fått tillgång till en kall källare har jag börjat intressera mej för lagerbryggning, en pilsner med doft av gröna äpplen fick mej att köpa en flaska Budweiser, i rent förskningssyfte förstås
. Det ena leder ju ofta till det andra, och i fredags när jag skulle åka in tilll det lokala systembolaget för att hämta de öl jag hade beställt, bland annat Grebbestads Lunator (det handlar om en liten butik med inte mkt i form av kvalitetsöl på hyllorna), så visade det sej at de inte hade dykt p.g.a bla,bla,bla... Jaha, vad göra? eftersom jag inte har nån öl färdig för tillfället, så ville jag ju ha med mej nåt hem, nåt vill man ju ha att dricka på.. tankarna gick mot pilsnerhållet, budweiser är enligt öltyps.def. en variant på den danska pilsnertolkningen... ok, grön Tuborg är ju en klassiker tänkte jag, och slog till på en låda med 33cl burkar, 208 kr... tänkte lite på den tiden man drev runt på fyllan i Köpenhamn för många år sen, vad jag kunde minnas så dög den väl, .. väntade mej att den skulle vara tunn och intetsägande...
så här beskriver systenbolaget den här ölen;
Grøn Tuborg Pilsner Øl (nr 1255)
Land Danmark
Distrikt Danmark
Alkoholhalt 4,2 %
Färg Ljust gul färg.
Doft Fruktig doft med brödigt inslag.
Smak Medelstor beska. Brödig smak med viss maltighet.
Användning Serveras vid 8-10°C som sällskapsdryck eller till husmanskost.
Den här beskrivningen stämmer inte, en mer korrekt beskrivning skulle vara;
Grøn Tuborg Pilsner Øl (nr 1255)
Land Danmark
Distrikt Danmark
Alkoholhalt 4,2 %
Färg Ljust gul färg.
Doft kväljande stank av svavlig kålsoppa och unken jäst.
Smak ingen beska, lätt ton av spya.kål/härsket kött smak utan detekterbar maltighet.
Användning skulle kunna användas vid "tårtning" av styrelsen för Carlsberg, meddelst en stor hink.
Utan att överdiva så höll jag på att spy när jag smakade på den.
Dagen efter åkte jag ned till lokala systembutiken och lämnade tillbaka de 23 burkar som återstod och bytte till ett gäng oppigårds golden ale och single hop ale.Personalen undrade om jag trodde att "det var nåt fel på den", och jag sa att den kan mkt väl vara infekterad, men att jag misstänker att den ska vara så där.De skulle skicka tillbaks den, så skulle jag få tilbaka mina 8.70 kr för den burk jag öppnat.
"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa