Små bryggningar

Jag tänkte göra lit e mindre bryggningar,  istället för 20-25 liters, så skulle det vara 5-8 liter. Dels för att kunna göra en maltbryggning istället för en extraktbryggning, dels för att kunna labba lite med recept, och få lite olika ölsorter...

Hur små batchar kan man göra innan det blir "för lite"? Jag har en 10-literskastrull, så jag borde ju kunna köra en 6-7 liter per gång...

Har någon några erfarenheter av detta?

Jonas

Sv: Små bryggningar

Hej
Jag kör just nu 5-8 liter i mina körningar. Jag har byggt ett lakkärl av två 8-litershinkar för att efterlikna min större laktunna (som jag gjort av två 30-litershinkar). Jag kokar i 13-literskastrull vilket också är bra att stegmäska i direkt på spisen. Jag jäser mina brygder i "mini-damejeanner". Jag har två femliters (gamla svagdrickaflaskor) och två 9-liters inhandlade på loppis.

Tanken är ju att efterlikna en större process så mkt som möjligt, t.ex. så bör ju lakningen pågå under ungefär lika lång tid. Jag tycker det funkar bra på detta sätt och det tar lite kortare tid med bryggningen och det blir mindre flaskhantering och mindre kostnader. Det blir ju mindre öl ut av det, men ska man experimentera så räcker det med mindre mängder.

Lycka till
/Christian

Tack, det låter ju bra.
Ja, det är ju bara ingredienserna som skall minskas, inte tiderna... smile

Hur mycket jäst använder du? Det verkar ju lite mycket att använda en hel på påse BC.  Kan man sätta en förkultur och använda 1/3 per gång eller så?
Torrjäst verkar ju enklare att dosera och använda i såna här fall...

Jonas

Ja torrjäst är enklare, bara att väga upp. Om jag kör med flytande så gör jag som du säger och tar mindre mängd, proportionerligt motsvarande som vid större batcher. Det är ju bara att spara resten i kyl till kommande brygder.
Ha bra hej
Christian