Vit sirap

Jag vet inte om frågan ställt förut, men om jag vill använda vit sirap istället för strösocker vad är lämplig mängd att ersätta med då.

Vit sirap består av 80% kolhydrater
Sockerarterna är

Socker
Druvsocker
Fruktsocker

Det står inte i vilka proportioner de ingår med.

Min tanke är ju att det skall bli lite, lite fylligare genom att använda vit sirap, men om 100% av sockerarterna ändå är förjäsningsbara så finns det ju ingen vits med det hela förstår jag ju. Kan inte tillräckligt mkt kemi för att besvara frågan själv så.

http://bistron.tumblr.com/

2 Senast ändrad av Gilgrim (2009-01-07 12:34:40)

Sv: Vit sirap

Jag är inte säker på vad vit sirap innehåller men i vanlig brödsirap så innehåller det lite salt, men det gör det nog inte i vit sirap. Ifall du är intresserad utav att göra ölet fylligare så kan du annars använda "Brun Farin Strö" ifrån dansukker (Blanda ej ihop "Brun Farin Strö" med deras "Brun Farin") då dom använder maltodextrin som klumpförebyggande medel och maltodextrin är ju en oförjäsbar sockerart som bidrar till just ölets fyllighet.

Rätta mig ifall jag har fel.

Annars kan det ju vara en ide att höja din mäsktemperatur för att på så vis aktivera alfaamylaset mer än beta.
Vill du sedan göra en raktebryggd så kan du dra i socker, vanligt strösocker eller annat om du har tillgång till det.

Välj också en jäst som kanske inte attenuerar så mycket eller vad man ska säga.
(Du kan läsa i infon om var jäst hur många procent de attenuerar i snitt.

Alt nr. 3 tillsätt ex. lactos för en fylligare munkänsla.

Alt nr. 4 tillsätt en näve havregryn i mäsken, det kan ge en lite blötare munkänsla. (du fattar när du testar)

Sirap är till bröd och godis;)

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Jag ska börja mäska så fort de börjar sälja kornmalt på Willys.

macchiato skrev:

Jag ska börja mäska så fort de börjar sälja kornmalt på Willys.

Jasså är det ditt "go-sign"?
Sedan är det bara att hålla utkik i reklambladen efter willys öljäst och willys humle så har du snart ihop grejer till din första bryggd.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Haha, yup.

men visst vore det trevligt att kunna köpa malt på gångavstånd. Tacka vet jag humlegården, men det är inget mindre än en ren skandal att det inte går att få tag i kornmalt i varenda stad i vårt avlånga land.

Håller med. ^^

8 Senast ändrad av Kenneth (2009-01-15 17:28:29)

Jag är väldigt glad att det överhuvudtaget går att få tag på råvaror till ölbryggning.
Det är inte alltför många år sedan som man endast var hänvisad till Coopersatser.

Att sätta sig framför datorn och klicka för det som man vill ha och sedan få det hemskickat är helt suveränt.
Stora skrymmande och tunga föremål är dock lite besvärligare, men inte omöjligt.

Men om man nu vill kunna köpa det på "willys" så varför inte prata med föreståndaren?
Kanske kan de ta hem från Humlegården.
Fast då får du förstås kanske betala lite mer?

De bra hembryggningsbutiker som fortfarande finns kvar brukar ta hem på beställning.

jag skulle inte iaf inte vilja handla från min lokala "bryggbutik", inte när jag ser hur de behandlar de jäster de har i dagsläget, brukar se mer än lovligt trötta ut på sina dammiga soluppvärmda hyllor.

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa