Jäsa imperial stout med Scottish ale jäst (BC 1728)

Jag har börjat fila på ett Imperial stout-recept och siktar på OG 1090. Jag är rookie när det gäller öl med så hög vörtstyrka men har förstått att många förlitar sig på att Scottish ale-jästen ska fixa biffen. Jag undrar vad jästen har för karaktär och om den lämpar sig för en Imperial stout eller om det helt enkelt är "enda" alternativet. En annan fråga är om jag kan tillföra en annan jästtyp när vörtstyrkan är lägre, exempelvis i samband med omtappning till sekundär, och på så sätt tillföra en annan smakkaraktär? Avger jästen sina smakämnen endast i själva omvandlingsprocessen av sockret? Och kan det tänkas att ytterligare en jästgiva i sekundären hjälper till att sänka FG ytterligare? Min tanke är att den första jästgivan kan ha blivit "mätt" efter att ha knaprat en massa socker och behöver hjälp av ett hungrigt team att käka upp det sista. Fast jag kanske har missuppfattat hur det funkar. Vore kul att höra de mer rutinerade bryggarnas erfarenheter i ämnet!

Sv: Jäsa imperial stout med Scottish ale jäst (BC 1728)

Till att börja med.
Du måste se till att ha rejält med pigg jäst om du ska brygga en imperial stout.
Räkna inte med att det fungerar med att hälla i en "Activator" påse direkt i vörten.
Här gäller det att göra en förkultur och mata upp jästen ordentligt.
Se till att ha ett "normalt" OG runt 1040-45 när du gör förkulturen.

Nästa sak att tänka på är jästemperaturen.
I regel blir det ett ganska "mjukt" öl när man använder 1728.
Scottish ale (BC 1728) jäser rent och snyggt vid temperaturer runt 16-20 grader.
Har du varmare så blir det en hel del fenoler och högre alkoholer även med den jästen, framförallt med alkoholstarkare öl.

Det sägs att "irish ale" jästen också klarar av att jäsa rätt starka öl, så det kan vara ett alternativ.

Biprodukterna bildas under jäsningen (omvandling av sockret).
All min erfarenhet säger mig att det sällan hjälper att tillsätta ytterligare en jästgiva om jäsningen inte fungerat som tänkt.
Möjligen om man "kröjsar" ölet med ny jäsande vört så kan det få fart på jäsningen.

Vid lagring fortsätter de biokemiska processerna och ölet mognar.
En imperial stout blir med tiden bara trevligare och är ett öl som är värt att spara.

Sv: Jäsa imperial stout med Scottish ale jäst (BC 1728)

Du kan göra ett svagare öl först för att odla upp jäst. En 80 shilling, och sedan hälla din stout på jästkakan. Då är du garanterad massor med frisk och pigg jäst.