nybörjare - vad ska man köpa och vilka tilbehör är helt nödvändiga?

Hej!
är helt ny på det här med ölbryggning och undrar vad som är lättaste att börja med. som jag förstått det hela så är ale lättast eftersom det ska stå i rumstemperatur, men vad ska man köpa för att göra sin "egna ölsats"?
jag har redan funderat på en jäshin då jag förstått att det måste vara tätt till hinken? men vad är vörta och allt annat innan? hur räknar man fram alkoholhalt med annat? guiden här på sidan får en att känna sig helt dum i huvet men jag vill veta innan jag förhastat köper någonting:) hoppas någon vänlig orkar svara på en nybörjare;)
M.V.H
Tobias

Sv: nybörjare - vad ska man köpa och vilka tilbehör är helt nödvändiga?

Angående utrustning m.m se
http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php … 818#p13818

3 Senast ändrad av Flasktömmaren (2009-01-13 12:31:39)

Sv: nybörjare - vad ska man köpa och vilka tilbehör är helt nödvändiga?

tjenare! Tyvärr kommer du inte att få något bra svar på en så allmänt ställd fråga, jag råder dej att gå in på shbf.eu och kolla in bryggarwikin, läs, känn dej lite dum i huvet och läs vidare... fundera igenom vilka grejer du behöver som du inte redan har(mkt av det du behöver har du förmodligen redan, men vad vet jag?du kanske är student och lever på microuppvärmt vatten och nudlar??).Mynten trillar nog ner eftersom.

Lycka till! (som Uno Hedin brukade säga) smile
 
ops,det visade sej att du redan fått ett bra svar,undrens tid är inte förbi,vi måste gå mot bättre tider i alla fall!!

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

4 Senast ändrad av sandies (2009-01-13 16:29:38)

Sv: nybörjare - vad ska man köpa och vilka tilbehör är helt nödvändiga?

jo, jag har kollat wikin, många gånger. men jag undrar alltså vad man ska köpa vör malt humple och jäst osv, utan att det blir alltför svårt. tänkte börja med vanlig ale eftersom man kan lagra den vid 20 grader c.
sen undrar jag hur man ska lyckas göra pauser när man värmer det?

Sv: nybörjare - vad ska man köpa och vilka tilbehör är helt nödvändiga?

För att göra pauser i mäskningen så rekomenderar jag en kylväska. Annars funkar det fint att ställa en gryta med mäsken i ugnen. Om du inte är helt på det klara med hur allt funkar så kanske du kan vara med hos någon bryggare och titta på. Var bor du ?

Sv: nybörjare - vad ska man köpa och vilka tilbehör är helt nödvändiga?

jag bor i perstorp i skåne, nära hässleholm. men det jag är mest fundersam äver är vad jag ska ha för ingredienser. är lakningen viktig? vad sker där och vad är en hävert`?

Sv: nybörjare - vad ska man köpa och vilka tilbehör är helt nödvändiga?

Alla steg är viktiga smile Lakningen är när man sköljer mäsken för att få ut allt det goda socker som man har tillverkat.

Här har du en bra bok som förklarar allt på ett enkelt sätt. Den innehåller även ett par enkla recept.

http://www.howtobrew.com/

Sv: nybörjare - vad ska man köpa och vilka tilbehör är helt nödvändiga?

Här är det väl meningen att någon i Skåne bjuder in dig till en bryggning så du får se och lära!

http://www.olprovningar.se/

Sv: nybörjare - vad ska man köpa och vilka tilbehör är helt nödvändiga?

hade varit skoj:)

Sv: nybörjare - vad ska man köpa och vilka tilbehör är helt nödvändiga?

Kanske kan vara ide med en klistrad "Faq" längst upp i forumet dit man kan hänvisa nybörjare.
Inte för att man inte vill hjälpa dem, utan av anledningen att man kan ta sig tid och formulera en bra beskrivning
och sedan återanvända den istället för att uppfinna hjulet gång på gång?
Folk kanske tom. kan bidra med lite illustrerande bilder eller foton för att stimulera alla sinnen...

Dessutom kan det bli en massa klydd då folk har olika åsikter om vad som när nödvändigt och vad som verkligen behövs.


Om jag nu har missat att det finns en faq så får ni ursäkta mig. hmm

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: nybörjare - vad ska man köpa och vilka tilbehör är helt nödvändiga?

Eftersom du hittat hit till forumet så antar jag att du varit inne på http://www.humle.se
Där finns en knapp "Ölbryggning" som innehåller en hel del matnyttigt.

Det du behöver beställer du enklast på Humlegårdens webshop.

Sedan rekommenderar jag en SHBF bryggkurs, den går bland annat i Skåne
Se http://www.shbf.se/index.php/bryggarkurser.html

Sv: nybörjare - vad ska man köpa och vilka tilbehör är helt nödvändiga?

jag kollade och den största grytan vi har är 13L, räcker det tro? kan väll börja köka en sats på 10 liter?
kom med förslag på humle, maltextrakt och jäst? vill ha Ale till att börja med:)

Sv: nybörjare - vad ska man köpa och vilka tilbehör är helt nödvändiga?

Jag kokar nästan bara satser på 10-12 liter. Mer lätthanterligt. Så det går utmärkt!

Ta vilket recept som helst och skala om till 10 liter genom enkel matematik. Behåll tider och temperaturer.

Det finns tonvis av recept på enkla Ale ute på webben! Skriv vilken sorts Ale du vill ha och vilka Ales du gillar så kan säkert någon av forumrävarna hjälpa dig med ett recept...

www.facebook.com/bjorwik

14 Senast ändrad av sandies (2009-01-14 01:31:56)

Sv: nybörjare - vad ska man köpa och vilka tilbehör är helt nödvändiga?

jag gillar ju Bishop Fingers Ale men vet inte, den är kanske svår? den är ju lite mörkare än vanlig öl. något som ger något liknande?
och behöver man verkligen en hävert? kan man inte bara hälla över?:S
vad sägs om denna guiden till satsbryggning?
http://shbf.eu/wiki/index.php/Satsbryggning
kan man ändå bestämma vad det blir för öl?

Sv: nybörjare - vad ska man köpa och vilka tilbehör är helt nödvändiga?

sandies
En satsbrygd kan de flesta lyckas med, det är inget hokupspokus utan rätt lätt, även om vissa ger sken av att det är svårt.
Enda som man kanske behöver tänka på är att tillgripa bra renlighet hela tiden och steril miljö efter att vörten är kokt.

Du kommer inte få det bästa ölet första gången men det är också lite det som är charmen med att brygga, man lär sig och blir bättre.

Kan direkt säga att om du tror att du kommer göra billigt öl så får du nog omvärdera, om man är ute efter billig öl att bli full på så kan man lika gärna gå till systemet (eller åka till tyskland/danmark..)

Ja du behöver en hävert, om inte annat när du fyller flaskorna sedan. Visst kan man dekantera från koket rakt ner i jäskärlet men iaf jag vill avskilja lite av druven och slippa humlerester ner i jäskärlet.
Efter primärjäsning kommer du ha en stor kaka(sörja) i botten av jäst som inte längre är aktiv och sjunkit ner på botten för att vila, den vill du inte ha över i varken flaskorna eller i ett andra jäskärl om du använder ett sådant.

Kan man inte avvara 100;- eller vad de kostar så är det nog onödigt att börja brygga..

Det finns bra guider att läsa som förklarar de olika stegen, om du inte tycker något verkar nödvändigt skit i det och se vad som händer (med risk för att ölet blir kass) eller gör det (med lite mindre risk att ölet blir kass) det viktigaste är att man brygger.

Om du tittar på http://www.humle.se/recept.html så finns det väldigt bra och lätta recept för nybörjaren, det finns något som heter Bishop Benny's Best Bitter där (nu är väl kanske Bishops Finger en Kentish Strong Ale eller något sådant) som borde vara enkelt nog att ge sig på som första öl.

Sv: nybörjare - vad ska man köpa och vilka tilbehör är helt nödvändiga?

En hävert är så gott som ett måste, jag hade även rekomenderat humlegårdens "flaskfyllare" som kostar runt 20-lappen. Den är speciellt bra att ha om du brygger utan en vän.

Det är den utan tvekan mest prisvärda inversteringen jag gjort till mitt hemmabryggeri!

Som även är sagt innan, ge dig inte in i detta för att spara en massa pengar... wink

www.facebook.com/bjorwik

17 Senast ändrad av sandies (2009-01-14 18:29:17)

Sv: nybörjare - vad ska man köpa och vilka tilbehör är helt nödvändiga?

jag vill inte göra detta för att spara pengar, jag gör det av intresse, men jag har uinte förstått riktigt vad en hävert används till, var får amn en sån/hur gör man en? och n är ni snackar om att det måste vara sterilt, går det då med att använda kokande vatten osv?
och varför står det inte med mäskning i satsbryggningsguiden? eller det är när man gör vörten?

Sv: nybörjare - vad ska man köpa och vilka tilbehör är helt nödvändiga?

Man vill inte ha annat som lever i vörten än öljäst, därför skall allt som kommer i kontakt med vörten efter koket vara sterilt.
Kokt vatten är "tillräkligt" sterilt, det är när man kokar vörten som den blir steril och en av anledningarna till varför man kokar den.

Wikipedia förklarar vad en hävert är http://sv.wikipedia.org/wiki/Hävert
Man använder häverten för att flytta vörten mellan olika kärl.

I receptet jag hänvisade till finns ingen mäskning med för att man istället köper ett pulver som är torkad vört, istället för malt och mäska själv och då få vört. Detta gör bryggning väldigt mycket enklare och är ett bra sätt att starta på.

Om du söker i forumet och på internet så finns alla svar du kan tänkas vilja ha..

19 Senast ändrad av Gilgrim (2009-01-14 19:12:18)

Sv: nybörjare - vad ska man köpa och vilka tilbehör är helt nödvändiga?

En hävert är en slang som man använder för att transportera öl/vört/vätska från ett ställe till ett annat, oftast använder man en hävert för att överföra grönölet från jäshinken till flaskor/annan jäshink. Det går inte precis "hälla" ölen ifrån jäshinken in i flaskorna av flera anledningar. En hävert kan köpas i närmsta hembryggningsbutik eller i vissa fall på ex: Coop (har hittat en hävert för vin på Coop) eller kanske Ö&B?

För att ha en steril miljö så kan man använda delvis kokande vatten och exempelvis jodofor (bakteriedödande), man kan använda handsprit för att göra händerna sterila m.m. Man kan exempelvis inte använda kokande vatten för normal plast då plasten börjar smälta.

Anledningen till att det inte står med mäskning i satsbrygningsguiden är att maltextrakt är koncenterad vört (alltså redan mäskat och lakat). Så när man köper en ölsats/maltextrakt så köper man mäskat/lakkad vört som är koncentrerad så att man kan späda ut den.

Sv: nybörjare - vad ska man köpa och vilka tilbehör är helt nödvändiga?

Kolla lite på youtube så hittar du massor med videos.
Ibland kan 24fps säga mer än tusen ord;)

Dessutom så kan du säkert få se fler olika tekniker och ideer på utrustning.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

21 Senast ändrad av sandies (2009-01-14 20:50:05)

Sv: nybörjare - vad ska man köpa och vilka tilbehör är helt nödvändiga?

de videos på youtube är rätt förvirrande eftersom alla är på engelska. men någon som kan göra en lista på allt som är nödvändigt och va man skulle kunna använda istället?
kan man använda en vanlig trädgårds slang som hävert?
är det ngn ide att börja med ett cooper kit och sen köpa annan jäst och mer maltextrakt? i så fall vad för jäst och malt?

Sv: nybörjare - vad ska man köpa och vilka tilbehör är helt nödvändiga?

En hävert kostar 30 spänn. Att använda en trädgårdsslang som hävert låter väldigt komiskt.:)

Eftersom jag är en nybörjare kan jag säga vad jag tycker är viktigt. Vi kanske sitter i samma båt (men jag har redan två lyckade bryggningar på mitt samvete.:) ) Här kommer det jag anser vara absolut nödvändigast.

- kylväska (kombinerat mäsk & lakkärl)  <--- ska du köra malextrakt behövs inte detta.
- stor kastrull
- två jäshinkar med varsitt vattenlås
- hävert
- hydrometer (inte nödvändigt om du inte vill veta alkoholhalt)
- flaskor + kapsylerare

Sv: nybörjare - vad ska man köpa och vilka tilbehör är helt nödvändiga?

jag såg på youtube nu en som heter craig. han använde plastflaskor istället för glas, går det bra opch var får man tag på sånna flaskor?

Sv: nybörjare - vad ska man köpa och vilka tilbehör är helt nödvändiga?

Du kan använda vanliga petflaskor om du vill lagra ölen i dem. Se till att ta mörka petflaskor.

Sv: nybörjare - vad ska man köpa och vilka tilbehör är helt nödvändiga?

Ska du använda sughävert istället för pumphävert kommer du istället för öl göra en gigantisk bakterieodling på dina munbakterier smile

Finns billig pumphävert på claes ohlsson förresten