Grumligt öl går det att klarna?

Hejsan!

Håller på med min 3:e öl nu. Ska just tappa om ölet till sekundärjäsning.
Jag har gjort en delmäskning på följande:

Mäsk:
Pilsnermalt 1,0 kg
Winermalt 0,6 kg
Münchermalt 0,6 kg
Mörk karamellmalt 0,4 kg
Pale chocolatemalt 50 g

Extrakt:
Coopers bitter 1,7 kg

Totalt 24 L, OG 1040

Temperaturen höll sig mellan 68-66 grader, lät det stå ca 80 minuter.
Lakade med 75 gradigt mjölksyremodifierat vatten och silade först i saftsil sen i durkslag när jag insåg att det skulle ta flera timmar att låta det rinna igenom.
Läste i handbok för hembryggare medans jag mäska och fann att proteinerna skulle klumpa ihop sig till så kallad varmdruv under tiden man humlar. Kokade ca en timme. Tyckte det klarnade en del under uppkoket men tydligen inte tillräckligt. Lät skvätten i 250 ml mätglaset vara orört medans primärjäsningen ägde rum för att se om det klarnade något. Men det har inte hänt något.
Tittade lite efter möjligheterna med klarningsmedel och såg att man skulle haft i det redan vid mäskkoket.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/grumligt.gif

Min stora fråga är nu om man kan ha i något klarningsmedel såhär i efterhand, under sekundärjäsningen och i så fall vilket klarningsmedel är att rekomendera?
Vad kan ha varit orsaken till att det blev så grumligt? Någon tydlig orsak?

Tacksam rookie! wink

Sv: Grumligt öl går det att klarna?

Det kommer antagligen klarna i sekundären i vilket fall. Vill du ha det ännu klarare kan du låta den stå så kallt som möjligt (låt den stå i sekundär relativt varmt en vecka eller två först dock för att låta jästen äta upp en del biprodukter). Får du ner den runt 0 grader så sjunker allt som kan grumla ölen inom ett par veckor.

Min öl är långt mycket grumligare än din bild fram till den stått i sekundär ett tag. Sen klarnar den helt. Delmäskar oftast runt 1.5 kilo malt.

Tack det var ett betryggande svar!

Det är ju första gången som jag mäskar så jag har inget att jämföra med.
Intressant det där med att sänka temeraturen. Nu har jag inte möjligheten att komma under 15 grader under sekundärjäsningen tyvärr. (Samma temp som jag använt vid primärjäsningen.)
Om jag kunde komma ner närmare 0 grader, vad hade hänt då? Skulle jag behöva tappa om ölet en gång till för att bli av med allt som kan grumla då eller stannar det där även när ölet kommer upp i högre temp igen? Jag tänkte hur det skulle vara om det fick lagra på flaska. Det skulle väl grumla till sig igen så fort man tog ut ölen ur kylen?

Vore synd om det inte blev blankt, för det smaka riktigt låvande! tongue
Det är ju inte tänkt att bli någon veteöl direkt :S

Det är proteiner som klumpar ihop sig först vid lägre temperaturer. S.k. köldgrumling som bara märks när ölet når en viss temperatur. Dvs. kristallklartöl förvandlas till gegga när man kyler det. Man försöker oftast minimera dessa proteiner i bryggningen men när man väl har den kan man kyla ölet så att de märks för de klumpar ihop sig och fälls ut. Jag antar att man måste flytta ölet till ett annat kärl.

Om du lagrar på flaska och är försiktig så gäller samma princip som att undvika att få med jästen. Hälla försiktigit och spara en cm eller två i flaskan.

Men jag tror att du kommer få klart öl i vilket fall.

Lund skrev:

Man försöker oftast minimera dessa proteiner i bryggningen

Hur kan man lättast undvika dom? När man gör veteöl är lär man vilja få ur så mycket som möjligt av dessa proteiner. Tänkte det kunde vara intressant att veta hur jag kan påverka mängden av dessa proteiner. Har det något med mäskningen att göra, olika temperaturer, stegtid, eller dyl.? Eller handlar det bara om att koka mäsken tillräckligt länge?

Jag kan nu efter 5 dagar se att det klarnat något. Långt ifrån genomskinligt men det är på väg.. Det kan ju lika gärna vara jästen som inte har lagt sig. Spänningen är olidlig smile
Självklart lägger jag in en bild på slutresultatet sen..

Som jag har förstått det kan man välja att göra en proteinrast i mäskningen för att bryta ner lite proteiner. Detta görs ev. på bekostnad av ett bra skum.

Vörtkoket verkar dock vara det väsentliga. (koket är faktiskt en väldigt viktig med ofta förbisedd del i vägen till ett gott öl). Att koka 15-30 min innan man lägger i den första humlegivan inte bara ger en mer utav humlen men verkar också garantera att fler proteiner klumpar ihop sig och fälls ut. Hot break antar jag bli varmdruv på svenska. Kalldruvet kan också vara bra att försöka få bort.

En teknik som jag testat på som verkade de ett ganska bra resultat var när jag bryggde ett lageröl. Då lageröl har ganska lång vilofas innan jästen kommer igång tack vare den låga temperaturen så lät jag den stå 12 timmar med jäst kallt. Sen tappade jag om till ett annat kärl, syresatte den lite extra på vägen och lämnade druven som samlats i det första kärlet.

Det bryggverk jag bygger nu tänker jag använda mig utav en hop-back i. Den kommer vad jag har förstått att agera som ett grovt filter för vörten (och samtidigt ge en mild med tydlig humlekaraktär)

Tror dock det mest handlar om vad man utgår från och vad man gör med det. Vete ger mer grumlighet än kornmalt men om man vill så kan man med lite trixande få helt klara veteöl också.

En snabb vörtkylning, efter koket minskar köldgrumling. Ju mer och ju snabbare du kan kyla, desto bättre.

Jag använder inga klarningsmedel, varken moss eller nåt annat, och mina senaste öl har blivit kristallklara på rimligt tid även utan kalllagring. Dock så grumlar de senaste när man kyler ned de kylskåpskalla. Kyler man dem dock bara måttligt är det ingen jättgrumling. Jag har en vanling kopparrörskylare som jag matar från kallvattenkranen.

Jag ska prova nästa gång och se om mossen tar bort köldgrumlingen utan att nagga skummet. 

Jag har som ett experiment mäskat rent mjöl, med artificeille enzymer och en LITe mängd malt. Jag erhöll en vört med som var fruktansvärt grumlig. Kommer nu inte ihåg exakt men efter ett par månader i kylskåp så var den ojästa vörten helt kristallklar! Jag testade att jäsa den och nog jäste den alltid, men med låt utjäsning.

Önskar att jag kunde kunde kyla ned den färdiga ölen till 0 också, men jag har tyvärr ingen kyl till det sad

/Fredrik

8 Senast ändrad av Fredrik (2005-08-31 18:49:34)

Här är en bild som visar vörtkylningen. Man ser bokstavligen hur grumlet faller ut och lämnar en mer eller mindre kristallklar vätska bakom sig. John Palmer hävdar i sin bok Howtobrew att en del av detta druv är irreversibelt, och ej återlöses då tempen stiger. Jag har dock inte testat om det stämmer.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/crap.jpg

Jag gjorde min kylare förra sommaren och är helnöjd. Kranvattnet är så pass kallt att kylningen fungerar utmärkt.

/Fredrik

Hej,

det som orsakar köldgrumlingen är långa proteinkedjor. Genom en proteinrast reduceras en större del dessa till mellanlånga kedjor. Skummet byggs upp av de mellanlånga proteinerna och alltså verkar en proteinrast både till att minska köldgrumlingen och att ge ett stabilare skum.

/PeO

Bryts inte mellanlånga kedjor också ner i viss grad av en proteinrast?

Iofs har jag ingen lust att testa att göra en överdrivet lång proteinrast bara för att testa hur det påverkar skummet när det verkar vara allmänt belagt att en kortare rast åstakommer det man vill utan att skada skummet.

Jo, så är det men nettoresultatet blir att man ökat andelen medellånga proteiner och minskat de långa. Proteinrasten behöver inte vara mer än 15-20 minuter i ca 50 grader.

/PeO

Jag inte om jag inbillar mig, men jag tycker det kan finnas olika typer av skum.

Jag brukar tänka på dels ett lite schampoo liknande skum, ett torrt luftigt skum och sedan ett tyngre lite glassigare blänkande skum som är lite tätare och inte så torrt. Det skiljer även på skummets textur. En lite grövre, kantigare textur tycker jag personligen är smaskigare än en alltför krämig jämnt skum. Men det är nog en smaksak.

Någon annan som tänkt på det? Vad tycker ni?

Jag har bara läst lite få artiklar om proteiner och intrycket jag fått är att det ännu inte är 100% fastställt alla komponenter som påverkar skummet. Man har väl hyfsat koll, men inte helkoll.

Genom att separera skummet från ölen i skumtorn har man dock delat in proteinerna som ofta är komplexade med socker, i några få storlekar som utgör det mesta.

De minsta proteinerna har ca 10 000 atommassor. En av dessa är identifierad som var det verkar huvudansvarig för _skumbildning_, dvs hur lätt det skummar (inte nödvänditgvis samma sak som skumstabilitet).

Men utöver detta så har vissa rapporter visat att proteiner som i och för sig inte skummar i sig, kan påverka skumstabiliteten, när skummet väl bildats. En av de proteiner som det finns mest av, som dels påverkar känslan i munnen men där det är oklart om det påverkar skumstabiliteten i närvaro av andra proteiner eller inte är 40 000-45 000 atommassor stor.

Mittemellanstorlek 16 000 - 30 000 finns en rad proteiner som är identifierade som notoriska disbildare tillsammans med polyphenoler.

Jag har inte grunnat så mycket på detta, men en artikeln hävdar att i vissa lägen kan en proteinrest skapa mer disbildande proteiner. Så man får förmoda att den optimala längden på ev rasten beror på vilken malt det är?

Här är två trevliga artiklar.

(1) Polypeptides Involved in Haze Formation
http://www.scientificsocieties.org/jib/ … 310088.pdf

(2) Polypeptides Involved in Foam Formation
http://www.scientificsocieties.org/jib/ … 310089.pdf

Dock fokuserar den inte på mäskschemat utan försöker bara identifiera proteinerna. De här inte heller tagit upp det här med texturen på skummet.

/Fredrik

Spännande. Ju mer man lär sig om öl och bryggning destu mer inser man att man inte vet.

Men med tanke på vilka maltsorter man kan få tag på verkar det som om proteinrastens funktion att ge klarare öl är en onödig anledning för en att utnyttja en.

Känner dock igen mig i att skummet känns olika. Tror det kan vara svårt att reda ut dock. Havre och omältat korn verkar dock ge krämigare skum. Mina veteöl har generellt ett ganska grovt skum även om skumstabiliteteten är bra. Kan dock lika gärna ha att göra med kolsyrehalt.

14 Senast ändrad av Prytza (2005-10-15 00:36:47)

Vill tacka alla för hjälpen om klarning. Jag fick ju dessutom lära mig lite mer runt omkring.
Har nu investerat i Humlegårdens maltkross och en del andra redskap som lär förenkla det hela. Vörtkylare och lakkärl bl.a.

Här kommer en bild på slutresultatet! Min första "riktiga öl" smile

http://w1.075.comhem.se/~u07500955/slutresultat.gif

Något tafatt skum och inte helt transparant. Men smaken var långt över förväntan. Nästa gång jag gör en liknande ale ska jag dock undvika för mycket chokladmalt. Det hör nog mer hemma i stout hos mina smaklökar. Sen blir det givetvis en helmäsk istället för att blanda in coopers bitter.

Tack än en gång!