Katastrofbryggning
Bryggde en öl i lördags, men det strulade rejält, eftersom jag har färdigkrossad Pale Ale malt så brukar jag krossa/mala specialmalten i hushållsassistentens köttkvarn och eftersom mängderna specialmalt var så stor i denna öl (Dennys Bourbon Vanilla Imperial Porter) satte sig lakningen direkt. fick ut typ 3-4dl innan det blev tvärstopp, fick röra i maltbädden hela tiden och skrapa efter filtret för att få ett litet flöde. Till slut gav jag upp och skopade upp maltröran och pressade ut det i ett durkslag, tillsatte mer vatten till den urpressade malten och pressade ut igen, fick trots allt ut 25 liter vört som kokade ner till 20 liter OG 1,067 blev rejälsyresättning av den varma vörten så förmodligen blir det ingen god öl och jag grisade ner HELA köket så frun var med all rätt inte speciellt glad på mej.
Nu till min fråga om jag skulle göra om samma procedur men att jag dagen innan lakar ur specialmalten (2,7kg i 8liter H2O 76grader 60min) som jag sedan kan sila ordentligt när det kallnat och sedan tar denna vätska spär med mer vatten och använder i innmäskningen av den krossade Pale Ale Malten och skulle på så sätt slippa få så mycket finmalda partiklar när jag lakar ur vörten. Tror ni att detta skulle fungera? Inser att det lättaste skulle vara att köpa en riktig maltkross men just nu så är det inte ekonomiskt läge att göra detta.
/Anders