Bygge av 30 liters kokare för 200kr
Tänkte dela med mig av ett bygge jag gjorde idag. Med hjälp av en vän eller två slängde jag ihop en vattenkokare på 30l, med en effekt på 2,2 kW.
Delar som jag använde till bygget: 1 strömsladd för 30:- (sammma typ som sitter i nätagget på datorn), 1 vattenkokare för 99:- (2,2 kW) och 1 jästunna för 69:-

Jag började med att skruva isär kokaren så jag fick ut "strömdelen"..

.. och själva aggregatet. Övriga delar jag sparade var en lampa som satt i "strömdelen", skruvar för att skruva ihop dom igen och en gummipackning för att täta ihop bygget senare.

Sedan formade vi en pappersbit efter gummipackningen, och ritade runt denna pappersbit på jästunnan för att få ett hål av lämplig storlek.

Med hjälp av en dremel så snidade vi till ett jämnt och fint hål och passade in gummipackningen i detta hål.

Sedan stoppade jag in aggregatet i hålet från insidan..

.. och "strömdelen" från utsidan. Sedan skruvade jag ihop dom så de satt tätt.

Vid påslagning började lampan lysa. Rätt onödigt men det kändes lika bra att behålla den lilla gynnaren.

Testkoket gick utmärkt. Jag ska testa med 25 liter vatten senare, kan återkomma med tiden det tar att koka upp den volymen. Enligt tidigare erfarenheter med liknande konstruktioner så brukar det ta mindre än en timme.