Farinsocker

Tänkte prova att prima en lager med farinsocker!

Någon som har en aning om detta galna försök?
Obs! kommer bara att prima 3-4 flaskor som test.

Mcmicke

Sv: Farinsocker

Det går säkert utmärkt.
Idag är farinsocker bara lite färgat och lätt smaksatt strösocker.

Det finns fortfarande gammeldags farinsocker att köpa, det står i ganska små ljusblåa foliepåsar på hyllorna. Mörkt, kladdigt och sådär gammeldags-gott wink

Tack för svar.

Då blir det till att prova!

Mcmicke

Hej,

Jag har primat en porter med mörkt muscovadosocker en gång och det blev en väldigt markant smak i ölet (muscovadosocker är ungäfär som gammaldags farinsocker). Har även bryggt några belgare med muscovadosocker i och även där blev det en påtaglig smak av sockret. Vet inte om denna smak passar så bra i lageröl, men det är ju bara att testa.

Jag har använt brun farin ett flertal gånger faktiskt, på halvmörka eller mörka öl. Läste någon gång att brun farin till viss del bestod av någon sockerart som jästen inte kunde omvandla och jag ville ha lite extra sötma. Jag är fortfarande osäker på om det gör någon skillnad men ölen blev inte åtminstone inte dålig och kolsyran blev normal, men jag räknade upp mängden socker en del. Om jag kör 6,5g/liter normalt kör jag runt 8g/liter brun farin, helt ovetenskapligt smile

Peter, hur mycket muscovadosocker hade du i belgaren?

Imperiebryggeriet - världens minsta imperium. Än så länge.

Vilken smak ger den åt ölen? Ren muskavado tycker jag drar åt lakrishållet.

Rapax skrev:

Peter, hur mycket muscovadosocker hade du i belgaren?

150 g till 27 liter öl.

svensson.lu skrev:

Vilken smak ger den åt ölen? Ren muskavado tycker jag drar åt lakrishållet.

Svårt att beskriva, men visst finns toner av lakrits. Jag upplever ölet som fylligare och lite "jolmigare", med flera komplexa "söta" smaker. Inte alla jag bjudit tycker om dessa smaker, men i små mängder tycker jag att det kan bli trevligt, speciellt i belgare.

Muscovado - här instämmar jag Peter  - det är grymt bra, och jag - i fall man bryggar belgisk - skulle rekomendera 1/2 muscovado (mörk) och 1/2 kandis. Jag har inte provat, men innan jag övergick till enbart att brygga brittisk inspirerade öl fick detta rekomenderat av en kompis som nu har eget bryggeri (Djævlebryg)

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

"Djævlebryg" är det "Gävlebrygg" på svenska wink

Hehehehehehehehehe - nej tyvärr:-) www.djaevlebryg.dk  :-)

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Har tagit hem lite farin från bageriet på jobbet som jag ska testbrygga med också.
Hittade både glucos och invertsocker där på hyllorna tongue

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Thomas,
Hur lyckas du hitta alla gamla trådar? smile

Jag blev så nyfiken på farin sedan jag tog hem från jobbet så jag va tvungen att söka på forumet
efter farintrådar smile

Vet inte riktigt om det är samma förhållande i innehållet i den jag tog hem som vanlig standard-farin
jag skopade upp mitt från en 25kg säck wink Får för mig att det är 60% socker och 40% rörsockersirap i de jag tog hem.

Har bara använt vanligt strösocker som jag karamelliserat i en teflonpanna så ngn slags framsteg borde det vara med
lite farin. Ska ev testa att göra en sommartrippel med palmsocker till nästa år.

www.bryggradio.com

Thomas Fransson skrev:

palmsocker

Måste vara gula melaka. Har för mig att de använder det i kommersiell bryggning i asien (el i singapore i alla fall). Undrar hur det smakar.

Det undrar jag också. Det värsta är att jag har smakat men inte kommer ihåg.
Får för mig att det inte smakade så värst sött som man föreställt sig.

Det finns i massor här i den multikulti stadsdelen jag bor i.
Finns dadelsirap o annat också som man borde testa, får för mig att det tom. nämns i radical brewing?

www.bryggradio.com

Jag tror aldrig jag smakat något som kommit från en palm som har varit gott, så jag är lite tveksam. Men skulle vara kul att testa.

kokos som är så dejligt

www.bryggradio.com

Jag slängde i ett halvkilo muscovado i en bitter jag gjorde förra månaden och det blev kanonbra satte jättefin färg på ölen och gav bra smak.

Nemo saltat sobrius.
På primären Stout.
På Fatet: organisk Äppelcider av kravmärkata äpplen.. smile

För er som bor i malmö med omnejd kan jag rekomendera ett besök på/i butiken Indo Pak på Dalaplan.
Köpte 1 Kg jaggery där för 50:- samt 500g palmsocker för billig peng.

www.bryggradio.com