Är det normal utjäsning?

Har suttit och läst igenom forumet på jakt efter svaret på om jag gör något fel eftersom jag  näsan alltid hamnar på ett högt FG i förhållande till det jag siktar på enl recepten.

Igår tappade jag över en sats American Amber till fat och hamnade återigen på 1020. Enl recpetet och stilguiden så skulle jag ligga mellan 1010-1015. Inte en jättestor skillnad men den är där alltid. Jag mäter OG med refraktometer som jag har kalibrerat med dest. vatten. FG mäter jag med "en sån flytmojäng"

Jag brygger i en Braumeister och det är ganska lätt att hamna på "rätt" OG. Jag använder aktivatorjäst som först får växa till sig i en halvliter vört kokt på sprayjäst och jästnäring.

Jag skakar jästtunnan ofta och har en frigolitlåda där jag kan kontrollera temperaturen väldigt noga.

Så, något tips på vad jag skall göra för att hamna rätt med FG?

Sv: Är det normal utjäsning?

Vad mäskar du med för tempratur ? Även om du använder den temp som recepten specifierar så kan olika utrustning och process påverka resultatet.

Jag gissar att du mäskar för varmt, då får du mycket dextriner. Detta gör att FG blir högt även om ölet har jäst ut till 100% Testa att sänka din mesktemp.

Jag följer det som står i det aktuella receptet, ganska ofta 68 grader om det bara är ett steg, men ibland är det ju flera steg.

Men det är ju enkelt att testa, hur många grader skall jag sänka tror du?

Hej ,

Det kan inte bli rätt om du använder två olika apparaterför mätning  . Använd antingen refraktometern eller hydrometern eller båda , men , paralellt , jag menar du mäter OG med båda och FG med båda och kan då jämföra resultatet .
Man måste komma ihåg att , mäter man med refraktometern , måste man kompensera resultatet beroende på NÄR man mäter .
Före jäsning , under jäsning och efter jäsning påverkar apparaten olika och därmed måste resultatet kompenseras för att bli rätt .
Använder man BeerSmith , som är ett fantastiskt program , sker kompenseringen automatiskt och man får rätta värde direkt och utan krångel .
Bara att gå under flicken refraktometern och välja vilken flick man skall sätta värderna i .
_ Unfermented wort gravity .
_ Fermenting wort gravity .
_ Finished beer .

MvH

68 är rätt högt.. gissar att det är det.

Testa att sänka till 66 - 65 på ett recept med OG 1050 - 1060.

Kolla också din termometer. Den kan ju visa fel.

Som jag ser det så är det oftast att man ligger på för hög mäsktemperatur.
Detta leder till massor av så kallade dextriner som jästen inte kan jäsa.

Jag rekommenderar att du sänker mäsktemperaturen till under 65 grader och även ökad tiden för mäskningen.
Då bör du slippa få så mycket restsötma.

Jag använder den inbyggda temperaturstyrningen i Braumeistern. Jag skall testa att sänka ett 67 graders brown ale recept till 64. Skall även passa på att göra temperaturmätningar med andra termometrar. Men mina öl smakar dock inte sött enligt min uppfattning.

Jättebra och handfasta råd. Tack alla. Återkommer med rapport!!

9 Senast ändrad av Lundholm (2008-12-29 18:01:57)

http://www.humle.se/punbb/images/upload/temp.jpg

Behövde ju inte vänta på att Humlegården skall vara bemannat för värma vatten. Temperaturerna var aldrig mer än en grad ifrån varandra.

Tror ni fortfarande på att det är temperaturen?

termometern på grytan stämmer säkert men Braumeistern är ju ett rimssystem och ruggigt effektiv och kanske  kramar ur alla sockerarter ur malten maximalt

brygg ett recept du redan bryggt men prova att sänka 5 grader i hela mäskschemat

Jag provar detta.

Maltmängderna i recepten brukar stämma bra, borde jag då inte få ut mer vört till en given OG?

12 Senast ändrad av Calle (2008-12-29 22:31:37)

Lundholm skrev:

FG mäter jag med "en sån flytmojäng"

Har du kalibrerat öchslemetern? Vid vilken temp mäter du fg?

Det blir i rumstemperatur. Jag fyller mätglaset när jag tappar över till fatet och sen får den stå några timmar, jag brukar kyla jäskärlet till ett par grader för att jästen skall lägga sig lite extra så det tar en stund innan det är rumstempererat. Men jag tycker nog inte att hydrometern rör sig massor mellan 2-3 och 20 grader.

Hur fanken  kan man kalibrera en sådan förresten?

Kolla vad den visar i 20-gradigt vatten. Den ska visa 0. Eftersom du inte tycker att ditt 20-öchsleöl är sött kan det vara så att din mätare visar 5 - 10 öchsle för mycket.

HA!! Den visar för mycket, förvisso inte massor men 1002,5-1003. Det är inte hela "felet" men det var ju på rätt håll. Jag var helt säker på att en helt ny hydrometer var 100%-ig.

Precis tappat över min brown ale till fat och mätte OG till 1.015. Drar man sen bort den uppmätta felvisningen som jag fick med kranvatten på ca 0.02 så hamnar jag på 1.003.
Det är precis vad det står på receptet.

Jag sänkte temperaturen från det i receptet 67 grader till 64 och denna gång hade jag även lite jästnäring i koket.

Fan vad nöjd jag är nu!! Tack alla för tipsen.

Lundholm skrev:

OG till 1.015. lite jästnäring i koket.

Hej,
roligt att det funkade, jästnäring har jag tagit sedan jag började med BM, liten anmärkning av en "Messerschmitt", du menar väl FG, eller hur?
/Jürgen

Min erfarenhet är att hydrometrarna brukar vara ganska oprecisa så det är alltid bra att kalibrera.

Jag är också mycket skeptisk till att mäta annat än OG med refraktometer. Jag vet inte exakt vilken korrektionsmodell som BeerSmith använder men jag har använt den som används i ProMash och jämfört SG vid omtappning och FG uppmätt med hydrometer med omräknade värden från refraktometern. Det spretade enormt åt alla möjliga håll. Korrektionsformeln har parametrar som ska anpassas efter ens eget bryggeri, de som är inbyggda i ProMash är bara exempel. Mina mätvärden var så olika så det gick inte att hitta vettiga värden på parametrarna. Jag tror att en förklaring är att refraktometern påverkas av faktorer som varierar mycket, t.ex. färg och grumlighet. Möjligen kan man få pålitliga värden om man brygger samma ölstil hela tiden och trimmar in parametrarna efter det.

Har du kollat om värdena från BeerSmith stämmer mot en hydrometer?

Nu sörjer jag inte egentligen att jag inte kan använda refraktometern vid omtappning och sluttappning eftersom jag ändå vill ta ut en mängd öl för provsmakning. :-)

19 Senast ändrad av Lundholm (2009-01-28 21:34:18)

Jürgen, du har så rätt.... Och inte OG 1003 utan OG 1013 såklart...

Jag köpte en andra hydrometer idag och passade på att kalibrera båda två vid 20'C. Båda två visar 0.004-0.005 för mycket. Suck vad träligt.
Men skam den som ger sig. Jag gav mig ut och googlade lite på kalibrering av hydrometer och hittade den här bloggen, som säkert några här i forumet är delaktiga i:

http://homebrewerblog.blogspot.com/2008 … meter.html

Tyvärr gjorde det inte livet lättare för mig, då jag börjar bli en petimeter som vill att mina öl och mina recept ska följas åt som ler och långhalm... ;D
Men som sagt, skam den som ger sig. Och det kommer att bli öl ändå, som någon vis gammal amerikan brukar säga.