Rengöring - nybörjarfråga...

Förlåt en kanske dum fråga -
Jag har förstått hur viktigt det är med minutiös hygien och desinfektion av allt som skall komma i kontakt med vörten/musten men det verkar motsägelsefullt att skölja delarna rena i kranvatten efter att allt legat i jodofor och blivit sterilt.
Kranvatten är väl ändå inte sterilt? Särskilt om allt sedan skall lufttorka - då fins ju all tid i världen för bakterier att få fäste på insidan av flaskor, slangar och kärl... eller?

MVH
/Gråräv

Sv: Rengöring - nybörjarfråga...

Det behöver oftast inte vara torrt ändå. Jodofor behöver du dessutom inte skölja av om du följer anvisningarna. Bara skaka ur så mycket du kan.

Dessutom är sterilitet en mer eller mindre omöjlighet i hembryggemiljö. Desinfekterat räcker bra. Så länge jästen får bra grepp om vörten tränger den ut andra microorganismer som kan ge felsmaker.

Ju noggrannare man är desto bättre, men i praktiken tror jag inte man behöver gå till överdrift. Det som jag tror är poängen med att sterilisera kärl noga, är att det ibland kan finnas fasttorkade saker, eller kanske sprickor, repor där bakterier fått fäste trots att det "ser" rent ut. Får man död på alla dessa är det nog inte hela världen att skölja med rent vatten sedan. Kranvatten lär inte innehålla mycket bakterier. Jag gillar inte när det luktar jod, jag sköljer med vatten. Vill jag vara riktigt paranoid så skulle jag koka sköljvattnet först. Sen kan man tänka sig för så man inte står och flåsar på sina nysteriliserade saker, eller sätter tummarna på insidan av jäskärlet etc.

Om man däremot preparerar jäst för uppodling, eller andra lite mer känsliga saker så skulle jag inte skölja med kranvatten, jag brukar i det lägena skölja en sista gång med kokt vatten, och så får man hålla andan under tiden ;-) 

Jag håller med Lund om att absolute sterilitet är svårt. Bara en sån sak som luften, den är inte steril och innehåller garanterat damm och snask som kan virvla runt.

Om man är medveten om riskerna och är försiktigt går det nog bra.

/Fredrik

Så att låta utrustnigen lufttorka efter desinfektion med Jodofor är inte helt nödvändig?
Bara att låta så mycket som möjligt rinna ur, skölja och sedan tillsätta förkulturen?
Annars tar det ju säkert ett dygn att lufttorka en damejeanne...

Någon som testat "Star San" från PBW?
Ska ju inte behöva sköljas ur alls.