Bröllopsöl - igen

Nu är det dags att börja brygga för ett bröllop igen, men denna gång för mitt eget! Tjatet från min nyblivna fästmö har redan börjat på att jag ska börja brygga ölen, så att vi (efter att vi vet hur länge allt ska lagras) kan bestämma ett datum. Vissa verkar tycka att låta ölen bestämma datumet är märkligt, men jag hoppas få lite sympati på detta forum iallafall?

Hursomhelst, jag har knåpat ihop några recept på det jag tänkt slänga ihop. I denna tråd tänkte jag föra diskussionen kring vilka öl man skulle vilja ha på en stor tillställning och dylikt, och de specifika recepten (och bryggbloggarna) för varje öl postar jag i en egen tråd. De öl jag tänkt göra är som följande:

En lättdrucken ljus lager för massorna
En pale ale
En engelsk bitter
En belgisk trippel
En porter
En kaffestout
En weissbier

Vad tycks om det upplägget?

Sv: Bröllopsöl - igen

En brown ale kanske skulle kunna vara att tänka på ? New Castle är ju ganska poppis i den breda massan med.

Du har en bra poäng. Kanske får ta och slänga ihop någon riktigt fyllig och knäckig brown ale?

Underbart att låta ölet sätta datumet för vigslen. Antigen har du hittat en riktig pärla till tjej och håll hårt i henne eller så skiter hon i ölet och har redan klurat ut hur hon styr dig.

Givetvis är det det första som är riktigt och jag ber om ursäkt för min cynism :-)

Mangster: Glöm inte att posta receptet och utlåtanden om du beslutar att brygga till bröllopet.
Personligen tycker jag att brown ale är underskattede av oss ölnördar.

Skulle gissa på att det är en riktig pärla till tjej, som har listat ut hur jag skall styras.

Recept kommer senare, är hos svärföräldrarna över jul just nu så jag får knåpa ihop något när jag kommer hem. Om inte någon har ett kul förslag? Det enda jag tänkter rent spontant är att jag ska föra bort en del av vörten och koka ner till sirap för att få till den där knäckigheten

Ahh, så kan det ju klart vara. Inget ont i det. Hur som, du bad om vår sympati och du har min.

En belgisk trippel låter farligt. Nån kan ju bli full på sånt :-)

Annars håller jag med Albin, en brown ale eller kanske en mörk lager som tx en märzen eller en schwarzbier skulle nog sitta bra till ett bröllop. Dom är oftast lite lätdruckit för folk som är rädd att testa nytt öl.

mangster skrev:

Det enda jag tänkter rent spontant är att jag ska föra bort en del av vörten och koka ner till sirap för att få till den där knäckigheten

http://www.jimsbeerkit.co.uk/forum/view … p;p=199459

Barley Water skrev:

I have not ever made that particular beer however I frequently boil down some of the first runnings and you will for sure notice a carmel/toffee note in the beer if you do this (a taste I really like by the way). I collect a couple of quarts of first runnings and boil them down on the kitchen stove while I complete the sparge. I then just add that back to the boiler and finish the brew as usual. Just watch what you are doing and it should come out very well, you don't want to burn the wort. It will get noticebly darker and thicker, smells really nice while you are boiling it also. I like this technique for brown ales and also for Munich dunkels where I am looking for maximum meloidians.

Det slutade med att jag bara gjorde ett öl till mitt bröllop, just en Brown Ale.
Min vart kanske i sliskigaste laget för mig men den stora massan gillade ett sött lättdrucket öl, farsan hade nog varit lite mycket och lättat trycket på fatet för han var "sjuk" dagen efter..

Låter som en bra idé att köra nedkoket på första avrinningen. Har aldrig tänkt på det tidigare

Tror ett sött lättdrucket öl skulle gå hem bra hos de stora massorna även på mitt bröllop. Om det är någon som klagar kan jag bara hänvisa dom till kaffestouten eller trippeln. Du råkar inte sitta och trycka på receptet till din brown ale?

Grävde upp det här receptet på brown ale, verkar mycket trevligt:

3,15 kg Pale Malt (2 Row) UK (5,9 EBC) Grain 60,9 %
0,90 kg Brown Malt (128,1 EBC) Grain 17,4 %
0,45 kg Caramel/Crystal Malt -120L (236,4 EBC) Grain 8,7 %
0,45 kg Chocolate Malt (886,5 EBC) Grain 8,7 %
0,23 kg Caramel/Crystal Malt - 60L (118,2 EBC) Grain 4,3 %

14,20 gm Pearle [8,30%] (60 min) Hops 13,2 IBU
21,30 gm Sterling [7,50%] (30 min) Hops 13,8 IBU

42,50 gm Hazelnut extract (Secondary 1,0 weeks) Misc

1 Pkgs British Ale (White Labs #WLP005) Yeast-Ale 

Est Original Gravity: 1,052 SG
Est Final Gravity: 1,015
Estimated Alcohol by Vol: 4,9 %
Bitterness: 27,0 IBU

Satan i gatan det var myckte med Caramel och Choklad. Låter som det är på tok förmycket. Men vad ved jag .. har inte gjort en brown ale än..

Jag hitta dessa som ska ha vunnit första plats i en bunt tävlingar.
http://www.beerdujour.com/Recipes/Jamil … hBrown.htm
http://www.beerdujour.com/Recipes/Jamil … nBrown.htm

Shbfs receptdatabas kanske bör besökas ?

Dessvärre tror jag att jag ändrade på receptet under själva bryggningen och sedan gjorde jag partialmash, har lite liten gryta så vid större batcher får man ju fuska på något sätt...
Så tyvärr får jag väl säga.
Vet iaf att jag använde Whitbread jästen, Carahell, CaraAmber och Pale Chocolate, bara bitterhumle  tror det var EKG eller fuggle och förståss maltextrakt.

Det är säkert ett gott öl men jag är också tveksam till mängden choklad, känns som om det kan smaka en aning bränt, men vad vet jag ... kanske kan "Hazelnut extract" göra magi?

Gick nog lite på villovägar ner jag skrev ner det receptet. Nytt försök:

3,50 kg Pale Malt (2 Row) UK (5,9 EBC) Grain 70,0 %
1,00 kg Brown Malt (128,1 EBC) Grain 20,0 %
0,25 kg Caramel/Crystal Malt -120L (236,4 EBC) Grain 5,0 %
0,25 kg Caramel/Crystal Malt - 60L (118,2 EBC) Grain 4,9 %

12,00 gm Pearle [8,30%] (60 min) Hops 11,3 IBU
18,00 gm Centennial [10,00%] (30 min) Hops 15,8 IBU

45,00 gm Hazelnut extract (Secondary 1,0 weeks) Misc

1 Pkgs British Ale (White Labs #WLP005) Yeast-Ale 

Est Original Gravity: 1,051 SG
Est Final Gravity: 1,015 SG
Estimated Alcohol by Vol: 4,8 %
Bitterness: 27,1 IBU

passa dig för att ha i Hazelnut extract om du ska bjuda folk du inte känner på detta öl

nötalergiker är inte ovanliga och nötter brukar det inte vara i öl

Oooh bra poäng! Blir det en god öl utan?

Katastrof! Efter samtal med folkhälsoinstitutet verkar det tveksamt om det är lagligt att servera hembrygd öl på mitt bröllop. Tydligen så får man endast brygga för eget bruk, vilket de klassar som "endast familj och de närmaste", och tjejen på FHI tyckte inte att mitt sällskap på ca 60 pers gick in i denna klassificering. Hon skulle återkomma efter vidare efterforskningar, men just nu känns det väldigt mörkt

Tror du att någon av gästerna skulle anmäla dig? Och i såna fall skulle polisen orka utreda..?

Folkhälsomässigt är det ingen som helst skillnad mot att servera lagligt inköpt systemöl på din fest. Skattemässigt däremot... Men för guds skull, det handlar om ett slutet sällskap med släkt och vänner. Det är nåt vi i vårt land gjort sedan urminnes tider, bryggt egen öl och bjudit på till fest och högtid. Och det är en fantastisk tradition som jag tror de flesta uppskattar. Tom skattmasen privat. Jag säger go for it.

För att citera Judas Priest: Breaking the law! ;-)

[b][color=#009922]Hej kära själ! Fukta din aska![/color][/b]

Då var jag olaglig på mitt bröllop i helgen. Hoppas ingen anmäler mig. Nä jag tror nog inte att det är någon större fara. Det enda jag med säkerhet kan säga att hembryggd öl på sitt bröllop är en dunder succé. Mina egna tog slut gasnka fort och utav dom inköpte ölen så har jag ett gäng kvar.

ha det gött
Anders

Det tråkigaste med en riktigt lyckad öl är att den tar slut på tok för fort,

mangster skrev:

Katastrof! Efter samtal med folkhälsoinstitutet verkar det tveksamt om det är lagligt att servera hembrygd öl på mitt bröllop. Tydligen så får man endast brygga för eget bruk, vilket de klassar som "endast familj och de närmaste", och tjejen på FHI tyckte inte att mitt sällskap på ca 60 pers gick in i denna klassificering. Hon skulle återkomma efter vidare efterforskningar, men just nu känns det väldigt mörkt

om du inte tar betalt och inte serverar minderåriga så är det lika ok som om du köpt ölen på bolaget,
förutsatt att det är inbjudna jäster och inte anonserad fest.

Blåkulla skrev:
mangster skrev:

om du inte tar betalt och inte serverar minderåriga så är det lika ok som om du köpt ölen på bolaget,

"2 § Vin, starköl eller öl får inte tillverkas utan tillstånd om det inte gäller tillverkning
i hemmet för eget behov."

http://www.fhi.se/Documents/Tillsyn/Han … g-0811.pdf

Är väl just "eget behov" som fhi valt att tolka som familj och närmaste. Tycker att definitionen av folk som är bjudna på ens bröllop är familj och närmaste, men dom verkar inte hålla med. Helvete!

mangster skrev:
Blåkulla skrev:
mangster skrev:

"2 § Vin, starköl eller öl får inte tillverkas utan tillstånd om det inte gäller tillverkning
i hemmet för eget behov."

http://www.fhi.se/Documents/Tillsyn/Han … g-0811.pdf

Är väl just "eget behov" som fhi valt att tolka som familj och närmaste. Tycker att definitionen av folk som är bjudna på ens bröllop är familj och närmaste, men dom verkar inte hålla med. Helvete!

det handlar om syftet med tillvärkningen av ölet i texten.
är det för eget bruk så är det ok.

när jag fyllde 40 för 4 år sedan så åkte vi till tyskland och tog hem bira och vin/sprit.
2400 öl 120 flarror vin 30 flarror sprit var helt ok för kalaset men för tungt gör mitt körkort,
1600 i böter och grattis i förskott sa tullarna.

så eget bruk är det defenitift med ett bröllop på 60 pers

Verkar ju inte som det är det det är, men jag får se vad fhi säger när de återkommer. Vad gäller eventuella lagbrott så tror jag att jag hellre lyssnar på den berörda myndigheten än några gamla ölrävar på ett forum smile

Verkar för övrigt som att det är helt uteslutet att servera på bröllopet om det inte är lagligt, min käre far (som vi ska ha bröllopet hos) har en yrkesposition som skulle kunna skadas rätt svårt om det kom fram att han haft en fest där "olaglig" alkohol serverats

Hehe, fick följande mail av min blivande hustru nyss:

"du, de ska fan till en tjej (jag) å snacka i telefon. Annelie Magnusson på fhi säger att vi FÅR bjuda bröllopsgästerna på vårt hembryggda öl. Så go for it. smile
Hon sa att det finns ingen gräns på antal, utan man får bjuda sina närmaste vänner och släkt på hembryggt öl. Och dit tyckte hon att bröllopsgäster kunde räknas. Hon frågade inte ens hur många gäster vi skulle ha."