Behöver jag göra förkultur till propagator?

Tjenna!
Ska snart göra en partial mash och har köpt alla prylar jag behöver till en riktigt mörk ale. Nu har jag bara en fråga: jag har London Ale 1028 Propagator och det står på förpackningen att man bör göra en förkultur - behöver jag göra det? Jästen är färsk och ligger i kylen sen två dagar tillbaka och jag vill kunna brygga i mellandagarna.

Isåfall, vad behöver jag för att kunna göra en bra förkultur? Behöver jag jäsrör och hela kittet eller räcker det med att jag kanske gör den i en glasburk och sätter på plastfolie och ett löst åtsittande gummiband så att gas kommer ut? Hittar inget bra kärl som jag kan ha ett jäsrör i nämligen

Sv: Behöver jag göra förkultur till propagator?

Ta en PET-flaska och gör den ordentligt ren med jodfor. Jag använder den vanliga korken som jag skruvar åt när jag skakar och sen lossnar precis så mycket så koldioxiden kan komma ut. Funkar för mig.

Det kan vara så enkelt alltså? Ja men då kan jag ju börja direkt! smile Ungefär hur lång tid bör kulturen stå innan den är klar att hällas i vörten?

Det finns säkert massor av anledningar till att använda en E-kolv och koka denna i två dygn innan man häller i vört och jäst. Men mitt sätt funkar för mig.

1-2 dygn kanske, plus om du vill skilja ut jästen ett dygn i kylskåpet. Vill du ha fler små snälla jäst:er så skilj av och fyll på med ny vört.

det är absolut inget måste med en förkultur om du brygget runt 20L det går bra utan

Försökte aktivera jästen igår, men det gick inge bra. Påsen svällde inte ett dugg på 6 timmar så jag antar att jag inte slog tillräckligt hårt (tyckte att innerpåsen gick sönder, men den gjorde väl inte det), ska göra ett försök till idag. Får väl banka skiten ur den med en hammare smile
Julen till ära så gör jag nog förkulturen i en Julmustflaska big_smile

Idag fick jag nog påsen att svälla lite, så jag gjorde en ordentlig förkultur som nu står och göttar sig. Vi får se hur det blir! Kan inte hålla mig smile

Svälla lite? Dom blir som ballonger. Men gör du en förkultur så väcker du nog liv i dom. Hur ser det ut i din julmustflaska nu då?

Efter ungefär 20 timmar så verkar det vara en jästslurry i botten och i princip ingen aktivitet sad Ska jag försöka lufta jästen lite mer och skaka flaskan eller ska jag låta den vara, vänta och hoppas på det bästa?

När du gör en förkultur så skaka flaskan var gång du går förbi den. Men efter 20 timmar så kan den vara utjäst, tappa av och i med ny vört eller in i kylskåpet till bryggdagen. Tänk på att du låter jästen komma upp i rumstemperatur i lagom takt så du inte slår kylskåpskall jäst direkt i vörten.

11 Senast ändrad av krunchie (2008-12-24 01:25:46)

Hah! Nu när jag gick förbi och skakade om märkte jag nog att det var bra mycket koldioxid i vätskan = jästen e på G! Verkade vara lite slö, men jag tror den är up and running nu. Hinner inte göra någon ny vört inför bryggardagen, så flaskan åker in i kylen imorgon bitti. Borde jag ha korken lite öppen i kylen också för att förhindra att flaskan exploderar eller kan man ha den stängd (luktar lite och kanske inte är så kul att ha i kylen och lukta en massa när man har besök på julafton och så tongue)