Wyeast Ringwood ale knas

Jag fick hem en påse ringwood ale jäst i veckan. Jag försökte aktivera den idag för 4 timmar sedan men ingenting händer. Jag vet inte hur activatorgrejjen ska kännas innuti. Men det känns som att den är trasig/tom. Jag tycker att det är konstigt att ingenting händer. Även om ringwood jästen ska vara lite besvärlig så borde den väl vakna till tycker jag?

Hur ska activatorgrejjen kännas? Den känns väl tydligt?
Kan man få en punkterad activatorgrejj utan att paketet är uppsvällt?
Vad gör jag för fel? Jag gör exakt som det står att man ska göra.

1187 ringwood ale
mfg 15sep08

Sv: Wyeast Ringwood ale knas

Ringwood jästen är knepig, min första hembrygda öl, en mild, var med Ringwood.  Den tog 4 dagar på sig att "blåsa upp" och till sist använda jag Nottingham torrjäst i stället. 

När man "pangat" till påsen brukar jag skaka den nära örat.  Hörs det innuti ett brusande kluckande ljus, som vätska som flödar, då är påsen OK.  Var inte blyg när du "pangar".  Jag ger påsen några rejäla "bankningar" i alla hörn innan jag lyssnar efter.

Ringwood är en pina...

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Ok, tack för snabbt svar. Jag gick och nitade påsen ordentligt i alla hörnen. Den fräser liksom när jag skakar och lyssnar efter.
Det börjar ju bra med den beryktade jästen....

ta det lugnt
den är seg men funkar alltid
den är inte död
påsen behöver inte bli som en fotboll det funkar i allafall

Tack Blåkulla. Jag får handsvett av sånt här haha. Den får tills imorgon på sig sen åker den i ändå.

4 timmar är alldeles för kort tid att vänta,
Ge den några dygn innan du ska bli orolig.

Jag är väldigt otålig..... Allt ska ske på en gång. Ölbryggning är mitt sätt att lära mig handskas med otåligheten.
Ett dygn är lång tid!

När jag började brygga så fick man göra förkulturer som tog en vecka innan det var OK att börja brygga.
RDWTAHB, (relax don't worry, take a homebrew) som Charlie Papazian alltid sa.

man behöver inte ens smacka påsen om man har brådis

det tar längre tid att jäsa ölen och utjäsningsgraden blir lite lite lägre men det funkar

ha bara tålamod så blir det bra

skål

Nu kan jag antyda en liten svällning på ringwood packet. Tack för era lugnande svar. Det har varit som en förlossning här hemma smile
Allt är väldigt, väldigt spännande! Man väntar på att påsen ska svälla. Man sitter uppe på nätterna och kollar på jäsröret och väntar på första bubblan. Man smakar på ölet varje vecka för att känna utvecklingen. Det är lite som julafton vid varje bryggmoment.

Mycket bättre nu! Den tog tid på sig. Jag återkommer gärna om jästens framgångar/nedgångar om någon är intresserad?

Jag hade bryggdag igår och jag hällde i jästen ur den inte helt uppsvällda påsen. Jag har bara använt coopers jäst innan och safale s-04 innan. Båda torrjästerna hafr kickat igång efter några timmar. Den här tog 15-16 timmar på sig. Nu 32 timmar senare så bubblar det friskt i röret och allt är frid och fröjd. Lukten är inte som torrjästerna. Den är mer humlig vill jag påstå.