Vattenbehandling

Satt och tänkte på att jag har ju ett väldigt mjukt vatten (3,6 - totalhårdhet), jag har aldrig vattenbehandlat och tänkte att det borde vara värt det nu när jag har planer att brygga en stout (stout bryggs väl bäst på hårt vatten? Aja rätta mig ifall jag har fel ^^).

Jag är absolut ingen kemist, men jag undrar hur mycket och vad bör jag ha i? Jag antar att jag skulle ha i lite kalciumkarbonat (1,5-3g) i lakvattnet men jag är lite osäker, borde ju förmodligen ha i något mer för att kompletera.

Tack i förväg.

Sv: Vattenbehandling

Om du vet hur mycket kalcium, magnesium och alkalinitet du har, kan du använda dig av det här diagrammet:
http://www.howtobrew.com/section3/chapter15-3.html

http://www.howtobrew.com/images/f82.gif

Hej!
jag har ett avhärdningsfilter där jag tillsätter avhärdnings salt.
påverkar detta alla andra mineraler (än järnet som vattnet smakade) så att jag måste ta ett nytt vatten prov eller kan jag utgå ifrån det gammla från tiden innan filtret.

Tror det byter ut alla positiva joner (mest metalljoner) mot natrium.
Så kalcium och magnesium försvinner medans karbonater och vätekarbonater blir kvar dvs alkaliniteten.
Rätta mig om jag har fel, jag har bara för mig att de funkar som en katjonbytare.

saxat från "how to brew" nätversionen:Sodium can occur in very high levels, particularly if you use a salt-based (i.e. ion exchange) water softener at home. In general, you should never use softened water for mashing. You probably needed the calcium it replaced and you definitely don't need the high sodium levels. At levels of 70 - 150 ppm it rounds out the beer flavors, accentuating the sweetness of the malt. But above 200 ppm the beer will start to taste salty. The combination of sodium with a high concentration of sulfate ions will generate a very harsh bitterness. Therefore keep at least one or the other as low as possible, preferably the sodium.
sodium=natrium

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

6 Senast ändrad av Felix (2008-12-17 20:16:02)

Det får bli ett nytt vattenprov och evenuelt justera ner salt doseringen så mycket det går utan att det påverkar smaken för övrigt.

Om du ska använda kalciumkarbonat och eventuellt kalciumsulfat (gips) så tillsätt det redan i mäsken blandat med maltet från början. Det är svårlösligt i bara lakvattnet men mäsken är surare och det löser sig (sa han som sket i vasken).

Felix, det kanske inte är läge att trixa så mycket med salter i ditt fall.
Så länge vattnet och ölen smakar bra så är det inga problem.

Om du vill ha lite mer koll så ta och köp humlegårdens pH mätstickor (5.2-6.8) nästa gång du ska handla. Mät pH i mäsken och se vad du landar.
Vad jag skulle misstänka är att du får ett lite högre pH iom att du inte har så mycket kalcium kvar i vattnet. Skulle du då vilja sänka pH så är nog mjölksyra eller syramalt att rekommendera, men gör inga korrigeringar utan att ha konstaterat att du har otillfredsställande värden.