Chocolate express

Hej!

Vill ha lite åsikter på ett recept, det var ett tag sedan jag bryggde...
Tanken är ett chokladigt, sött, lent öl till min fru.

Till 13 Liter Öl.
Enstegs infusions mäskning med en timmas rast på 67 C
Fermentables:
Uk Pale Ale Malt  3kg (78.9%)
German Carafa I 0.3kg (7.9%)
UK Oat Malt 0.2Kg (5.3%)
Belgian Biscuit Malt 0.2kg (5.3%)
Uk Roasted Barley 0.1kg (2.6%)

Har funderingar på om det är bra med lite bikarbonat i mäsken. Tror vi har rätt mjukt vatten här i linköping och det borde bidra lite till en lenare känsla kanske?

Humlas med
UK Target 10.7% 7g (kottar) 60Min
Uk Golding 4.8% 20g (pellets i påse) 20 min
UK Golding 4.8% 20g (pellets i påse) 5 min

Jäses med Scottish Ale jästen vid ca 20 grader.

Sedan är tanken att tillsätta 50 gram kakaopulver till sekundären.

Kan det vara bra med lite laktos i sekundären också eller kommer det ändå bli restsötma pga den höga malthalten + biscuit malten som balanserar chokladen?

Så vad tror ni? Är jag helt off eller kan det bli något, det blir den första helmalten har bara kört partial mash tidigare så känner mig lite osäker på maltmängderna.

Sv: Chocolate express

Jag har för mig att chokladextrakt fungerar bättre än kakao. Tror att jag har hört att kakao lämnar lite för skarp smak i ölen.

Rent spontant kan jag säga att jag gillar humlesorterna du valt! Kommentera malterna får någon med några fler bryggningar i bagaget göra

I övrigt är jag lite nyfiken på vad du siktar på för IBU, OG och FG?

Ja jag har läst om att det skulle vara så att man kan få en aning (obehaglig)besk smak av kakao.

Jag hade någon idé om att de flesta säkert tillsätter kakao i kokningen och att det då helt enkelt bränner lite men det är klart att chokladextrakt kanske är ett säkrare kort.
Jag smakade i kväll på sådant chokladextrakt man har i kaffe och det smakade väl som om det skulle gå att ha i.
Jag tror ändå på att om man låter det gå i sekundären så borde det kunna eventuellt funka...

Jag siktar på 23 IBU, men jag har funderat på om jag inte skall ta lite mindre aromhumle och smakhumle. Är lite orolig att det skall ta över en kanske rätt subtil chokladsmak.
Sedan så vill jag hålla nere beskan för jag har en känsla av att beskan antingen blir större av chokladen eller att det skär sig smakmässigt.

OG 1.066 och FG 1.018 vilket blir en alkoholstyrka på 6.3%, det kan vara lite mycket kanske. Men åh andra sidan så får man rätt mycket rest socker vi 1.018 och jag tror att det kan behövas i det här.. Men som sagt jag är väldigt osäker.

Jag bryggde en chokladstout och hade i 230g kakao i sekundären. Jag har för mig att jag rörde om efter ett par dagar så att kakaon skulle få en chans till att avge sin smak. Kakao sjunker ju rätt snabbt till botten. Det blev absolut inte för mycket chokladsmak.
http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=1094

Chokladextrakt/essens kanske är bättre men jag vet inte var jag ska få tag på det.

Låter intressant, jag antar att du hade en aning större batch än mig? Blev ölet bra i övrigt, skulle vara intressant att veta hur du humlade och kanske lite detaljer om receptet om du har lust att dela med dig.

Har beställt hem vad jag skall behöva + en maltkross smile så nog skall det bli brygga av, så fort jag har tid och tentorna är över. Men mängder är ju fortfarande möjliga att justera både uppåt och nedåt

Allt står i länken. Jag använde Peters recept på sidan 2. Det var på 27 liter.