Jäshinkens storlek vs. mängden öl

Jag funderar på att dela upp min nästa bryggning på två för att testa olika humlesorter/givor som en liten exkursion i läran om humlens smak och beska. Tänkte därför göra en "gemensam" mäskning och lakning, för att därefter dela upp vörten och koka i två olika grytor. Jag har hittills använt mig av de klassiska 30-liters plasthinkarna för jäsning (till 20-25 liter öl), men frågan är om dessa är för stora för endast ca 12 liter öl? Kommer ölen och jäsningen kunna bilda tillräckligt med CO2 för att skydda ölen? Någon som stött på mindre kärl lämpliga för jäsning? Andra synpunkter?

Parkas

Sv: Jäshinkens storlek vs. mängden öl

Jag har jäst små satser på ca 8 liter av både öl och mjöd i 25l damejeanne. Har inte haft några problem.

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.

jag jäser själv i 12 l hinkar, brukar sikta på 9 l, och det funkar bra, förutom vid lite högre OG.
tror säkert att det bildas tillräcklig mängd CO2 med 12 l öl i en 30 l hink, men om du t.ex lyfter på locket(för att mäta el. liknande) senare under jäsningen kanske det blir "jobbigt" att fylla upp sen..  Ytan (syrekontakten) kommer ju också bli större i förhållande till volymen, jämfört med, som du tänkt dej, 12 l, i en 15 l hink.
lite "djupare" kärl främjar väl klarnigen av ölet också..
knata iväg och fråga på någon krog/restaurang el. liknande, de slänger massvis med livsmedelsklassade plasthinkar i alla storlekar, står det pp-05 är det lugnt.

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

kolla efter ev. repor inuti hinken oxo, det är inte bra.be dem snällt att köra hinken i maskinen oxo så den blir ordentligt ren innan du tar hem den för vidare äventyr...

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Clas Ohlson säljer 10-litershinkar för 16 kr/st. Lägg till 14 kr så får du ett lock också. De sluter inte gastätt, så det behövs ingen åverkan alls.

Det funkar med vilken hink som helst, men de små är ju så mycket behändigare att hantera. Man kan jäsa i helt öppna kar och där är det bara i bästa fall ett lager skum mellan ölen och luften, så ofyllda hinkar ska inte vara något problem i jämförelse.

Många gånger verkar det vara önskvärt att ha samma avstånd från botten av jäskärlet till ytan på vätskan som det är mellan
väggarna i kärlet man jäser i...

Ex. på detta på ex. Orval (har jag för mig att det va, säkert fler än dem) där man bara fyller
sina cylindrokoniska jästankar till hälften för att på så vis få jämn kontaktyta för ölet.

Så det behöver inte vara så väldans dumt att använda en 30-hink till 15 liter bira.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

dessutom går det åt mindre rengöringsmedel till en mindre hink

Det spelar säkert ingen roll hur mycket plats du har över i hinken, eftersom kolsyran är tyngre än luft så kommer den lägga sig som ett täcke över ölen.

När jag ska ta prover ur mina hinkar brukar jag bara glätta lite lätt på locket och suga upp öl i en slang. Detta borde minimera risken för att kolsyretäcket ska störas.

Thomas: om jag tänker brygga 50 L (säg; en ale,OG 1.050), vilket är då lämpligast: två hinkar på 30 L?, En hink på 100 L?, eller fyra hinkar på 30 L?

10 Senast ändrad av Thomas Fransson (2008-11-30 11:29:10)

Flasktömmaren skrev:

Thomas: om jag tänker brygga 50 L (säg; en ale,OG 1.050), vilket är då lämpligast: två hinkar på 30 L?, En hink på 100 L?, eller fyra hinkar på 30 L?

Det handlar om hur stor volym av vörten som exponeras mot jästen i kärlet.
Samt vad man vill få ut av sin jäst.

Ett vört i ett kärl där en större mängd exponeras mot jästen kommer att få en annorlunda smakprofil
än det öl som inte exponeras på en lika stor yta.

Skall man brygga en ex. lager vill man kanske inte exponera lika stor yta för att på så vis få
en lägre esterprofil osv.

Medan man kanske vill ha mer estrar ex. isoamylacetat i en belgisk öl och kan då vinna på att
jäsa i ett lägre vidare kärl.

Tittar man på bilden nedanför så kanske man förstår vad jag menar, det röda fältet ska illustrera jästen.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/fermentors.gif

När man väl klurat lite på dehär så kan man börja fundera på formen på jäskärlet.
Dvs. runda jämfört med fyrkantiga...

http://www.humle.se/punbb/images/upload/round.gif

Nu tror jag inte att detta kommer spela så stor roll i dom flesta fall när det gäller hembryggare.
Speciellt när man inte har annat än smaklökarna att mäta och testa med.
Men det kan vara kul och bra att ha i bakhuvudet kanske... wink

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Även det ökade trycket som vätskepelaren ger påverkar jäsningen.
Skillnaden är att här snackar vi om en 4-5m öl. I en jäshink på 0.5m så blir skillnaden minimal.