Första extraktbryggden

Som första ölbryggd hade jag tänkt mig att brygga Bavarian Red Ale enligt receptet här på Humlegården.

maltextrakt
4,0 kg Weyermann Munich Amber maltextrakt
bitterhumle
42 g (3 puckar) Kent Goldings 5,5% alfasyra
(eller motsvarande mängd alfasyra av annat humle)
smakhumle
14 g (1 puck) Kent Goldings 5,5% alfasyra
aromhumle
14 g (1 puck) Kent Goldings 5,5% alfasyra
jäst
Safale S-04

Jag har ett par frågor som jag inte lyckats söka upp svaret på här.
1. Humlepucken Kent Goldings finns inte att köpa här. Vilken annan humle är bra som ersättning? Puck verkar smidigt då jag inte har en digitalvåg.
2. Hur beskt blir ölet? Jag gillar öl med stor beska.
3. Hur starkt blir det ungefär?

Jag har läst har på forumet i ett par veckor och måste säga att det är ett mycket trevligt forum.

Sv: Första extraktbryggden

1)
Svårt att ge bra tips på humle då det inte finns någon bra ersättning som påminner om East kent goldings. Styrian goldings är helt annorlunda och kommer dessutom från fuggles i grunden. Men det är dock den jag skulle använda mig utav då jag gillar smaken och att den har ungefär rätt % alfasyra.

Gillar du citrus och amerikanska öl från småbryggerier funkar nog cascade bra för dig.

2)
Har inte räknat på beskan men av receptet blir den kännbar men inte överväldigande. Släng i en extra puck om du vill ha lite mer bett

3)
20 liter ca 6 %
25 liter ca 5 %

Sv: Första extraktbryggden

Tack för ett snabbt svar.

Det var ju tur att jag frågade och inte bara tog ett humle på måfå.
Kent Goldings finns som kottar (våg kanske går att låna), är det någon skillnad i dosering jämfört med puckar?

Amerikanarnas kanot-öl är inget jag gillar, men tack för tipet ändå.

Sv: Första extraktbryggden

Du skrev "1. Humlepucken Kent Goldings finns inte att köpa här."

Hur menar du, inte finns att köpa här. På Humlegården eller där du bor?

På Humlegården finns den med art nr: 40035  East Kent Goldings humlekottar, 100 g, 2005, 5.6% alfasyra, England  :-)

Det är de som går vilse som finner de nya vägarna smile

Sv: Första extraktbryggden

Jag menar här på Humlegården :-)
Jo jag såg att den fanns som kottar, är doserningen den samma som för puckar? Puck hade varit enklast för då behöver jag inte ordna fram en våg.

Sv: Första extraktbryggden

Kottar och puckar kan användas likvärdigt. Det är pellets som är lite mer effektiva där man behöver mindre.

Får du tillgång till en våg och vill följa receptet så använd east kent goldings kottarna.

Sv: Första extraktbryggden

Tack för hjälpen.

Sv: Första extraktbryggden

du behöver inte vara orolig för nåt kanot-öl bara för att du använder cascade. det är ju mängden humle som avgör hur beskt det blir, inte sorten (och cascade har dessutom mer alfasyra än EKG).

Sv: Första extraktbryggden

Jag tror kanot-ölet är Budweiser och liknande:-) Ford-P - testa amerikanska småbryggerier - de gör ännu mer karaktärful öl än många europäiska. Red Seal Ale är ett bra ställa att börja - och det är inte alls den som är mest besk.

Det är lätt att beräckna IBU/Beska. Mängden av humle X alfasyra X isomeringsgrad (utbytte) dividerat med 10 dividerat med volum av öl

Lägden på hur länge du kokar humlen påverkar isomeringsgraden. Här en tabell från en dansk hemsida. Hel Humle betyder Kottar (som används på samma sätt som puckar) på svenska:

Dry hop
Hel Humle 0
Pellets: 0

0 – 9 min
Hel Humle: 5
Pellets: 6

10 – 19 min
Hel Humle: 12
Pellets: 15

20 – 29 min
Hel Humle: 15
Pellets: 19

30 – 44 min
Hel Humle: 19
Pellets: 24

45 – 59 min
Hel humle: 22
Pellets: 27

60 – 74 min
Hel humle: 24
Pellets: 30

Over 74 min
Hel humle: 27
Pellets: 34

Nu sägar vi att du bryggar 10 liter öl och du använder en humlekotte X-humle med t.ex 13% alfasyra.

14 (mängden) X 13 X 24 dividera med 10 (eller bara skriva 2,4 som det ju blir) dividerat med 10 (som är volumen av vört/öl) = 43,68 IBU

Men nu är det sällan man bara använder en humlegiva, så du tillsättar 14 gram av XX-humle med 5% alfasyra och låtar det koka med i 15 minuter:

14 X 5 X 12 dividerat med 10 (skriv 1,2 alltså) dividerat med 10 = 8,4 IBU

Men du vill förstås också ha arom, så du använder 14 gram XXX-humle med 3% alfasyra och låtar det koka med i 1 minut:

14 X 3 X 6 dividerat med 10 (skriv 0,6) dividerat med 10 (volum vört/öl) = 2,52

Alltså vi tar de 3 igen som jag skulle skriva det:

14 X 13 X 2,4/10 = 43,68
14 X 5 X 1,2/10 = 8,4 IBU
14 X 3 X 0,6/10 = 2,52 IBU - lägg märka till att i mina beräckningar här, har jag redan dividerat isomeringsgrad med 10 (24 = 2,4 osv). Nu ska vi så räckna ut samlat IBU
  43,68
+  8,4
+  2,52 = 54,6 IBU

Så enkelt är det. Om du vill då kan du kontakta mig via e-post och jag kan skicka till dig en list med olika ölsorter där de typdefinieras var det också står vilka OG, FG, IBU osv de olika sorters öl brukar ha. Du är välkommen:-)

MVH
-Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Sv: Första extraktbryggden

du råkar inte vilja dela med dig av den listan med lilla mig också?

Det är sannolikt att något osannolikt kommer att hända. -Aristoteles

11 Senast ändrad av jan_johansen (2006-08-19 13:13:32)

Sv: Första extraktbryggden

självklart:-) Fast då måste du maila mig, så jag kan skicka den till dig:-) Fast det står på engelska, var uppmärksam på det:-) Dokumentet är gott 100 sidor:-)

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Sv: Första extraktbryggden

ja jag studerar till engelska lärare just nu så det borde
ju inte vara något problem... kanske smile

Det är sannolikt att något osannolikt kommer att hända. -Aristoteles

Sv: Första extraktbryggden

Hehehehehehe - ja, då borde det väl gå bra smile

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Sv: Första extraktbryggden

Joel skrev:

du behöver inte vara orolig för nåt kanot-öl bara för att du använder cascade. det är ju mängden humle som avgör hur beskt det blir, inte sorten (och cascade har dessutom mer alfasyra än EKG).

Nä jag är inte orolig att det skulle bli kanot-öl för att jag använde en viss sorts humle. Det var mer ett svar på frågan om jag gillar amerikansk öl. USA-öl är Budwiser-typ för mig. Nu när jag sökte på systembolaget så såg jag att Samuel Adams var från USA, de har ju några bra öl.

Jan_Johansen, bra info om IBU. Jag skickar dig ett mess med min mail.

Min fru har ovetande om att jag tänkte brygga öl åkt och pantat allt vad tomglas och PET-flaskor vi hade hemma ;-(
Men om jag har tur så finns det >50 tomma 0,5 vatten-PET på jobbet i morgon. Firman har haft en kundträff och dem hade köpt 400 vattenflaskor :-)

Sv: Första extraktbryggden

Tro mig ford-p att modern amerikansk öl är verkligen klass - även mycket bättre än Samuel Adams finns det gott om, fast jag måste dock erkänna att jag älskar deras boston lager. Leta efter Red Seal Ale, vad som helst från Sierra Nevada, Anchor är också bra öl, och om du bor nära Danmark är det bara ta en sväng över kattegatt eller öresund, och du kan leta upp massor modern amerikansk öl som verkligen är hög-klassigt smile

Synd angående flaskor, men om du nu sade åt henne att du tänkar brygga, och samlar massor av ölflaskor, skulle det vara ideélt smile

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Sv: Första extraktbryggden

Så nu kokar det på spisen och jag har lagt i första humlet.
Jag kokar i en 10 och en 4 litersgryta. Totalt ca 12 liter vört.
Det ska bli jätteskojigt!

Sv: Första extraktbryggden

Oj vad humle sväller och tar plats. Jag skulle sila av genom en bärsil men den räckte ju inte alls. Nästa gång ska jag lyfta upp en del av humlet först till ett durkslag.
Jästen tillsattes vid 22-tiden och morgonen efter så jäser det så det skvätter ur jäsröret. Det jäser i nästan två dygn och sen stannar det upp så att det är flera minuter mellan bubblorna. Så nu är det väntans tider fram till tappningen.

Det var jättekul att brygga och jag hoppas det blir ännu roligare att smaka.

Sv: Första extraktbryggden

garanterat! wink

Sv: Första extraktbryggden

Jag bryggde också Bavarian Red Ale som mitt första öl och kan meddela att jag är mycket belåten med resultatet. Hoppas du också blir det!

Sv: Första extraktbryggden

Nu är det primat och tappat på flaska. Jag provsmakade en skvätt som blev över och smaken var god.
Ett par tankar från första bryggningen.
- Humlet sväller ju enormt mycket, nästa gång ska jag ta upp en del till ett durkslag innan jag silar genom bärsilen.
- Flasktapparen, en kanongrej!
- Att fylla en liten PET-flaska så man kan känna primningsjäsningen är bra.
- Att få kapsylerna rätt på flaskan var svårt. Aningen är kapsyleringsapparaten "Emily" svår eller så är jag ovan. 23 av 45 kapsyler fick göras om.
- Helt klart värt jobbet. Det blir fler ölbryggningar!

Sv: Första extraktbryggden

Nu är de snart slut :-(
Tyvärr så funkade inte kapsylapparaten Emily så bra på 0,5l flaskor. 20% av flaskorna hade väldigt dålig kolsyra och kapsylerna satt löst. Jag får nog köpa bordsmodellen till nästa bryggning.
En kösksrenovering har hindrat mig från nya bryggningar men det är snart dax för en ny. Jag funderar på en ESB.

Sv: Första extraktbryggden

Jag köpte också Emily först men beställde genast bordsmodellen innan ens första ölen var färdig att tappas, det var värt det. Den funkar hur bra som helst och till vilka flaskor som helst smile

På flaska 1: APA
På flaska 2: Traquairförsök
På flaska 3: Veteöl

Sv: Första extraktbryggden

Jag ville bara stanna till och säga att jag testade och brygga en Bavarian Red Ale som första öl, hade i lite extra humle.
Efter att det fått primärjäsa en vecka och sekundärjäsa i ca 2 veckor så var det tappningsdags, sen efter en vecka smakade jag av och det var inget fel på ölet alls men hade ändå en liten oönskad bismak. Efter nån månad på flaska så smakade jag av igen och jädrar vad gott det hade blivit, bismaken var dessutom borta.
För att vara mitt första öl var jag superstolt, dessutom så övertygade jag ett flertal personer att det går brygga gott eget öl.