jäsproblem

I fredags satte jag igång min första hemmabryggda öl, i och med att det var första gången tänkte jag att det kanske var bäst att testa med en ale på 8 liter. Jag använde Muntons spraymalt (ett paket humlat och ett paket ohumlat) och Wyeast Probagator British Ale jäst. Jag gjorde förkulturen ett par dagar innan och allt såg bra ut. Jag följde anvisningarna på bryggarwikin för att göra en satsbryggning, och delade allting med en tredjedel.
  Nu till min fråga. När jag tittade på ölen i lördags hade det blivit ett fint skumlager över allting, precis som det stod att det skulle. Problemet är att det inte bubblar i jäsröret. Kan det vara så att jag hade i för lite av förkulturen? Kan man göra någonting åt detta, jag har sparat det som blev kvar i kylskåpet?

Sv: jäsproblem

Om det är bra med skumbildning på ytan så kan du nog vara säker på att det jäser. Är du säker på att det inte så enkelt som att det läker någonstans? Det verkar vara rätt vanligt att locket inte sluter helt tätt.

jag tryckte lite på det. vi får hoppas att det börjar bubbla lite nu.

Kan det vara så att det inte sitter på ordentligt?

Råkade ut för de på ngn av mina bryggder.
Jag tänkte - "Så dum är jag väl ändå inte att jag inte sätter på locket ordentligt"
Men jag svalde min stolthet och ladde labbarna på locket och pressade runt-om o plötsligt sa det plånk!
O locket va på ordentligt.

Ser du om det "rör" sig inne i kärlet?
När det jäser så ser man ofta hur små och ibland större partiklar virvlar omkring inne i kärlet....

Precis som det man ser på denna filmen -

http://www.youtube.com/watch?v=Cr2AjTZ3WEw

Annars är det väl bara att skicka i mer jäst.

Förresten, ngn som vet hur det funkar med humlat extrakt om man använder sådant utan
att använda vanlig humle vid bryggningen. Borde det inte vara ganska stor risk att ölet surnar eller blir infekterat.
Iallfall om extraktet innehåller humleextrakt...

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Det är lurigt att se, men det ser rätt stilla ut än. Det påminner inte om filmen. Kanske ska testa och dra i lite mer jäst. Hur är det med infektionsrisk när man häller på ny jäst?

Glömde skriva att jag även hade i challenger humle, både för beska och arom.

Det klonkade för övrigt till när jag tryckte på locket i eftermiddags.

Testa om det är tätt.
Du har nu en fast nivå på jäsröret!
Sätt en liten tyngd på locket, nivån ska då ändra sig och stanna kvar där (eftersom det inte jäser)
Kontrollera efter typ 10 min.

Om nivån snart har antagit ursprungs nivån med tyngden på vet du att hinken läcker.
Ta av locket och sätt tillbaka igen och upprepa testen
Om det inte hjälper, gå till ICA och köp ett 6-pack folköl.
Klipp till en packning av kassen du bar hem ölen i.
Sterelisera packningen t.ex med jod. montera  på hink.

/Kjell

tack för tipsen.  Packningen verkade göra susen.

ok, nu är jag här igen. Det bubblade lite under ett par timmar och sedan la det bara av. jag försökte bättra på packningen, och då började det lite lätt igen, men det la av igen. jag antar att jag utsatt ölen för en del infektionsrisk under turerna. Ska jag vänta, eller försöka syresätta igen?

Låt det vara, tror jag är bäst. Jäst jäser som den vill.

Plopprör låter trevligt, men man kan lika väl vara utan dem. Det bästa är att titta på verksamheten. Även i vita plasthinkar gårr det att se en del genom, i alla fall när jästen till slut lägger sig. Är du nyfiken på vad som händer är det bättre att ta bort jäsrör med packning och använda hålet som inspektionslucka. Täck med genonskinlig plast, ett glas eller något.

nu har ölen legat på flaska i två veckor, den smakar som den ska.