Sanering

Tänkte brygga imorgon för andra gången någonsin. Det jag är mest osäker på är saneringsbiten. Tar tacksamt emot alla tips och råd angående sanering av utrustningen. Tänkte använda mig av jododor. Behöver man skölja utrustningen efter att ha använt jodofor? Hur länge ungefär håller sig utrustningen ren efter att man sanerat den?

På flaska: London Porter, Dark Mild
På jäsning: Ordinary Bitter
På planeringsstadiet: mera brittiskt

Sv: Sanering

Egentligen inte. Har du bara spätt den rätt så ska det inte behövas.
Om du sätter på locket på jäshinken så håller den sig ganska länge.
Iaf till samma bryggdag.

Hej
Jag vet att många inte sköljer bort jod.
Men tanken är väl att skölja med jod hälla av och sedan låta stå så att överbliven jod ångar bort.
Om jag inte har tid att vänta på att det ska ånga bort (vilket jag nästan aldrig har ) så brukar jag skölja lite slarvigt.

Jag har märkt at jodet håller sig mycket bättre om man fyller en flaska helt, dvs utan någon luft, då kan det inte ånga bort.
Man kan se på färgen när den är förbrukad, den ska vara gulaktig.

Hur länge utrustningen är ren efter saneringen beror helt på hur "skitigt" du har

/Kjell

Själv kanske jag är lite för hysterisk, men jag anser att man förstör lite av poängen om man sköljer med kranvatten efter att mabn descat med jodofor, man backar ju liksom ett steg...
Däremot så är det sällan att allting är helt torrt i tid (jag brukar desca allting medans jag mäskar/kokar), så därför häller jag helt enkelt ut jodoforen, och en sen skäljer jag med kokande vatten (häller i någon liter från vattenkokaren, skakar och låter det vara i).

Tänk på att inte hålla för hålet på locket där jäsröret sitter, det blir MASSA ånga, så var försiktigt (locket "sprängs" bort om man håller för hålet...). Men har man hålet "fritt" så pyser bara ångan ut, låt den sedan stå 20 minuter och häll ut vattnet.

Då är jäskärlet både garanterat helt bakteriefritt samt jodoforfritt.

(Ha dock inte jäsröret nära kokande vatten, det blir mjukt/smälter och blir obrukbart)

Har man vattenkokare tycker i alla fall jag att det går snabbare att skölja med en liter kokande vatten än att vänta på att det ska lufttorka...

Vad är anledningen till at man inte (verkar) kunna köpa alla de där praktiska medlen som amerikanerna använder här i Sverige, t.ex. StarSan, som man inte behöver skölja bort utan i princip kan spruta på med blomspruta?

Hur sanerar man på enklaste sätt en pumphävert Auto-Siphon från Humlegården? Tänkte tappa upp min öl ikväll.

Lägg den i jodaforlösning ett tag. Det borde ta hand om det förutsatt att den är ren till att börja med.

Blir en ren glasdamejanne tillräckligt sanerad för jäsning om man fyller den med kokande vatten? Eller vad är det enklaste sättet att sanera en damejanne?

Menar du glasdamejanne, så skulle jag ta det väldigt försiktigt med kokande vatten i den. Det klickande ljudet när den spricker och det varma vattnet rinner ut över hela golvet vill inte du oxå uppleva !!

Salle

Jag har jäst i damejean en gång, det var äppelcider, tyckte det var mycket mer bökigt än plasthink. Men visst, det är snyggt att se bryggden klarna.

Jag sanerade med maskindiskmedel och en borste byggd av en tandborste och en lång trästicka. Sedan använde jag Jjodlösning.

www.facebook.com/bjorwik

Jag använder jodofor från humlegården. Har inte fått någon infektion än.

Jäser: -
Lagrar/dricker: -
Planerar: Barley wine, porter.