Jäsning av APA

Har börjat med min första, extrakt +delmäskning . Jag gjorde den ungefär efter receptet på  en APA (Bergsnö) som jag fann här på sidan. Jag undrar hur länge den bör stå på jäsning? och går det bra om jag lämnar den i primären en stund extra istället för att sekundärjäsa?  Den har stått i fem dagar nu och aktiviteten har gått ner i nån bubbla i minuten.

tacksam för svar/ Cristóbal

Sv: Jäsning av APA

En vanlig ale jäser (oftast) ut på 1-2 veckor, sedan brukar jag ställa dem en vecka i sekundärjäsning mest för att slippa lite mer av jästen och få ett klarare öl. Man kan såklart skippa det om man vill.

Enda sättet att veta helt säkert att ölet jäst ut tillräckligt är att ta ett prov och mäta sockerhalten på ett eller annat sätt, mätglas och hydrometer är nog den enklaste metoden.

Jag hade utan tvekan låtit den sekundärjäsa, som sagt innan för att få det klarare...
Det är inte mycket extraarbete alls, Göra rent ett nytt jäskärl samt hävert tar inte lång tid.
Dessutom är det kul att få en smygtitt på ölet smile

www.facebook.com/bjorwik

jo kanske jag ska göra det ändå, läste att det inte var bra att syresätta ölet men om man håller häverten mot botten ska det alltså vara relativt riskfritt?

Ja, det tror jag alla gånger.
Det enda jag kan gå efter är min egna statistik och jag har inte misslyckats på 10 bryggder...

www.facebook.com/bjorwik