Bygga lakkärl

Var på ölbryggningskurs med Hembryggarföreningen i Göteborg i helgen och blev väldigt sugen på helmaltsbryggning. Funderar på att bygga ett lakkärl med två jäshinkar där man borrar upp botten på den ena och sätter en kran från humlegården på den andra. Är detta det bästa sättet för en som aldrig har helmaltbryggt innan?

Funderar också på om 30-liters hinkar funkar även om man bara ska laka till 10 liter öl eller ska jag använda mindre hinkar för att maltbädd och sånt ska fungera korrekt vid bryggning av mindre mängder öl?

På flaska: London Porter, Dark Mild
På jäsning: Ordinary Bitter
På planeringsstadiet: mera brittiskt

Sv: Bygga lakkärl

Jag köpte billiga 10 litershinkar ifrån hammarplast. De var livsmedelgodkända (PP5) och kostade 8 kr st. Duger utmärkt till 10-15 liters satser (dock max 3 kg malt). Jag flödeslakar dock inte, utan jag satslakar två gånger istället, tycker det är enklast. Man får också alltid ett bra utbyte, för vattnet kan inte ta genvägar. Det gäller bara att röra om riktigt och låta det stå i 10-15 min, sedan öppnar man bara kranen. Jag har upptäckt att man bör sila vörten med silduk innan kokning. En gång fick jag med så mycket skalrester att ölet inte blev drickbart, vart rejält med bismak under koket.

Funderar dock på att köpa en "lakningshävert" nästa gång jag beställer, borde bli mindre söl då.

När jag satslakar brukar jag försiktigt tappa ur och sedan hälla tillbaka vört, en liter i taget, tills vörten blir hyfsat blank. Sedan tappar jag ur vörten, först långsamt och senare med fullt flöde ur kranen. Då brukar man slippa det mesta av grumset och slipper sila vörten före kok.

Jag för min del köpte en "mashing bag" här på humle. Den funkar för mig när jag satslakar, men verkar som mest klara av cirka 5 kg malt - i alla fall om man vill knyta ihop säcken (inte bildligt talat!) under mäskningen.

Mitt tips är att använda en kylbox i hårdplast som lakningskärl. Värmen bibehålls mycket bättre, sjunker max en eller ett par grader på en timma. Montera en tappkran nertill och anslut t.ex ett ihoprullat nät till tappkranen på insidan som sil. Ett väl beprövat koncept som fungerar bra. Jag gräver fram en gammal tråd där det finns lite bilder på mitt bygge. http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=339

Flödeslakar man så är nog maltbäddens djup viktigare än vid satslakning för att få en bra filtrering. Mindre sats öl betyder att ett lakkärl med mindre diameter är att föredra skulle jag tro.

Jag håller med..man behöver inte sila vörten i silduk om man recirkulerar vörten tills den blir blank innan man börjar laka.

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

"Bazooka screen", genomföring och kulventil finns i Humlegårdens webbshopp. Delarna till mitt eget lakkärl à la kylväska har jag plockat ihop bland bil- och vss-tillbehör.

Ok, rättelse. JAG bör sila med silduk, orkar inte recirkulera wink

Hej gott folk .
Tänkte bara säga att det finns lite godis just nu på
www.ebay.com
skriv i sökrutan : mashtun
så får Ni se
har precis köpt en gryta på 9 gallon i rostfritt INKLUSIVE falskbotten ,lock och avtappningskran för 99 $ plus frakt  på 49.50 dvs 149 $ = 1100 :-  ( om inte tullen lägger näsan i blöt vill säga men även med det så blir det ett bra pris )
MvH

8 Senast ändrad av Jonte (2008-10-16 17:58:46)

Tackar för alla svaren! Lutar nog åt att jag kommer att fixa varianten med två jäshinkar, men jag blev också lite sugen på att köpa den här: http://beerkits.dk/butik/catalog/produc … cts_id=368  Vad tror ni om den? Jag är ju inte så mycket för att bygga saker egentligen, utan vill mesta bara brygga. Skulle den funka bra till 10-15 liters satser?

Tror det du har hittat är en jäshink med tappkran och en silbotten...

Vet inte hur mycket en silbotten är värd för dig, men jag skulle välja två jäshinkar utan tvekan när det är denne här typ av lakkärl du söker.

//Jesper

Ett tips.

Claes Ohlson har ett stänkskydd (för stekning)  som är 29 cm (29kr). Det borde passa fint i botten på en jäshink.

http://www.clasohlson.se/Product/Produc … d=54214549

Jag tänkte själv köpa ett och se. Botten i min jäshink är 30,5 cm, så jag funderar på om man
inte kan värma med låga och därmed forma (minska botten) att passa precis...

IKEA har ett stänkskydd 33cm för 19 kr. Det fastnar någonstans 1/3 överbottten i min jäshink.

//James

"A good brew is the best companion when contemplating"

Classe har en bra 32l kylbox för 199:-

http://www.clasohlson.se/Product/Produc … d=40637478

Har svårt att bestämma mig. Funderar lite på kylbox också nu. Verkar ju nästan enklare samt att man kan både mäska och laka i den. Om jag har uppfattat det rätt? Att konstruera den känns ju som det mest bökiga. Finns det nån som har testat båda metoderna, dvs kylbox vs 2 hinkar?

Jag har en kylbox som jag både meskar och lakar i. Jag lakar med hjälp av hävert så jag har inte ens behövt bygga om boxen.

Men eftersom det finns så billiga på Classe så ska jag nog köpa en och bygga om för att slippa slabbandet med en hävert.

Jonte skrev:

Finns det nån som har testat båda metoderna, dvs kylbox vs 2 hinkar?

Jag har provat båda och ärligt talat så tog det nästan längre tid att borra alla hålen i innerhinken än vad det tog att borra och sätta ihop kylboxen. Det är lite fler moment och delar och man får planera lite mer...
Kylboxen passar mig perfekt med både mäskning och lakning i samma kärl som dessutom håller tempen väldigt bra. 2-hinkarsmetoden gillade jag inte.

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

Tror att jag kommer att testa att bygga om en kylbox. Verkar ju vara enklast för en som är helt ny på helmaltsbryggning.

Det gör du rätt i.

Tänk bara på att skruva åt kranen endast mot den inre väggen på kylväskan. Kör du runt båda så fjädrar det säkert i frigoliten och riskerar läcka (kör du enbart kring den yttre så...).

Jag använder ytterligare en kylväska för lakvatten och har kopplat denna via en kran så det sipprar lagom fort ner på lakbädden under lakningen. Det funkar helbra.

/Hardy

Tänker skaffa en kylbox samt dessa delar från Humlegården:

-Bazooka Screen rostfritt bryggfilter m 1/2" gänga
-Weld-B-Gone rostfri genomföring m 1/2" gänga
-King Nipple rostfri slangnippel till kulventil m 1/2" gänga

Tyvärr så verkar rostfri kulventil 1/2", tredelad vara slut i lagret. Finns det nån liknande kulventil eller tappkran nån annanstans som skulle kunna passa till de andra delarna som jag funderar på att köpa? Är inte så bra på att snickra ihop saker själv.

Jag använder en brygghink som jag satt en kran på med en silduk kopplad på insidan (satslakning). Hinken är isolerad med 2cm tjockt liggunderlag. Den är jättebra att använda när man ska tappa på flaska med. Det är bara att tappa till hinken från sekundären och sedan kan man koppla flaskfyllaren direkt till kranen så slipper man använda hävert.

Jonte skrev:

Finns det nån liknande kulventil eller tappkran nån annanstans som skulle kunna passa till de andra delarna som jag funderar på att köpa? Är inte så bra på att snickra ihop saker själv.

Varenda bygghandel har 1/2" kranar som passar.

Finns på Classe för 79:-

http://www.clasohlson.se/Product/Produc … d=23486910

Ok, tackar så mycket för hjälpen. Så länge som den är 1/2" så ska det alltså funka? Beställer nog delarna på Humlegården då, samt köper Tappkulventil på Classe Olle. Hur vet man vad man ska ha för slang till kranen om man köper den också här på Humlegården?

Om du köper deras silikonslang (10 x 14 mm, Produktnr: 8706) så passar den perfa.

Tips!

Jag köpte en kylbox (24 liter) från Jula igår för 49 kr (ordinarie 99kr). Det visar sig att de rear
ut sommarprylarna nu.

Sen satte jag dit en plastkran med tätning, en sån som man kan köpa för att sätta kran på
jäshinkar. Den var gängad på insidan med en R20 gänga (tror den kostade ca 20 kr).

Slutligen på insidan satte jag en sån där plastslang som man ansluter sin disk/tvättmaskin,
passade perfekt  på ovan gänga, som jag kapade av och formade med öppen låga så att den
ligger i ena hörnet utmed långsidan på kylväskan. Vilket betyder att jag kan luta lite på
kylboxen och därmed få ut allt. (Ett vattentest visade att det endast blir 1 dl kvar i botten.)

Nu pluggade jag den motsatta änden i av plaströret och borrade ca 50 hål med en 2,5 mm borr.

Jag blev ju tvungen att testa mitt nya lakningskärl och gjorde en 8 liters batch av en egen komponerad
very light lager. Den står nu och bubblar i pannrummet.

Resultatet blev mycket bra för en mycket knapp budget:)

James skrev:

Tips!

Jag köpte en kylbox (24 liter) från Jula igår för 49 kr (ordinarie 99kr). Det visar sig att de rear
ut sommarprylarna nu.

Sen satte jag dit en plastkran med tätning, en sån som man kan köpa för att sätta kran på
jäshinkar. Den var gängad på insidan med en R20 gänga (tror den kostade ca 20 kr).

Slutligen på insidan satte jag en sån där plastslang som man ansluter sin disk/tvättmaskin,
passade perfekt  på ovan gänga, som jag kapade av och formade med öppen låga så att den
ligger i ena hörnet utmed långsidan på kylväskan. Vilket betyder att jag kan luta lite på
kylboxen och därmed få ut allt. (Ett vattentest visade att det endast blir 1 dl kvar i botten.)

Nu pluggade jag den motsatta änden i av plaströret och borrade ca 50 hål med en 2,5 mm borr.

Jag blev ju tvungen att testa mitt nya lakningskärl och gjorde en 8 liters batch av en egen komponerad
very light lager. Den står nu och bubblar i pannrummet.

Resultatet blev mycket bra för en mycket knapp budget:)

Höll kylboxen temperaturen bra under mäskningen trots att det var en liten batch du gjorde?

Nja temperaturen står ju inte still, men jag har en digitaltermometer (stektermometer) som ligger
i hela tiden och om tempen sjunker lite för mycket pytsar jag i en skvätt kokande vatten och rör om.

Småbatchar svalnar naturligtvis lite fortare än stora batchar. Om jag jämför med en annan
betydligt bättre kylbox som jag använde tidigare, som inte hade lakningsröret inmonterat,  så sjunker
temperaturen kanske en aning snabbare i den nya.

Men det funkar fårvånansvärt bra faktiskt. Första batchen har nu jäst ur efter 4 dar och är
omtappad i morse på sekundär. Tänkte låta den stå en vecka lite svalare och klarna. Den smakar
riktigt bra och är redan halvklar.

//James