Kan det gå så här fort?

Jag satt en stout på Coopers Stout, Muntons mörka Spraymalt och Irish Ale jäst (Brewer's Choice 1084 Activator) och sedan fugglehumle.
Detta gjorde jag i lördags på dagen.
Nu, efter bara 4 dygn och några timmar är Oechsle-vikten 10!
Kan jag tappa över på sekundär så här tidigt?
Jag smakade på ölet och det smakade ganska bra. Nästan så att jag blir rädd att det kommer att jäsa ut för mycket om jag tar den på sekundär några dagar:)
Det skummar inget härligt stout-skum när jag häller upp det dock:( Kanske fixar sig med lite kolsyrning får man hoppas:) Och smaken var ganska tam, ungeffär som den portern som man köper på ica. Får hoppas att det blir bättre med lite lagring:)

2 Senast ändrad av cmbellman (2008-11-05 19:11:19)

Sv: Kan det gå så här fort?

Yes - så fort kan det gå. Inget att oroa sig för! Har du noll eller nära noll aktivitet i jäsröret så slanga över försiktigt till sekundärhinken tycker jag.

Vad gäller tidig smak så kan den förändra sig rätt mycket efter några dagar på sekundär och veckor på flaska, så bli inte besviken ännu. Sen kan ju förstås coopers ölsats vara en lite tam grund, det vet jag inte så mycket om. Nästa gång går du väl över till extrakt + delmäskning (jättenkelt det med!)? ;-)

[b][color=#009922]Hej kära själ! Fukta din aska![/color][/b]

Med kolsyran kommer skummet, var inte orolig. Angående utjäsning så ska väl en stout vara väldigt torr? Ju lägre sockerhalt desto bättre tror jag

Jag har tappat över allt till sekundärjäsning nu iallafall, så vi får hoppas att jag inte gjorde något misstag nu. OG var för övirigt 50, så den ligger väl runt 5% nu, vilket är ganska lagom. Går väl antagligen upp lite till under sekundär och kolsyrning.
Att ölet smakar tamt kanske är en dålig beskrivning, för det gör det inte riktigt. Den har dock inte den fylligheten som tex. Guiness och Murphys har. Om chokladmalt hade funnits som extrakt så hade det nog gjort ganska mycket:) Mängden humle som jag tillsatte extra är jag dock väldigt nöjd med. Lagom bäska och bra med smak.

Vilken metod är bäst för kolsyrningen? Göra en sockerlag för hela satsen, blanda i och sedan buteljera. Eller hällla i några gram socker i varje flaska?

Jag ska antagligen inte köra ölsats fler gånger, känns helt onödigt faktiskt, eftersom jag köpte till allt och genomförde alla stegen till extraktbryggning ändå;)
Delmäskning vet jag inte riktigt vad det är, förklara gära. Jag har planer på att bygga ett lakkärl, när jag har läst på lite mer om processen. Framför allt eftersom att det finns fler sorters helmalt att välja på än extrakt, och att alla recept är anpassade efter helmalt.

Man kan tillsätta socker för kolsyra på olika sätt ("prima"). Jag brukar föra över allt öl till en ny hink (lämna kvar jästen dock) där jag hällt i sockerlagen innan. Sen rör jag väldigt försiktigt med häverten för att få sockret jämnt fördelat. Därefter tappar jag på flaskor. Men jag vet folk som droppar sockerlag i varje flaska också, personligen tycker jag det verkar bökigare.

Ang delmäskning:
http://shbf.eu/wiki/index.php/Delm%C3%A4skning

Det innebär eg att man gör en mäskning fast i liten skala. Du kan tex låta en nylonstrumpa med malt i dra i vatten med rätt temperatur för att slippa lakningsmomentet.

[b][color=#009922]Hej kära själ! Fukta din aska![/color][/b]

När jag började brygga Cooperssatser så brukade jag ta en sockerbit, tror att mockabitar väger 2 g/st, har för mig att det var så mycket man skulle ha till en 33 cl flaska eller om det var till 1/2-litrarna.
Om du vill kan du ju testa de tre metoderna som är beskrivna och rapportera vilket sätt som du tyckte var bäst.
Nu skulle jag nog använt cmbellmans sätt.

Salle

Jag lägger också sockerlag i en rengjord hink och häller över ölen. Rör inte ens om, och jag har aldrig (på ca 8 satser) haft ojämnt kolsyrade flaskor.

Tror förresten du använder termen "fyllig" lite fel. När man talar om öl brukar man som jag förstått det använda fyllig som motsatsen till torr. Guinness är därmed inte det minsta fyllig. Tror dessutom att chokladmalt i en stout skulle göra att den blir mer åt porterhållet. Det du menar när du säger att en guinness är fyllig tror jag är den där tjockheten som kommer från att det är omältat korn i den, vilket bl.a. ger guinness sitt karakteristiska skum. Om någon ölräv vill rätta mig på något av det ovanstående är det bara välkommet förresten smile

Jo, de flesta stouts är i regel torra, dvs väl utjästa.
Dessutom är vattnet ofta ganska hårt vilket ger ett torrare öl.

Det de flesta lurar sig på är att den är smakrik, vilket gör att man upplever den som "fyllig".
Det är lite samma sak med vin, ett vin som inte smakar så mycket upplevs som lättare och tunnare än ett smakrikt som upplevs som fylligare.

Okej, det var mer än jag visste.
Jag kan inte termologin kring öl speciellt bra, och då blir det svårt att förklara hur det smakar:)

Det blir sockerlag och omtappning. kanske 150 gram socker till 22 liter blir lagom?
Ska se om jag gör det imogon under dagen. Vilket FG- värde tror ni lämpar sig? Jag tyckte faktiskt inte att ölet smakade för sött när det låg på 10, så extremt mycket lägre vet jag inte om man borde gå.

Omältat korn innebär att man inte låter kornet gro va?
Jag hade ingen aning om att det gav det underbara skummet. Kan vara bra att veta när jag börjar med helmäskning.

Angående helmäskning så går jag lite OfT.
Kan man bygga ett kokkärl av en vinhink tror ni? Jag har ingen gryta som är tillräckligt stor för att koka vört i, och inga plattor som är tillräckligt kraftiga. Så jag hade tänkt att bygga in en doppvärmare runt 500W i en 30-litershink. Det borde väl fungera?
Och vörtkylare ja..
Tror ni det går bra att använda samma princip som en produktkylare till en destillationsapparat och sedan bara koppla den direkt på kokkärlet, slå på vatten och tappa ut vörten till jäsningskärlet?
Eller är en doppkylare bättre?
Tänker mest på att det blir mindre slabb med hävert och liknande om man kyler produkten direkt från kokkärlet.

kratz skrev:

Angående helmäskning så går jag lite OfT.
Kan man bygga ett kokkärl av en vinhink tror ni? Jag har ingen gryta som är tillräckligt stor för att koka vört i, och inga plattor som är tillräckligt kraftiga. Så jag hade tänkt att bygga in en doppvärmare runt 500W i en 30-litershink. Det borde väl fungera?
Och vörtkylare ja..
Tror ni det går bra att använda samma princip som en produktkylare till en destillationsapparat och sedan bara koppla den direkt på kokkärlet, slå på vatten och tappa ut vörten till jäsningskärlet?
Eller är en doppkylare bättre?
Tänker mest på att det blir mindre slabb med hävert och liknande om man kyler produkten direkt från kokkärlet.

Du får hemskt gärna starta en ny tråd när du byter ämne till ännu ett "stort" ämne. Det gör lättare för folk att hitta rätt i forumet och du har därför större chanser att få svar!
Lycka till smile

Angående lagringen av ditt öl så brukar det, i alla fall för mig, har mycket stor inverkan åt det positiva hållet. Speciellt de första månaderna.

www.facebook.com/bjorwik

150g socker till 22 liter låter i mesta laget, risk att det kommer skumma över rejält.
110-120 gram är vad jag skulle tagit.

Jörgen skrev:

110-120 gram är vad jag skulle tagit.

Jag håller med.

Testa eventuellt lite på en online priming beräknar. T.x. http://hbd.org/cgi-bin/recipator/recipa … ation.html
eller http://www.myhomebrew.com/bp0.html

Ca: 120g socker blir resultatet om man siktar på 2.3 volymen CO2 med en öltemperatur på 20 grader. Även detta är kanske lite mycket för denne öltyp.

//Jesper

Tack för svaren:)

Jag kör på 110-120g då så får vi se hur det blir.

soffgrupp: Jag ska starta en ny tråd, lite mer utförligt om det ämnet när jag har kollat vidare på vad det finns för material att tillgå.

14 Senast ändrad av leinad (2008-11-07 16:43:26)

mangster skrev:

Jag lägger också sockerlag i en rengjord hink och häller över ölen. Rör inte ens om, och jag har aldrig (på ca 8 satser) haft ojämnt kolsyrade flaskor.

Det finns ingen poäng med att röra om, för du över det med en hävert eller liknande blandar det upp sig fint av sig själv. Tvärt om bör man avråda att röra om, det ökar risk för kontaminering + syretillförsel som man ju absolut inte vill ha. Splasha inte heller!