Sekundär?

Jag vet att det debatterats huruvida sekundären behövs eller ej. Vad jag undrar nu är om någon hoppat över sekundären och fått felsmaker eller andra problem pga detta?

Jag funderar nämligen på att testa att låta min nuvarande bryggning ligga kvar i primären och klarna tills det är dags för flasktappning om någon vecka eller så.

[b][color=#009922]Hej kära själ! Fukta din aska![/color][/b]

Sv: Sekundär?

Hallå

Jag har vid dom senaste tre alen jag har gjort inte sekundär jäst utan låtit dom ligga extra länge på primär. Mina låg på primär i 3-4veckor, tills dom hade jäst ut ordentligt + att dom fick stå för att den skulle sätta sig och klarna ordentligt.

Men några bismaker.. ABSOLUT inte...

Däremot sekundärade jag en wit mest pga att det var lite väl mycket "grums" i den.

//Mattias

Det enda du kan råka ut för är autolys dvs att jästen dör och bryts ner.
Det tar många månader på primären innan det händer.
För mig är sekundären bara ett onödigt steg som innebär infektionsrisker. Jag lagrar mestadels på corneliusfat vilket i sig är sekundärlagring.

Tack för svaren. Jag testar att låta den vara kvar i primären och klarna och sen flasktappar jag om den inte ser allt för grumlig ut.

Jag tror att det även handlar om vilken typ av öl man jäser.
Precis som svensson.lu skriver så kan man ha otur o få bismaker av olika slag pga. autolys.

Vissa vildölsjästa öl ex. trivs bra och fungerar ju ibland bättre om de får stå på de gamla cellerna.
Det är väl iofs bakterierna som idkar näring från dessa först och främst och då handlar det ändå om en
lagring/jästid på 6 månader till 3 år.

Jag har gjort som svensson.lu och inte haft några problem med resultatet, men då har jag tappat om till fat efter
ca 1,5 veckor.

Jag tappar numera alltid om till sekundär.
Man får ut en del kolsyra när man tappar om och då verkar det som att jästen o en del proteinrester
som är lösta i ölet sedimenterar snabbare. Vilket ger renare smak och klarare öl snabbare tycker jag.

Svårt att säga vad som är rätt och fel.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Jag har bara jäst ale hittills. Och endast kört i primären, förutom en gång då jag ville testa. Men om jag skulle brygga en lager så skulle jag nog tappa om till sekundär. Eller är jag ute och cyklar där?

7 Senast ändrad av mw (2008-11-02 12:54:58)

Akta dig för att låta ölen stå på kakan!

Jag trodde detta med autolys bara en myt, men har nu lyckats bevisa att så icke är fallet.
Mina två sista batcher smakar härligt apa med bränd kabel, köttspad och annat snuskigt.
(WY 1056, ordentlig pichrate, bra kondition)

Fr.o.m. nu kommer jag föra över från primären till sekundären illa kvikt.
Fördel med det är att aromhumlen tar sig bättre om det inte finns så mkt jäst i hinken. Det minskar också risken för felsmaker, infektion mm (vänta tills pH sänkts ordentligt och alkoholen bildats. Med ok pitchrate borde det inte ta mer än ett par dagar)

Nackdel är att man löper risk av att få avbruten jäsning, var alltså varlig med detta om du gör starkare öl.

Förslag:
Dag 1-3 primärjäsning 20°C
4-11 "sekundär" 20°C (tillsätt torrhumle som får simma fritt, sista dygnet sänk temp till 13°C)
12-15 klarningsfas 13°C (tillsätt socker och isinglass, skaka kraftigt under CO2-täcke)
16-    konsumtionsfas 13°C (drag ut jästen med de första glasen)

Fördelar:
Ren smak med uttalad aromprofil, mjuk och lent skum iom naturlig jäsnig.

Jag hoppar alltid över sekundären på vintern, utan ställer bara hinken kallt. Då klarnar ale på några dagar utan bismaker och annat. Som mw säger så kan det bildas riktigt fula smaker om bryggden får stå för länge på jästkakan, men några dagar i kyla är inga problem.

Jag tycker det är förbryllande, det där med jästautolys. Alla flasktappade öl har ju
varsin liten jästkaka i botten och lagras ofta i månader och år, men jag har aldrig
hört talas om att jästen har fördärvat ölen i flaskan. Eller händer det?

Jag har varit med om att bryggden har tagit åt sig jästsmak när den stått på en tjock jästkaka för länge. Jag hade inte nog med flaskor och tappade inte hela satsen. De sista 5 litrarna tappades 2 veckor senare och smakade mycket jäst, medans de jag tappade först smakade bra. Körde ett höger/vänster-test och det var en tydlig skillnad.

11 Senast ändrad av svensson.lu (2008-11-03 20:56:22)

Thorim skrev:

De sista 5 litrarna tappades 2 veckor senare och smakade mycket jäst, medans de jag tappade först smakade bra. Körde ett höger/vänster-test och det var en tydlig skillnad.

Jag tror faktiskt mer på oxidation i ditt fall (om du inte fyllde upp med CO2).

jojo, kanske det. Men det blir bra om man struntar att tappa om till sekundär, och istället ställer hinken kallt i en vecka och sedan tappar på flaska. Det blir klart och fint och smakar mumma. Så då gör jag så och råder andra att göra så.

Thorim, ställer du ut hinken i en vecka även om det är minusgrader (som det är nu på natten)?