Första bryggningen av pilsner

Jag har tidigare gjort en ölsats av "cooper lager" som smakade hyffsat, men nu vill jag pröva på en helmaltsbryggning av pilsner. Jag hade tänkt göra 10 L och använder mig av enbart 2,6 kilo krossat pilsnermalt och Saaz humle: 25g 90min, 6g 15min, 8g 4min. Låter det rimligt med de mängderna eller ska man öka eller minska och man vill få fram en vanlig pilsner?

Spelar det någon roll vilket jäst man använder, jag brygger inte öl så ofta och har ingen slurry tillhands, och en Brewers Choise tycker jag är i det dyraste laget om man inte kan använda slurryn, så jag hade tänkt slå till på en nottingham på pgw.se för tolv spänn, vad tycker ni om det? Eller ska man köpa en Brewers Choise och satsa på att spara slurryt till nästa bryggd, hur länge i så fall kan man lagra och hur ofta ger man den socker, ska det vara bryggsockerform då?

En annan sak som jag tänkte på är att om verkningsgraden skulle bli hög kan man väl i efterhand hälla i kallvatten i den färdigkokade vörten: På så sätt får man ner OG till min önskade 1050 ungefär. Men påverkar vattnet det färdiga ölet på något sätt eller är det bara att beska blir mindre framträdande.

Temperaturen som jag hade tänkt lagra ölet i är precis vid 10 grader, går det bra att köra både primär- och sekundärjäsningen i den temperaturen?

tacksam för svar/ Sebastian

Sv: Första bryggningen av pilsner

Hej,

det ser väl ut vara ett bra recept. Hur har du tänkt mäska? Jag gjorde en liknande brygd som jag dekoktionsmäskade. Den blev mycket lyckad.

Vilken stil du får på pilsnern beror väldigt mycket på vilken jäst du väljer. Jag har aldrig provat nottingham men väl SAFlager. Brewer Choise Münich Lager 2308 är den jag tyckt gett det bästa resultatet.

Primär och sekundärjäsningen är OK vid 10 grader men sen bör pilsnern lagras i >20dgr strax över 0 grader, därav namnet "lager".

Vet inget om tillsättning av vatten efter vörtkokningen.

Hälsningar

PeO

/PeO

Jag hade tänkt göra inmäskningen på följande sätt: Först koka upp 4L vatten till 76 grader för att sedan mäska in malten, förhoppningsvis har då vattnet hamnat på en temperatur mellan 65-70. Annars är det väl bara att hälla i lite kokande vatten respektive kallt om inte temperaturen skulle ligga på den temperaturen. Sedan hade jag tänkt stoppa in kastrullen med mäsken i ugnen som har en temp på 50-60 grader och låta mäsken ligga där i 90 min.
Jag vet inte om denna mäskning är i det simplaste laget utan proteinraster och allt annat men vad tror ni?

Sedan var det det här med slurryn, hur länge kan man ha det i kylen och vad ger man den för socker?

Köpte en pilsnerenzym för inte så länge sedan men är det någon som ver vad det är och om det är nödvändigt att ha i, i sådana fall när ska man ha i den?

Nottingham jäser förvisso väldigt rent utan en massa estrar od. Men om du vill göra en så bra lager som möjligt så ta hellre en SafLager. Enkel att använda och relativt billig.

Angående utspädning så gör jag i princip alltid det. Jag kokar dock upp vattnet snabbt och kyler det för att dels få bort ev snusk samt även kloret i vattnet.  Därefter spär jag ut vörten till lämpligt OG.

Beskan minskar visserligen lite men ta till lite i överkant när du har i beskahumlet så att du har marginal. Under lagringen så bryts en hel del av beskan ner.
Vad gäller humlebeska beräkning så blir det runt 32BU om jag räknar på alfasyrahalt på 4. Det verkar rätt OK.  Vad gäller smak och arom givorna så tycker jag personligen att det är lite snålt. Men det är upp till var och en.

10 grader är helt OK att primär och sekundärjäsa i. Om du primar flaskorna bör de också stå i runt 10 grader tills dess att kolsyran utvecklats. Sedan under lagringen i 6-8 veckor bör du försöka få lite kallare om möjligt för bästa resultat.
Håller vädret i sig som nu så kan du ha det på balkongen eller garaget om du har sådant.

Det är tufft att brygga en lager som sin första helmaltsöl.
Lycka till!

mvh Kenneth

Men hur sparar man en jäst slurry och hur i sådana fall förvarar man den?

Sebastian Demmler skrev:

Sedan var det det här med slurryn, hur länge kan man ha det i kylen och vad ger man den för socker??

Alla har olika procedurer och det beror på varför du sparar jästen, om du ska spara jästen för att ta lite och sedan göra en ny förkulture kan du spara den väldigt länge, några månader är inga problem, såvida den inte blir infekterad, men ska du spara för att använda till en hel jästgiva utan förkulture skulle jag personligen inte vilja spara den längre en max 1 vecka iallafall. Men många spar längre... så det går det med... men du får mer död jäst ju längre den står utan mat...

Sebastian Demmler skrev:

Köpte en pilsnerenzym för inte så länge sedan men är det någon som ver vad det är och om det är nödvändigt att ha i, i sådana fall när ska man ha i den?

Det borde stå på förpackingen (tycker jag) men min gissning är det är alpha amlyase. Det kan användas till att få bukt med ev stärkelse grumling i färdig öl, eller för att sänka FG. Alfa amylase bryter ned dextrinerna till förjäsbart socker, så att ölen blir lite torrare. Risken är kanske att den blir för torr. Med rätt mäsktemp finns ingen anledning att använda det enzymet. Jag tror att poängen med att man kan köpa pilserenzym är att om man köper extract som inte avslutar tillräckligt torrt, så kan detta enzym tillsättas för att sänka FG. En risken finns dock att det blir för torrt eftersom enzymet inte förbrukas till skillnad från när man mäskar då enzymerna förstörs av temperaturen. Samma enzymer fungerar även i rumstemperature, det är bara att det går långsammare. Jag har konverterat mjöl från positivt negativ jod test på mindre än 24 timmar i rumstemperatur mha amylasepulver.

Spar påsen, om FG inte blir lika lågt som du hoppades, kan du alltid som en desperat åtgärd tillsätt enzymet då.

/Fredrik

Tack för ditt svar Fredrik, men om jag gör en förkultur av orginaljästslurryt, hur mycket i sådana fall ska man ta av slurryt om man ska göra en 10 litare igen och hur långt innan bryggden ska man göra förkulturen och hur mycket maltextrakt ska man ha i för att jästen ska trivas. Själv köpte jag en czech pils jäst och hoppas kunna använda den i framtiden.

Hade en fråga angående jästen jag ska använda, det är som sagt en czech pils Brewers Choice och jag hade tänkt brygga nu på söndag. Jag krossade kulan idag och nu undrar jag förstås hur jag ska gå till väga, ska man låta den växa i rumstemperatur eller annat? Hur gör man med förkulturen och hur långt tid innan bryggden ska man förbereda den?
Hur ser man att den är livsduglig etc?
Vore snällt av er att dela med er av hur ni gör med jästen för en lyckad bryggd?

Först måste ju påsen svälla upp innan du öppnar den, hur lång tid det tar beror på hur jästen förvarats och hur gammal den är, men från kanske 1 dag upp till åtskilliga dagar kan det ta.

När du sedan ska göra en förkultur så tar det också några dagar, lite tätt inpå om du ska brygga på söndag? Det finns en massa olika sätt  att berede jästen på. Jag skulle vilja på börja förkulturen kanske 5-6 dagar innan, eftersom jag gör den i två steg.

Jag brukar göra en 10%-extrakt till förkulturen. Hur mycket jäst man ska ha är väl en smaksak, jag har aldrig jäst lageröl men i ditt fall skulle jag dra till med en 2 liters förkultur. Alltså ta 208 gram maltextrakt, och 1872 ml vatten, koka det i 10 minuter och låt svalna.

Låt tillsätt jäst påsen och låt detta jäs i rumstemp tills det är klar, skaka och släpp upp gas ofta så underlätter det tillväxten lite.

När det sedan jäst klart, ställer du allt i kylen och när det sedimenterat ordenglit häller du av vätskan, och tar tillvara på bottensediementet, till jästen brukar jag sedan tillsätta ca 3 dl
5% sockerlösning, i en 2 liters PET flaska. Skaka detta och låt
jästen aklimatieras sig och tillgodogöra sig syret i kylskpåstemp, då kommer du få en jäst som är explosiv.

En timme innan jäsdags ta fram jästen ur kylen och låt den komma upp till jästemp.

så brukar jag föra, men sista steget i kylen kan du kanske skippa, jag göra det istället för syresättning av vörten och för at få en piggare jäst som startar och jäser snabbare vid de låga temperaturerna.

/Fredrik

jo, av den slutliga uppodlade jästmassan kan du spara undan ca 10% för en ny förkulture. Ev odla upp en ny förkultur direkt så att du får flera flaskor. På ett ungefär skulle jag tippa att 10% av den totala jästmängden du får är ungefär lika mycket som mängden jäst i ett 50 ml jästpaket. Alltså lagom som utgångspunkt för en ny förkultur.

/Fredrik

tack så hemskt mycket ska göra precis som du säger så det får väl bli bryggd på söndag nästa vecka. Hoppas nu bara att jästen har vuxit till sig till dess.
Hade bara en fråga angående det du sa:
till jästen bukar jag sedan tillsätta ca 3 dl 5% sockerlösning, i en 2 liters PET flaska.
Ska man köra med vatten 95 % och malt extrakt 5 % av 3 dl, eller hur menar du?

Undrade också lite över hur man ska förvara humlepåsen om man täter den så gott det går?

Ett litet tipps som jag använder.
Spara ca en liter av vörten vid bryggning.
Den häller jag i en konservburk av glas (en såndär med gummitätning och bygellåsning) och sedan kokar jag burken i 1,5 h.
Kyla och frysa.
Bara att ta upp till nästa förkultur.
Humlen förvarar jag i en likadan burk, tätt och fint.
Brukar köpa sådana på tex Coop.
MVH Erik
MVH Erik

kan man lägga in humlepaketet i frysen då man har tätat aluminiumförpackningen så gått det går eller ska man göra som erik och köra i en konservburk.

Halloj!!

Jag förvarar all min humle i frysen. Funkar utmärkt tycker jag, dessvärre vet jag inte ifall man kan förvara den HUR länge som helst eller bara ett tag. Inbillar mig att den håller längre ifall den ligger i frysen än om den ligger i skafferiet/köksskåpet....

Mvh Ulrik

Jästpåsen har nu börjat att växa, men jag undrar hur mycket av det bottensediment man ska ta till 10 Liter öl. Finns det någon regel som säger hur mycket jäst man ska ha i per liter för att få en så bra utjäsning som möjligt, och gäller det i så fall både ale och pilsner?

16 Senast ändrad av Fredrik (2004-12-19 13:56:18)

Genom att variera jästgivan påverkar man smaken, och smaken är ju som bekant en smaksak, därför kan man inte säga att jästgivan "ska" ha en visst värde. Men den officiella riktlinjen som ofta anges är 1 miljarder/liter/P för ales, och kanske lite högre typ 2 miljarder/liter/P för lageröl.

Högre jästgiva -> snabbare jäsförlopp och något högre utjäsning
Lägre jästgiva -> långsammare jäsförlopp och något lägre utjäsning

(Det påverkar även smakerna på ett komplext sätt.)

Om du tex ska göra en 10 liter öl med OG 1.050, motsvarar detta ca 12.4P (dvs 12.4% extrakt halt).

10 * 12.4 * 2 = 248 miljarder celler

Hur många celler du får per liter förkultur beror på en rad faktorer, men om du gör din förkultur i flask eller liknande och skakar brukar jag giss att det ligger kring 100 miljarder celler vid full utjäsning för en 1.040 vört.

Om du skulle göra 2 liter förkulture skulle du komma upp kanske kring lite under 200 miljarder celler, vilket bör vara en schysst jästgiva till din öl.

Det finns dock många tricks att öka mängden celler. Omrörare tex. Fast minst lika viktigt som jästgivan är syresättningen, på sätt och viss hänger de ihop. Med dålig syresättning kan du delvis kompensera dig genom mer jäst, och tvärtom.

Jästgivan avser också levande celler. Har din jäst stått en månad i kylen kanske du måste öka jästgivan eftersom en stor del av celler är döda.

Jag har dock haft betydligt mindre jästgiva utan problem, tyckte dock att utjäsningen blev något lägre.

/Fredrik

Regeln 1 miljard/liter/P tar automatisk hänsyna till OG, fördubblar du OG ska man alltså fördubbla jästgivan, eller rent av öka ännu mer, för bibehållen jäsprestanda.

/Fredrik

Lösningen men jästen och malt.-vatten blandningen har nu stått sedan i måndags och inget skum har börjat resa sig. Annars ser lösningen fortfarande lite gylllenbrun ut med lite jästsediment i botten. Vad ska jag göra, ska man vänta, eller tuta och köra?

Det bästa är att kontrollera gasutvecklingen, antingen via jäsrör eller via en sluten flaska som du manuellt slöpper trycket ur ibland. Jag brukar aldrig tittat efter om det blir något skum så det undrar jag om det är en tillförlitligt metod?

Det bör vara uppenbart av doften om det har jäst. Det ska lukta lite öl/etanol och inte vört.

Hade din påse svällt upp innan du gjorde kulturen(??) bör din förkultur klar såvida du inte fick död på jästen genom fel temperatur?

Du ska inte öppna jästpåsen förräns den svällt upp.

Öppna behållaren och lukta.

/Fredrik

tycker själv att det luktar väldigt mucket öl och jag öppnade påsen med jästen då den nästan skulle explodera. Jag var dessutom otroligt noggrann med renhållningen och temperaturen, då det var min första bryggd med färskjäst, så jag tror det har gått bra. Känner man på doften annars om det har kommit in elaka  mikroorganismer, eller.

Nu är min fråga om man kan låta jästen vara i flaskan till juldagen då det kan bli svårt att hinna brygga imorrn smile. Ska man hälla i lite malt eller kommer det att klara sig bra till lördag om den står i rumstemperatur?

12 timmar innan bryggning är blir det oftast idealiskt att mata den lite mer.

Annars så kommer den nog klara sig. Det kommer kanske ta lite mer tid innan jäsningen sätter igång på allvar i ölen men så länge man sköter hygienen går det att leva med.

Ska man bara strö i lite maltextrakt direkt i flaskan, i så fall hur mycket eller koka upp en vattenlösning med malt för att hälla i flaskan 12 timmar innan bryggd?

jag brukar koka upp 20 gram maltextrakt med 2 dl vatten och efter att ha kylt det i vattenbad hälla ner det i förkulturen. Då vet jag att jästen iaf är ganska pigg efter en 10-12 timmar.

Nu är brygden klar och personligen tycker jag att den smakade mycket bra efter koket, men sen så var det ju det här med verkningsgraden som jag fick ut på mäskningen som låg på 58% visserligen hade jag varit förberedd på låg verkningsgrad så jag tog extra mycket pilsnermalt. Men vad har jag gjort för fel, mäskade in malten med 78 gradigt vatten och rörde om noga, lät det sedan ligga i 90 minuter i ugnen som hade en temperatur på 55 grader. Efter det började jag med lakningen som jag tyckte jig bra. Jag låt den vört som kom först gå igenom maltbädden två gånger till. Själv tycker jag att allt detta låter bra men ska man lägga till någon rast om man ska göra pilsner eller är det mjölksyran som fattas???

25 Senast ändrad av Kenneth (2004-12-27 09:11:03)

Jag tycker det låter som en väldigt hög temperatur på mäskningen.
Om jag gör ljus lager brukar jag alltid gå efter George Fix idéer.
Han hade ett enkelt schema:
40-50-60-70 ºC i 15-15-30-30 minuter.

För att optimera det så har jag justerat det till
40-50-62-72 ºC i 15-15-30-30 minuter.

Ev så skippar jag 50ºC rasten och bara låter temperaturen öka från 40-62ºC medelst tillförsel av värme så att temperaturökningen är 1ºC/minut.

Sedan när det gäller utbyte så är mjölksyra bra att tillsätta i lakvattnet såvida du inte redan använder ett lätt surt vatten.

Största faktorn på utbytet är dock hur själva lakningen utförs och hur din utrustning ser ut. Det får inte rinna för fort. Det finns en formel som jag läst någonstans som gör att man kan räkna fram den optimala lakningshastigheten för sin utrustning.
Jag tror det var Kjell Eriksson i Uppsala som skrev om detr för några år sedan.
Troligen på "bryggaren".

Hittade faktiskt formeln i bryggarens arkiv
Den optimala lakningshastigheten fås enligt formeln 0.075L/dm2 och minut.
Jag vet inte varifrån siffrorna kommer men jag vet att jag räknade på min utrustning och kom fram till att det verkade stämma rätt bra.