Nötter

Någon som vet hur man använder nötter i bryggningen? Hazelnut brown ale tex... Jag testade senast att krossa och låta dem gå med i mäsken men gissar att det inte kommer ge någon smakförändring att tala om. Vill ha ett subtilt smakbidrag, en liten nyans i bakgrunden bara.

[b][color=#009922]Hej kära själ! Fukta din aska![/color][/b]

Sv: Nötter

Har inte en aning, men om man får gissa o spekulera så kanske man kan
krossa dem grovt och sedan rosta dem och låta dem dra i sprit ett par veckor.

Om man behöver skålla o skala vet jag inte, men det är kanske säkrast.

Annars så är nog det smidigaste alternativet att använda sig av hasselnötsextrakt, den typ som man använder
inom bageri/konditori. Kan vara svår att få tag på i swe om man inte har ngn bekant som jobbar inom dem branchen.
Men man kan ju alltid höra med ngt konditori om de kan beställa hem till en.

Finns väl hasselnötslikör också som man kan spetsa med.
Eller om man vill gå ännu längre, ta reda på hur man gör sådan likör och göra själv o sedan spetsa med.
Problemet är nog bara att få tillräckligt hög koncentration på smaken.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Jag har läst om extrakt i andra recept jag hittat på nätet, men ville liksom ha en mer "naturlig" variant. Vi använder ju bara naturliga råvaror i övrigt menar jag, känns bättre så smile Jag ska experimentera lite och se om jag kan få ut smakämnen i flytande form på nåt sätt.

[b][color=#009922]Hej kära själ! Fukta din aska![/color][/b]

Det finns ju extrakt och extrakt. När jag skrev extrakt så menade jag inte sådana man köper i hembränningsaffärerna, utan naturligt extrakt utvunnet genom ex. destillation av riktiga hasselnötter.

Om det inte är naturligt så vet jag inte vad som är det wink

Annars får du nog macerera nötter och sprit ex. eau de vie eller vodka i en månad eller två.
Ska du inte brygga ölet nu utan om ngn månad så kan ju denna metoden vara en lösning.

Sedan kan man ju eventuellt slänga i ngn persikokärna som bonus också.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio