Tips på engelsk ale

Skulle vilja göra en riktigt fin ale. Mina favoriter är, Murphys red, Hobgoblin och Newcastle.

Jag har pale ale malt, pilsnermalt, munchnermalt, choklad malt och mörk karamell malt.

Humle som jag har hemma är EKG, Challenger och Target.

Tar tacksamt emot tips.

Sv: Tips på engelsk ale

Här är ett förslag:

4 kg pilsnermalt
1 kg münchnermalt
500 g mörk karamellmalt
200 g chokladmalt

35 g Challenger, 60 min
25 g East Kent Golding, 15 min
25 g East Kent Golding, 2 min

Och sedan lämplig engelsk jäst. Humlen kan behöva justeras beroende på alfasyrahalten. Mitt förslag baseras på att Challenger ligger på 6,5% och East Kent Golding på 4%.

Imperiebryggeriet - världens minsta imperium. Än så länge.

3 Senast ändrad av thobbe (2008-10-30 17:47:15)

Jag har bara 1 kg pilsnermalt, så jag tänker använda pale ale malt som grund.

Jag har bara safale s-04 jäst hemma.

4 Senast ändrad av Kenneth (2008-10-30 18:56:53)

Här är ett silverrecept från SM 1999

DOCS TRIPLE RUBY
25 liter. OG 1046, FG 1007, IBU 36
Ingredienser   

Malt
4,5 kg Pale Ale, Maris Otter
250 g Crystal 60 EBC
52 g Pale chocolate
150 g socker

Humle
30 g Northern Brewer kottar 10 %  60 min
14 g East Kent Golding puck 5,5 % 20 min
14 g East Kent Golding puck 5,5 % 7 min   
14 g East Kent Golding puck 5,5 %  torrhumling

Salter
10 g Kalciumsulfat i mäskvattnet.
1 g salt i mäskvattnet
10 g Kalciumsulfat i lakvattnet.
2 tsk Irish Moss 20 minuters kokning

Jäst
Ale jäst

Lämpligen byter du ut Northen Brewer till din Targethumle
Byt ut "pale chocolate malt" mot hälften vanlig chokladmalt

http://www.shbf.se/Hembryggning/old_recept/recept.php

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Det där ser trevligt ut Kenneth.

Blir det stor skillnad om man inte använder salterna? Torrhumlen, ska man ha i sekundären antar jag? Hur länge?

Nu har jag inte någon aning om hur ditt vatten är i "original".
Om du har hårt vatten kanske du ska låta bli salterna.
Annars rekommenderar jag att du använder kalciumsulfat för att få den där typiska engelska karaktären.
Har du inte kalciumsulfat och ska brygga idag så kan du hoppa över det
Blir säkerligen ett bra öl ändå.

Torrhumling i sekundär (som jag i princip alltid kör med, men det är en annan tråd)
En vecka enligt mina anteckningar.

Jag bor i Tierps kommun, närmaste vattenverket uppger 9 i hårdhet. Så det får väl betraktas som ganska hårt vatten.

Går det att köpa Kalciumsulfat nån annan stans än humlegården. Känns onödigt att bara beställa det.

En färgaffär kanske.
Kalciumsulfat är det samma som gips!
Fast man måste se till att det är "livsmedelskvalité" dvs att det inte finns några andra kemikalier i.

Hårdheten har lite mer med karbonater att göra än sulfatmängden.

Jag brukar rekommendera att man kanske först brygger utan att tillsätta salter.
Risken är att man tillsätter för mycket.

Det där med vattenjustering är lite knepigt. Man bör veta hyfsat exakt hur ens vatten ser ut innan man börjar kasta i en massa salter.

Man borde kunna få en vattenprofil med de viktigaste jonerna (Na, Mg, Ca, SO4, Cl och HCO3) från Tekniska verken eller motsvarande i sin kommun. Annars kan man skicka in ett prov till något laboratorium, det kostar kanske 200-300 pix.

När man väl vet koncentrationerna blir vattenjustering en exakt vetenskap, förutsatt att man har en exakt våg.

Imperiebryggeriet - världens minsta imperium. Än så länge.

11 Senast ändrad av mw (2008-11-02 13:11:52)

Tjena!
Bittern tycker jag är en svår stil egentligen.
Den är lätt att få ok men den bygger helt på balansen och det krävs riktigt bra malt och humle. Saknar du lyxmalt ala  Maris Otter eller ännu hellre Optic tycker jag du bör tillföra biscuit- och kanske lite aromaticmalt för att få kak- och brödighetan. Jag har provat med "vanlig" pilsner- och alemalt och det blir ganska trist det hela.

Kenneths recept verkar bra tycker jag men saknar du riktig golvmältat malt skulle jag öka crystalmalten, kanske ha i lite vetemalt, münchner osv

Akta dig för att få för låg OG eller för hög beska. Engelsk jäst nästan ett måste. WY 1968 är fin men bör jäsas varmt, den är lite lynnig.

Som sagt, bittern är knepig. Räkna md att inte bli supernöjd de första gångerna. APA är mkt lättare imho.
Ok ja, viktigast är nästan CO2 nivån, less is more!!

Förövrigt tycker jag allt du kan ha i lite Ka.sulfat utan att känna dig för orolig. Tror knappt det finns något trakt i sverige som har så höga nivåer att du förstår din öl om du har i 1 eller två tsk per 25liter. Lösligheten ökar förövrigt i kall öl jämför med varm, vilket är lite märkligt. Tillsätt före uppvärmning eller efter nedkylning?

12 Senast ändrad av thobbe (2008-11-02 13:48:12)

Jag har Nils-Oscar malt från Tärnö säteri. Vet inte va det räknas som kvalitetsmässigt.

Provar nog med lite Kalciumsulfat.

Ska försöka få information om mitt vatten.

NO malten är lite speciell tycker jag.
Den ger en viss sädeskaraktär som passar i vissa ölsorter, men inte i andra.

Jag har provat ett antal olika basmalter genom åren, och måste säga att för ales så är de engelska sorterna utan tvekan de bästa. Men det är min personliga smak.

14 Senast ändrad av thobbe (2008-11-03 15:50:37)

Vilka ölsorter passar den till då?  Är det dömt att misslyckas att göra en bra ale av den?

Trodde att deras malt skulle vara bra. Får köpa nån bättre sort nästa gång, men nu sitter jag här med en 20 kg säck.

Pratade med en färgaffär idag och han hade inte Kalciumsulfat, och visste ingen annan som hade heller sad

15 Senast ändrad av svensson.lu (2008-11-03 16:11:01)

Kalciumsulfat = gips
men det kanske lönar sig att hitta en ätlig variant (livmedelsgodkänd).
Har inte humlegården sånt?

Jo humlegården har det men det känns lite onödigt att beställa en grej för 14 kr med en frakt på 99 smile

Be dom snällt att skicka i ett kuvert så gör dom nog det, det gjorde dom åt mig i samma situation iallafall smile

thobbe skrev:

Vilka ölsorter passar den till då?  Är det dömt att misslyckas att göra en bra ale av den?

Trodde att deras malt skulle vara bra. Får köpa nån bättre sort nästa gång, men nu sitter jag här med en 20 kg säck.

Pratade med en färgaffär idag och han hade inte Kalciumsulfat, och visste ingen annan som hade heller sad

Nä, det är inte dömt att misslyckas.
Det går att göra utmärkta öl på den.
Se bara på hur mycket medaljer som NO vinner med sina öl.

Det är bara att jag tycker att den inte är den bästa om man vill göra traditionell engelsk ale såsom bitter, best bitter eller ESB. Men det är bara en personlig smak jag har, du kanske tycker det är perfekt. Smaken är delad smile

Den (NO malten) fungerar utmärkt i tex starka specialöl.
Mörk lager (t.ex. NO kalasöl) är också utmärkt att brygga.
Överhuvudtaget lite mörkare öltyper så fungerar NO malten bra.

Har sett "gypsum" (vilket eventuellt kan motsvara caso4, har inte inspekterat det så noga) i asiatiska affärer. Den borde vara livsmedelsklassad. Och inte innehålla melanin...

20 Senast ändrad av thobbe (2008-11-04 15:11:12)

Jag ska prova på fredag att göra på ditt recept Kenneth. Så får jag bilda mej en egen uppfattning av malten smile

Om den funkar bra till starka specialöl så borde den ju funka kanon i Gotlandsdricku. Ska nämligen göra en sådan oxå i helgen (plus en cider), fullt upp smile

Jag ska prova att be dom snällt om att skicka i kuvert smile

21 Senast ändrad av thobbe (2008-11-09 15:38:24)

Nu står ölen på jäsning, men den har inte börjat ploppa än.
Allt gick bra. Jag körde med Kenneths recept med lite ändring. Jag tog 300 g karamell malt istället för 250 g, och 5 g Kalcumsulfat i mäskvattnet och 5 g i lakvattnet. 

OG blev lite högre, 1059.

Jag tänkte använda jäst som jag sparade från förra bryggningen, men jag blev osäker på hur den skulle smaka så jag fegade ur och tog en ny påse istället.

Jag gjorde även en Kung Gorms dricka.
Det gick inte helt som planerat.

Recept 10 l

Malt
Munchner 1 kg
Gotländsk rökmalt 700 g
Pale ale malt 300 g
Karameliserat socker 400 g

Humle
13 g EKG 5,8 % 60 min

Jäst
I paket kron jäst

Övrigt 1 kg enris till lag.

Allt gick bra förutom att jag råkade göra 16 liter så den blev lite väl svag. OG 1040, men jag ville inte drämma i en massa socker heller. Jag bryr mej inte så mycket om att det blir svagt, men den ska ju vara stark egentligen.

Nu är ölen färdig och provsmakad. Den blev riktigt bra! Tack så mycket Kenneth!
Riktigt fin humlebeska. Det var absolut inte sista gången jag brygde denna.

Kul att höra att det blev bra även om du gjorde en ESB istället för en best bitter wink

24 Senast ändrad av svantide (2009-02-11 20:14:59)

Bumpar den här tråden efter att ha smakat på den första flaskan av min "klon" av DOCS TRIPLE. Jag har Fuggle istället för Northern Brewer, och Golden Promise malt, annars samma specifikation. Jag förstår att domarna gillade det här. Det blir ännu bättre om ett par veckor.

Nästa brygd blir DOCs all cascade ale.  smile

Kenneth skrev:

Här är ett silverrecept från SM 1999

DOCS TRIPLE RUBY
25 liter. OG 1046, FG 1007, IBU 36
Ingredienser   

Malt
4,5 kg Pale Ale, Maris Otter
250 g Crystal 60 EBC
52 g Pale chocolate
150 g socker

Humle