Sv: Ale recept

Jag smakade på ölen och det va svårt att känna nån sötma för den va väldigt kraftig i smaken. Men jag skulle nog inte beskriva det som sockersött.

Jag primärjäste i 15 grader. Men jag kollade inte tempen fören efter typ 1 vecka. Nu på morgonen va det bara 14 grader. Jag jäser i källaren pga att jag har en liten dotter på 2 är som har svårt att låta saker va i fred:)

Tidigare har det legat på 21 grader där nere men nu när det blivit kallare så har det krypit ner i graderna.

Ska jag prova att ställa den på nåt varmare ställe och se om det händer nåt? Är den lilla jäst som är kvar i sekundären tillräcklig isof eller måste jag ha i ny jäst.

2 år.. Haha då är de härliga och busiga smile

Testa att tappa upp i en 50cl pet och dra igen korken. Låt ölet stå i rumstemp i nån dag och se sen om det pyser när du öppnar korken. Om det pyser så tappar du upp på flaskor utan att prima med socker. Om det är tyst så prima med 5 gram socker per liter.

Ok, tack för tipset. Det ska jag absolut prova.

Jag provade ölet igår och det pös lite. Den hade stått i 4 dagar. Det kändes inte så mycket kolsyra när man drack den. Men den va väldigt god.

Jag funderar lite på att krydda typ halva satsen med lite julkryddor. Går det att göra typ te på pomerans, russin eller dyligt och hälla ner i ölen nu?

30 Senast ändrad av thobbe (2008-11-15 09:44:27)

Nu har jag smakat ölen efter 2 veckor på flaska. Den va riktigt god.

Jag vågade inte chansa på att sockret som inte va utjäst skule räcka till primning så jag hällde i 40 g brödirap löst i koknde vatten.  Kolsyrningen va perfekt, inte för mycke och inte för lite. Den var lite sötare i smaken nu men bara till det possitiva.
Det här är definitivt den bästa hittils smile

Grattis, glöm inte att notera vad du gjorde så att du kan repetera det och eventuellt ändra.

Jag har försökt att skriva ner så mycket som möjligt, så det ska nog inte va några problem att återupprepa smile