Draughtmaster

Finns det något sätt för att kunna återanvända deras plastkaggar ? eller ett sätt att förbikoppla apparaten för att kunna använda tyska 5 liters partyfat ?
annars är inte Draughtmaster så mycket att ha om man bara är tvungen att köpa bira på bolaget .

Sv: Draughtmaster

get går garanterat inte att återanvända dom

och systemets korkade prisbild ser till att ölet är dyrare på plastkaggarna !!!!!!!!!!!!

Synd för att de säljer Draughtmaster maskiner för 599 :- på ICA maxi .
men men , man får väl fortsätta o fylla på flaskor . det går bra det med :-)

Jafan själv har har nyligen investerat i en bänkkapsylare och har som mål att börja tappa
mer öl på flaska trots 8 cornykegs o grejer.

Flaska är fan inte dumt alltså, dessuotm gillar jag grejen med naturlig kolsyra. det känns mer homogent på ngt vis...

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Thomas Fransson skrev:

Jafan själv har har nyligen investerat i en bänkkapsylare och har som mål att börja tappa
mer öl på flaska trots 8 cornykegs o grejer.

Flaska är fan inte dumt alltså, dessuotm gillar jag grejen med naturlig kolsyra. det känns mer homogent på ngt vis...

och bubblorna blir på något mystiskt vis mindre (finare och tätare skum) när man primar på flaska
varför fattar jag inte

Thomas, du kan ju göra som tyskarna. Låta ölen kolsyra naturligt på fat med hjälp av en blödväntil som sänker trycket i fatet när det blir för högt. Sen är det ju bara att föra över till ett tomt fat om man vill bli av med jästen.

http://braukaiser.com/wiki/images/7/7e/Keg_with_bleeder_valve.JPG

Är det någon som har en aning om hur man får ut ölen på ett kontrollerat sätt ur ett partyfat utan att äga en Draughtmaster? Jag har ett partyfat men ingen maskin och jag har ingen lust att spruta ner hela mig och köket vid ett öppningsförsök.

Lägg den i frysen ett tag så är det bara att ta till kniven och göra ett hål i fatet.
Kunde inte låta bli att köpa ett fat för att se hur de fungerar och då frös jag ner den tills det bara var 'snöslask' och skyfflade över den till ett litet corneliusfat, det var inga som helst problem.

Partyfat, är inte det dom som är gjorda i plåt och draughmasterns "fat" gjorda i plast

Salle

Just , precis.

OK, då tog jag fel eftersom det nämndes draughtmaster så antog jag direkt att det var de dära PETbubblorna.

Albin skrev:

Thomas, du kan ju göra som tyskarna. Låta ölen kolsyra naturligt på fat med hjälp av en blödväntil som sänker trycket i fatet när det blir för högt. Sen är det ju bara att föra över till ett tomt fat om man vill bli av med jästen.

http://braukaiser.com/wiki/images/7/7e/ … _valve.JPG

Jo tanken har slagit mig ett par ggr faktiskt, iallfall att lagra ölet på fat osv.
Det känns betydligt bättre än att ex. ha en lambic eller dyligt i plasthink i 12 månader.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Det var ett sådant PET-fat jag menade. Trodde det hette partyfat.

Smart ide att frysa det.