Imperial porter recept?

Efter att ha druckit Närkes "Kaggen" kan jag inte låta bli att brygga en stor porter (runt 8%)
Det blir iofs mer åt stormakshållet då burbonfat saknas sad

Så till kruxet med recept...
Hade först tänkt att laka ut en batch, ladda om med ny malt och laka med vörten från första lakningen.
Men jag tror att jag istället kör melass o ev kandi till de sista procenten istället.

Det jag är ute efter är en stor och vräkig porter med stor kropp och restsötma som balanseras upp med en hel del aromhumle (EKG)
Tänkte bygga upp ett kraftigt maltigt öl som man sedan hottar med rostatkorn och chokladmalt.

Tänkte använda:

Malt -

* Vanlig Pale Ale ev. uppblandat med lite pilsner för att öka mängden enzymer
* Maris Otter
* en hel del Special B
* Ev. Biscuit
* Rostat korn (får för mig att det ger aningen mjukare smak än svart/patentmalt?)
* Chokladmalt ljus eller mörk...
* Syramalt

Socker -

* Melass (medium)
* Kandi eller rårörsocker

Jäst -

* Belgian Strong Ale eller London Ale III
   Belgaren va mest en kul ide, både pga. alkoholtolerans men även temperaturkänslighet och esterproduktionegenskaperna...

Humle -

* Magnum
* Ekg

Har aldrig bryggt en sånhär öl tidigare, ngn som villl dela med sig av ev. kunskap eller bara funderingar kanske?
Hur många procent rostat osv?

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

2 Senast ändrad av Calle (2008-09-26 14:55:36)

Sv: Imperial porter recept?

Hej Thomas!
Porter är kul, personligen skulle jag skippa syramalten, den behövs inte när du har svart malt. Sen skulle jag inte heller ha i rostat korn, det passar perfekt i en Stout och ger en syrlig ton, men ska inte finnas i en Porter. Lite Crystal kan funka bra i en Imperial Porter och vanlig chokladmalt förståss. 5 % vete är inte fel det heller, och havremalt om du har det. Vill du ha stor kropp och mycket restsötma kanske du ska vara lite återhållsam med sockret, men mörkt Muscavadosocker ger ju ett trevligt smakbidrag.
Har du möjlighet att jäsa i två batcher skulle jag ta belgojästen och sedan köra den ena i 18 grader och den andra i 23-25 för att se vilken skillnad det blir med samma jäst men olika temperaturer.
Du behöver egentligen ingen smak/aromhumle men Ekg funkar bra, Challenger också.
Kör 5% svartmalt och 7% chokladmalt eller tvärtom ;-)
Blir den bra vill vi smaka på SM i Stockholm nästa år. :-)

Vill du imitera lagringen på Bourbonfat kan du köpa Jack Danielsspån och lagra med några veckor.

Tackar för hjälpen Calle!

Jo jag har också lekt med tanken ang. spån, men det är ju så mycket annat som händer och sker i faten
under den tiden ölen skvimpar omkring där inne wink

Självklart, Jag tror att jag kan komma upp i 1080 o sedan ta mig upp till 1090 med socker.
Precis som du säger så tunnar det ju ut en aning. Jag älskar socker, mina batcher detta året har varit belgare varenda en.
Så när som på en "american mild" real ale-ish som jag bryggde inför helgens stundande kalas.

Blir ölet bra så får du komma hit o provsmaka o snacka lite öl ngn dag wink

www.bryggradio.com

Nu har jag gjort en skiss på porterreceptet
Vet inte om det kommer ta mig hela vägen detta?

Amount       Item                                                       Type        % or        IBU     

4.50 kg       Pale Malt (Weyermann) (6.5 EBC)             Grain        63.4 %       
0.50 kg       Pilsner (Weyermann) (3.3 EBC)                Grain        7.0 %         
0.40 kg       Caramel/Crystal Malt - 10L (19.7 EBC)      Grain        5.6 %         
0.40 kg       Chocolate Malt (886.5 EBC)                      Grain        5.6 %         
0.15 kg       Black (Patent) Malt (985.0 EBC)                Grain        2.1 %         
0.15 kg       Roasted Barley (591.0 EBC)                     Grain        2.1 %         
35.00 gm    Magnum [14.00%]  (60 min)                     Hops         51.9 IBU     
50.00 gm    Goldings, East Kent [5.00%]  (10 min)       Hops         8.4 IBU       
0.60 kg       Molasses (157.6 EBC)                              Sugar        8.5 %         
0.40 kg       Sugar, Table (Sucrose) (2.0 EBC)             Sugar        5.6 %         
1 Pkgs        London Ale III (Wyeast Labs #1318)         Yeast-Ale     

Beräknad OG   - 1092
Beräknad EBC - 96,5
Beräknad IBU  - 53
Beräknad ABV - 9%

Sitter och funderar på ett par saker nu -

1. Kommer jästen att palla?
    Enligt wyeast's hemsida står det "Alcohol Tolerance: approximately 10% ABV"
    Det är kanske en bättre ide att använda sig av Belgian Strong istället?
    Tanken är att primären kommer stå på vinden där tempen ligger på ca 17C

2. Ska man backa ner sockret+melass en smula till totalt 10% för jästens skull?
    Samt för att undvika att kroppen blir för tunn? iofs tror jag inte det är ngn större fara
    i detta fallet? Skulle det vara så kanske man kan höja IBU en smula och tillsätta lactos sedan?

www.bryggradio.com

Har även lite rågmalt och vetemalt som man kanske skulle försöka få in på ett hörn?

www.bryggradio.com

6 Senast ändrad av Calle (2008-09-28 19:46:03)

Hej Thomas!
Du vet min inställning till rostat korn i en porter smile
Jag skulle skippa strösockret men ha kvar melassen. Har du vetemalt så ha gärna i en 5% eller så. Vill du ha det starkare så öka på palemalten, laka ur och öka sen på koktiden så du reducerar vätskan.
Jag har använt London3:an till både Imp Stout och Barleys på uppåt 9% och det har funkat bra, dock är det viktigt att ha en ordentligt stor förkultur till skillnad mot när du brygger belgare.

Självklart, det råkade det vara så att jag köpte en massa rostat korn istället för svartmalt sad
Har bara 125g svartmalt o kanske ngn liten skvätt ngn annanstans liggande.
Ska leta lite till o se om jag hittar mer svartmalt här hemma.

Hur känns receptet i övrigt?
Hade tänkt mäska in på 64C och stega upp till 71, det är lite problematiskt med så mycket malt
iom att jag bara har ett litet mäskkärl (vanlig kylbox)

Tusen tack igen Calle, bookmarka denna tråden så du kan svara på mer av mina frågor;)

www.bryggradio.com

Du kan ju höja tempen med hjälp av dekoktion. Då sparar du utrymme i mäsken.

Annars funkar det bra med en enstegs på 68 grader i 60 minuter.

Jafasen både vete och rågen är ju mältade om nu ngn av dem skulle hamna i hinken också.
Det är nog bara en känsla jag har svårt att bli av med ang. temperaturerna, det känns på ngt vis bättre i magen
om man kör två stegs. Iofs beroende vilken öltyp man brygger.

Hur ser receptet ut annars, kommer jag att hamna i närheten av det jag är ute och far efter eller är det
ngt som bör ändras? Kan absolut tänka mig att dra i lite vetemalt, men frågan är om inte en gnutta havre
skulle föra bryggden mer åt de håll jag vill?

www.bryggradio.com

11 Senast ändrad av Thomas Fransson (2008-09-29 19:51:42)

Fö. Svensson.lu till vänster och undertecknad till höger på bild skålar i andra omgången av Närkes "Kaggen"
Närkes samt Mikkeller's bryggder var faktiskt de som imponerade mest på mig.

http://thomasfransson.com/beer/EBF/kaggen.jpg

www.bryggradio.com

Thomas Fransson skrev:

Närkes samt Mikkeller's bryggder var faktiskt de som imponerade mest på mig.

Absolut. Närke Kaggen och Mikkellers Calvados Barrel Aged X Imperial Stout var nog årets höjdpunkter för min del.

13 Senast ändrad av Calle (2008-09-29 22:37:39)

Jag är inte säker men jag tror att HåGe har vetemalt och kanske havremalt i "Kaggen". Båda funkar bra i en Imp Porter.
Edit: Jag har en svag aning om att det är honung i den också.

http://www.kulturbryggeri.se/kulturbryggeri/bilder/Affisch-NKB.gif

Idag tappades den svarta skönheten över till sekundär och blev sålunda förflyttad till en ngt kallare boning.
Jag blev väldigt nöjd med resultatet. Det är helt klart en öl med en komplex och samtidigt balanserad smak.

Visst den måste lyfta en del skrot för att hamna i samma klass som kaggen.
Den känns väldigt samtida och klassisk på samma gång.
Skulle jag ändra ngt så skulle jag nog vilja lägga till en smula lakrits om jag
skulle brygga samma recept igen vilket jag helt klart kan tänka mig.

Kan nämna att jag drog i en näve rågmalt när jag krossade malten, kände mig lite freestylig wink
Nu väntar jag med spänning på min Saison som ska tappas om till sekundär imorn.

Grämer mig att jag inte haft tid att ta en ymp från kreusen på den, men jag ska ta en del av jäskakan o separera ut det goda.
Återkommer med rapport på den rackaren också.

www.bryggradio.com