Rökmalt - Hur mycket?

Hej,
Drack en Nils Oscar rökporter och blev inspirerad att använda rökmalt i nästa stout/porter. NO uppger att 80% av malten i ölen har rökts på bokved. Nu beror det ju antagligen på vilken sorts rökmalt man använder men 80%  låter ganska mycket om man jämför några öl i SHBF:s receptsamling.

Jag köpte raskt några kg tysk rökmalt från humlegården och vill gärna höra vad ni har för erfarenhet av receptsandelar av denna malt. Resultatet får gärna bli påtagligt rökigt men kanske ändå något mindre än Nils Oscars för att inte helt dränka andra trevligheter i ölen.

Jag tänker mig i övrigt ca 10% av respektive mörk karamell, mörk choklad och rostat korn. Övriga 70% ska fördelas på pale ale och rökmalt. Frågan är bara hur...

/Hardy

Sv: Rökmalt - Hur mycket?

Nils Oscar rökporter var inte speciellt rökig, bara en lätt ton av rök i bakgrunden. Om du tar 80% av den tyska rökmalten så kommer det nog att smaka mer som "Aecht Schlenkerla Rauchbier  (nr 1359)". Det är troligen inte vad du vill ha, men för all del, köp en Rauchbier och testa. Jag hade nog inte tagit mer än 10% tysk rökmalt, 5% om det var gotländsk rökmalt, då jag hört att den är mycket rökigare. 

Någon som lekt runt med rökmalt kanske kan ge en mer ingående förklaring och mer exakta rekomendationer.

Personligen tycker jag inte att bokved är så välsmakande.
Testade ngn torvrökt öl tror den kom från ngn av whisky-öarna Isla eller Caol Ila till råga på allt.
Vanlig vedrökt öl smakar mest brandrök/gammal majbrasa tycker jag.

Rapportera gärna om resulatatet, jag är också väldigt hågad på att brygga ngt med rökt malt.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Thorim skrev:

Om du tar 80% av den tyska rökmalten så kommer det nog att smaka mer som "Aecht Schlenkerla Rauchbier  (nr 1359)". Det är troligen inte vad du vill ha, men för all del, köp en Rauchbier och testa.

Jo, den har jag provat och det är helt riktigt inte min grej. Tycker den mest smakar som salami... Undrar vad NO använder för rökmalt då som man tar 80% av utan att det ger mer smakbidrag?

Thomas, jag drack en öl bryggd på Laphroig-malt (om jag minns rätt) SM 2007. Den var riktigt god. Kanske borde ha köpt torvrökt malt istället när jag tänker efter. Nåväl, jag provar med låga 5-10% av tyskmalten (oj vad mycket rököl jag kan brygga i framtiden...) så får vi se.

Andra förslag/erfarenheter?

Weyermanns rökmalt är väldligt subtil jämfört med gotländsk rökmalt.
Jag har använt 100% Weyermanns rökmalt till en öl och den blev bara lite lätt rökig.
Definitivt inte i närheten av Aecht Schlenkerla.

Nu vet jag inte vilken rökmalt som NO använder så det är svårt att säga, de föredrar oftast att använda sin egen producerade malt. Röker man malten på bokved på samma sätt som Weyermann så är de nog rätt lika.

80% Weyermann rökmalt till en rökporter ger troligtvis en alldeles lagom lätt rökkaraktär.

Hoj,

Jag har bryggt en imperial stout med några få procent torv-malt (från Ardbeg.. håhå).. och den röktonen kom igenom klart och tydligt. Fast jag kanske borde säga fimp-ton istället för rök-ton, kommer nog inte brygga med den malten igen..

Discretion is the better part of flavour.. eller hur var det?

Jag skulle nog säga att du kan börja med 20% tysk rökmalt. Tror att det fortfarande kan ge en ganska subtil smak. I en mörk öl som porter är det så många andra smaker att konkurrera med. Själv har jag bryggt två brygder som båda innehöll ca 10% gotländsk rökmalt.

En var en "svensköl" på ca 20 EBC och där dominerade röksmaken dock utan att vara övermäktig: "en doft som påminner om stall eller lada – fuktig, svettig med toner av halm och läder".

Den andra var en imperial stout på ca 140 EBC. Här får man känna efter lite innan man kan urskilja röken. Tyvärr verkar  jag inte ha skrivit någon utförlig smakanalys än. Får göra det när jag öppnar nästa flaska. Att döma av svenskölen så utvecklas och förändras röksmaken en hel del efterhand.

Angående Schlenkerla så tycker jag att det är för mycket rökt korv över deras märzen. Veteölen är bättre – smakar mer lägerbrasa. Godast och mest välbalanserad är dock Urbocken. Tyvärr är den säsongsvara och rätt svår att få tag på (även för oss med tillgång till Danmark).

Thomas Fransson skrev:

Personligen tycker jag inte att bokved är så välsmakande.

Man ska inte äta veden wink

Lite allvarligare.
Jag vill åter igen poängtera att det är väldigt stor skillnad på den tyska rökmalten och den gotländska rökmalten, och torvrökt malt ska vi inte ens prata om.

Den tyska rökmalten är mjuk och len när man har den i öl.
Den torkas med rök från bokved.

Den gotländska är som regel mycket kraftig och rå, frän.
Den torkas som regel med rök från björkved.

Jag bryggde en rauchbier med 60% rökmalt från Weyermann. Det tyckte jag var lagom. Den blev tydligt rökig men inte helt dominerande. Tyvärr jäste den inte ut tillräckligt så den blev aningen för söt, men annars var den kanon.

Imperiebryggeriet - världens minsta imperium. Än så länge.

Tack för alla tips!

Då får det nog bli 60-70% weyermanns rökmalt i mitt första försök. Jag sätter igång inom en vecka och återkommer med resultatet när det blir klart.

/Hardy

Hej,

Nu är min rököl klar sen en tid. Det blev mycket lyckat och precis så rökigt som jag hade tänkt. Riktigt fylligt med massor av choklad och kaffe:

70% weyerman rökmalt
10% rostat kort
10% mörk karamellmalt
10% chokladmalt

Bitterhumle: Challenger

BU 80

OG 57
FG 17

5,3 vol% alk.

Nästa försök ska bli lite starkare. Rököl är kul!

Hardy

12 Senast ändrad av bollen (2010-11-04 15:30:20)

Återupplivar tråden om rökporter!

Skulle göra en rökporter igår. då jag hade köpt gotländsk rökmalt innan jag läst på om skillnaden mellan tysk och gotländsk och förstått att den gotländska skulle vara väldigt kraftig, fegade jag lite. resultatet är att den näst intill saknar röksmak/arom överhuvudtaget. i alla fall i koket och efter kylning. Men jag hoppas vörten smakade bra så jag hoppas jag får en ok porter. Nästa rökporter blir nog på minst 20% gotländskrökmalt.

Har någon ett bra rökporter recept?

Det här var mitt:
maltrecept: 23liter

Pale ale malt (Weyermann)  4,500 59.9%
Vetemalt 0,500kg 7%
Amber malt (Thomas Fawcett) 0,275kg 3,8%
Svartmalt (Carafa® II Special) 0,175kg 2,4%
Chokladmalt (Carafa® I Special) 0,200kg 2,8%
Gotländsk rökmalt (Gotland) 0,500kg 7,0%
Ljus karamellmallt (Carapale)  0,700kg
Mörk Karamell 0,125kg 11,5%
Rostat korn (Weyermann) 0,175kg 2,4%
totalt
7,15 kg

humle: Brewers Gold, Simcoe och Citra
98g totalt

Rökigheten verkar variera mycket på Gotlandsmalten (bytt leverantör?).
Jag gjorde för ett par år sedan en BW med 10% gotländsk rökmalt och det blev ruskigt rökigt.