Humlefråga
Hej!
Har en lite fråga va det gäller bitterhumle.
Blir det nån skillnad om man byter ut en humlesort med låg alfa tex Kent Golding 5,8 % mot tex Nugget 11,4%? Men man tar naturligtvis mindre.( Samma cg).
Thobbe
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Humlefråga
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Hej!
Har en lite fråga va det gäller bitterhumle.
Blir det nån skillnad om man byter ut en humlesort med låg alfa tex Kent Golding 5,8 % mot tex Nugget 11,4%? Men man tar naturligtvis mindre.( Samma cg).
Thobbe
det blir ju såklart lika bittert (om du räknar rätt)
det blir förmodligen en viss smakskillnad åxå
EKG är ju en förbannat bra humle så om inte kronorna styr så .................................
Tack för svaret.
Jag har använt EKG till två batcher nu o är jättenöjd.
Tänkte bara att om d blir samma resultat så fanns d ju ingen anledning att inte byta ut den. Det är billigt ändå me hembryggd öl så kronorna styr inte, men blir det ännu billigare så är det ju ingen nackdel så länge slutresultatet inte blir sämre.
Men jag tror jag ska prova med nå ny humle sort ändå. Tråkigt o köra samma hela tiden:)
Tack för svaret.
Jag har använt EKG till två batcher nu o är jättenöjd.
Tänkte bara att om d blir samma resultat så fanns d ju ingen anledning att inte byta ut den. Det är billigt ändå me hembryggd öl så kronorna styr inte, men blir det ännu billigare så är det ju ingen nackdel så länge slutresultatet inte blir sämre.
Men jag tror jag ska prova med nå ny humle sort ändå. Tråkigt o köra samma hela tiden:)
japp ombyte förnöjer sägs det ju
Om man gillar EKG så brukar man gilla Target också. Den är betydligt bittrare dock. Jag brukar använda den till bittegiva och till sista givan (1 min). Till smak/arom brukar jag ta Saaz, EKG eller Cascade. Mina bästa öl har jag humlat med 2-3 olika sorter. När jag köper en ny ölsort så brukar jag googla runt och leta info. Överaskande ofta så står humlesorterna på bryggeriets/leverantörens hemsida. Det riktigt spännande att se hur vissa humlekombinationer blir ![]()
Tack för tipsen.
Jag ska nog prova Target nästa gång då.
Ska försöka kolla humle sorterna till mina favoritöl. Murphys red och Hobgoblin.
Det är tydligen Magnum humle i Murphys Red.
Challenger är också ett alternativ till engelska ales.
En allround humle som kan användas till både beska, smak och arom
Här kan du hitta vilka malter och humlesorter som finns i Hobgoblin och dreas andra ölsorter.
http://www.wychwood.co.uk
De säljer bl.a en ale som heter "Circle Master" som är 100% target. Mycket god PaleAle.
Nu har jag beställt massa grejer från Humlegården. Både EKG, Target och challenger så nu ska det provas:)
Tack för tipset om länken till wychwood Thorim.
Håller med kenneth - jag är mycket förtjust i just den humlen
Galet god och min favo bland engelska ![]()
Mvh
-Jan
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Humlefråga