Porter recept

Nu är det snart dags att tappa upp min Special Bitter och jag börjar bli sugen på att brygga en porter av engelskt snitt. Kommer att använda mig av maltextrakt samt steeping och satsar på att brygga 10 liter.

Ingredienser som jag redan har hemma är: mellanmörkt torkat maltextrakt, ljus karamellmalt (Carapils®), crystal malt, Northern brewer humle, Ek goldings humle samt safale-04. Funderar på att köpa chokladmalt, svartmalt samt Fuggleshumle också.

Tar tacksamt emot tips på recept. Gärna sådana som andra på forumet har använt sig av.

På flaska: London Porter, Dark Mild
På jäsning: Ordinary Bitter
På planeringsstadiet: mera brittiskt

Sv: Porter recept

Här är ett förslag på recept, som jag tyckte blev mycket lyckat - vet inte om det så typiskt engelskt dock.
Använde Ringwood Ale-jäst till den. Receptet är för en sats på 7,5 liter, men det är väl bara att skala upp det så att du får tio liter istället.
Det jag skulle ändra i receptet skulle möjligtvis vara att ta aningens mer choklad- och svartmalt för att få en ännu mer utpräglad karaktär, men den är mycket drickvänlig som den är.

För 7,5 liter:

Steepa:
90 gram crystal malt
90 gram chokladmalt
45 gram svartmalt

Till koket:
850 gram ljust maltextrakt (torrt)
250 gram mellanmörkt maltextrakt (torrt)

tillsatte drygt hälften av maltextraktet i början av koket, resten 15 minuter före slutet av koket.

Humle:
60 min 5 gram Northern Brewer
40 min 10 gram Northern Brewer
20 min 5 gram Cascade

Ringwood Ale jäst, jäste den i tre veckor i samma kärl.

OG: 1,058  FG: 1,017  (-> Alkoholhalt på ca 5%)
IBU: ca 40

Tackar för receptet! Funderar på att använda det, men byta ut Cascadehumlen mot nån engelsk sort.

Vad är anledningen till att man kokar hälften av maltextraktet i bara en kvart?

Tja, jag tror att man kokar en del av extraktet kortare tid för att:
- få bättre utbyte av humlet
- få med mer spårämnen som jästen tycker om
- få något bättre skumstabilitet
Vet inte detta med 100% säkerhet utan har läst det någonstans och tyckt att det verkade rimligt att koka vörten med något lägre densitet. Speciellt gäller väl detta om man tänkt späda ut den med vatten innan jäsning.
Man behöver nog inte koka det i en hel kvart heller, bara så att den hinner bli hyfsat pastöriserad skulle jag tro - så fem minuter går nog lika bra det med. Har man en tillräckligt stor gryta så kan man ju koka allt extrakt hela tiden istället.

Tänkte brygga i helgen, men började fundera på en sak. Hur länge behöver man lagra den på flaska? Är den god efter ett par veckors flasklagring eller behöver den lagras länge?

Jag tyckte den var god som den var från början. Men den var riktigt fin efter någon månad eller två. Då hade kanterna från svartmalten och chokladmalten polerats av något.
Nu har jag dock börjat känna en hint av diacetyl (smörkola) i den, men det beror nog mest på att jag använde Ringwood-jästen, och det är nästan ett halvår efter att jag bryggde den så det gör inte så mycket. En nyans till kan man säga.

Brygger jag i helgen så blir den nog riktigt trevlig lagom till jul då smile

Det hoppas jag!

Jag och frugan bryggde igår. Utgick från receptet ovan men ändrade lite.

steepade i 30 minuter:

90 gram crystal malt
100 gram chocolate malt
50 gram svart malt

extrakt:

850 gram ljust torkat maltextrakt
400 gram mellanmörkt maltextrakt

humle:

7 gram Northern Brewer (kottar) 60 min
10 gram Northern Brewer (kottar) 40 min
10 gram Fuggles (pellets) 20 min
5 gram EK Goldings (kottar) 20 min

jäst:

Safale-04

Fick bara ut lite mer än 6 liter vört efter kok och sillning. Så den blir nog starkare och beskare än beräknat. Hade detta problemet med förra bryggningen också. Hur gör ni andra? Ska man spä på med mer vatten i jäshinken för att komma upp i rätt volym? Ska det vattnet vara kokat i så fall?

Det har hänt att jag spätt för att komma upp i rätt jäsvolym. Då har jag använt vatten direkt ur kranen, det har inte varit några problem. Så länge man inte har problem med vattenreningen eller bismaker i vattnet där man bor så går det nog bra.
Er vört måste ha kommit upp i ett OG på ca 1,070-75, va? Trevligt, blir nog en fin starkporter hoppas jag!

Har faktiskt inte lärt mig hur en hydrometer funkar ännu. Så jag har inte mätt något OG. Det var en lite starkare och fyllig porter jag satsade på så nu är det bara att hålla tummarna. Jäser på bra i alla fall.

12 Senast ändrad av Kristall-Klas (2008-10-04 15:36:28)

Skönt när jäsningen kommer igång som den ska.
Hydrometer är enkelt att använda och bra när man vill veta om det jäst klart, det viktigaste är att veta ungefär vilken temperatur provet man vill mäta håller så kan man korrigera det, titta här:

http://www.howtobrew.com/appendices/appendixA.html

eller här (för att korrigera mätvärden, kolla alkoholhalt och annat, på ett lite slappare sätt än att räkna själv..):

http://www.myhomebrew.com/intro0.html

När jag bryggt med maltextrakt (Munton&Fison's) har jag tyckt mig märka att jag fått lite sämre utbyte än vad man teoretiskt ska få. I teorin ska 1kg torrt maltextrakt ge ca 375 grader Öschle, men jag tycker mig ha hamnat närmare 360 grader Ö istället.
I ditt fall borde du få en OG, om man bortser från eventuellt bidrag från karamellmalt och färgmalt, på cirka:

(1,25 kg maltextrakt x 360'Ö) / 6 Liter vört = 75 Ö = 1,075

Sedan tycker jag också att maltextrakt sällan jäser ner fullt så mycket som det gjort när jag bryggt med helmalt, typiskt har jag landat på FG runt 1,015-1,017 (jämfört med 1,010 med helmalt). Men det har varit utjäst och torrt, så det beror kanske på att det funnits mer dextriner i maltextraktet. Vilket ju ändå är en fördel om man brygger en porter.
Om vi tänker oss att ditt OG är 1,075 som i räkneexemplet ovan och att du landar på ett ganska högt värde, som FG 1,018, så kommer ni få ett öl med 7,5 volymprocent. Låter som ett bra julöl!

13 Senast ändrad av Jonte (2008-10-04 18:23:38)

Oj! 7,5 % är betydligt starkare än vad jag hade gissat. Hade hoppats på runt 6 %. Kanske blir gott i alla fall. Får lära mig att använda en hydrometer helt enkelt.

Finns det förresten nån möjlighet att tillsätta lite "juliga" kryddor efter jäsningen utan att sekundärjäsa?

Jag tror att det går att dra ut arom från kryddor genom att låta dem dra i lite sprit. Den essensen borde gå bra att tillsätta innan tappning. Men jag vet inte så mycket om det, har aldrig prövat det själv. Man ska nog vara ganska moderat vid tillsättandet så att det inte slår igenom för mycket. Tror det finns någon tråd på forumet om hur folk gör med kryddor.

Använd lite pommerans, nejlika, ingefära, kardemumma eller ngt  annat gott o lägg det i en skvätt vodka o låt dra
under tiden du sekundärjäser, ta sedan av ex. 1dl öl och tillsätt sedan din "tinktur" med hjälp av ex. en pipett och smaka av.
När du uppnått önskad mängd krydda, skalar du helt sonika upp mängden till återstående mängd öl i hinken.

Har själv en porter på primären nu som kommer landa på 7+(%)
Smakade av den när jag snodde jäst från kreusen o det jag smakade bådar gott smile
Lycka till med kryddandet.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Tack för tipset!
Jag bryggde en porter idag och slängde i två stjärnanis-kapslar 5 minuter innan kokslut. Den smaken kunde bara anas i bakgrunden när jag smakade på sötvörten. Om det behövs kommer jag följa ditt råd med extrakt, innan buteljeringen.

Hur har det gått med portern Jonte? Är nyfiken på hur den blev i mer koncentrerad form och med den jästen som du använde!

Har inte testat den ännu. Tänkte tappa på flaska imorgon. Smakar nog lite på grönölet då. Sen blir det flasklagring i nån månad.

Tappade upp den på flaska idag. Mätte inte OG innan jäsningen tyvärr, men nu när jag mätte FG så hamnade det på cirka 23 öchsle. Mätte dock efter att jag hade primat vilket nog var dumt, för då blir väl FG högre och borde sjunka lite till i och med flasklagringen eller?

Fick ut cirka 6 liter öl. Smaken var nästan för humlebesk. En del sötma. Bitter/bränd/rostad finish. Konstig bismak som jag även har känt i min tidigare öl. Vet inte om det beror på dålig utjäsning, för mycket humle, att det är en exraktbryggd eller nåt annat? Väldigt irriterande dock sad
Doften var väldigt otypisk, klen och tråkig. Kanske blir bättre med lagring? Hur gör ni för att få en bra arom på ölen? Just aromen har jag haft svårast att få till bra.

Hmm, tråkigt om den inte blev som du tänkt dig. Att FG hamnar högt kan nog ha med maltextraktet att göra.
Bismaken har kanske med chokladmalten att göra? Den kan ge lite kärv smak. Jag hoppas den blir bättre med tiden. Vad tycker du att bismaken smakar?

Smaken blir nog bättre med lagring. Bismaken kan jag inte riktigt beskriva, kanske också försvinner efter några veckor. Kan maltextrakt ge bismaker i ölet?
Hur var aromen på din porter? Utvecklas aromen också med lagring?

Jag har tyckt att det vid tappningstillfället funnits en lätt smak av (i brist på bättre ord) disktrasa i de porter som jag gjort - men den har helt försvunnit efter ett tags lagring. Och den bismaken kan också vara inbillning från min sida. Men smakerna har mjuknat och rundats av med tiden. Kan nog ha med de mörka malterna att göra att det blir så.
Humlen kanske också påverkar smakupplevelsen av din öl i någon riktning?