julöl 2008
I år tänkte jag göra julöl, och eftersom jag fick en dag "över", så blev det en bryggardag. Det är ju alltid roligt att vara ute i tid, sånt händer ju inte alltid!
Jäst:
Safeale S-04
Malt:
3,0 kg pale ale malt
0,15 kg crystal malt
0,04 kg chokladmalt
Humle:
60 min - 20 gram Kent golding pellets alfa 5%
15 min - 10 gram Kent golding pellets alfa 5%
5 min - 20 gram Kent golding pellets alfa 5%
Övrigt:
3-4 gram pomerans-skal
4-5 nejlikor
375 g honung
2 kanelstänger
Detta kokade med i 60 minuter
12 liter blev det.
Jäsningen satte igång efter 4 timmar, och håller lite försiktigt ännu..
Grundreceptet är hämtat från http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=1531.