bästa sättet att torka humle?

Hej!

Jag har en bekant som undrar över bästa sätt att torka humlen på hemma. Finns det någon med ett råd?

På förhand tack så mycket smile

Mvh
-Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Sv: bästa sättet att torka humle?

Sprid ut humlen på ett galler och torka dem med en värmefläkt. Själv torkade jag förra året mina i ugnen nån timme vid 50°C. Funkar rätt bra men man får lufta och röra om rätt ofta.
Kanske varmluftsugn vore nåt? Jag har i och för sig varmluft numera men årets skörd var usel. Däremot stannade jag kvar i København efter ölfestivalen och hjälpte till att skörda 2,5 kg(!) humle. Fick en del med mig hem. smile

Värme är ngt man bör undvika när man torkar saker förutom kläder då iofs.

Vet inte om ni kollat Alton Brown's Good Eats? En jävligt bra tv-serie om mat etc.
Förövrigt va det de programmet som fick mig att börja brygga när jag sett episoden "Amber Waves" (extraktbryggning)

Kolla ca 3:30 in i denna sekvensen, där visar han hur man använder ventilationsfilter och en kallluftsfläkt till att torka kött med.
Han använder samma rigg när han torkar bla. bär och frukt i ett par andra episoder.

http://www.youtube.com/watch?v=dfI0NKl-Kq0

Jag vet att man även refererat till "Alton Browns teknik" i basic brewing's podcast ngn gång också.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Jag tyckar så mycket smile (tillbaka till bryggningen)

Mvh
-Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Jag sprider ut humlekottarna i ett "monolager" på papper och låter dem lufttorka på golvet. Sedan trycker jag ihop så mycket jag kan i plastpåsar och lägger i frysen. Har gjort så i 2 år nu.
R.A.