Søndag = Amerikansk Porter (røget)

Halløj halløj igen.

Nu på søndag bliver det tid til en lille porter brygning. Har aktiveret gæren og den er skam allerede pustet helt op så på søndag skal det ske:-) Det bliver for en gang skyld ikke en humle krig men en Porter med en del bamberg røgmalt men dog med aromahumle. Aroma er fint i en porter/stout synes jeg men personlig bruger jeg aldrig humle for smagen ved denne type. Men det er naturligvis en smagssag, men jeg synes personligt at her vil jeg smage det ristede med hentydninger til kaffe, chokolade, lakrids osv og nu hvor jeg bruger røgmalt vil jeg også gerne smage røgen. Gæren og humlen er af amerikansk type  og da en af de bedste stout er med cascade som aromahumle vil jeg så  sandelig ikke stå i skyggen af den:-)

Opskriften er:

OG 1078 IBU 96,6 10 Liter
63% Røgmalt
26% Pilsnermalt
7% Chokolademalt Dehusked
4% Dark Crystal
1 tsk Natriumcarbonat
25 gr Simcoe 14,4% alphasyre (1 Time)
25 gr Cascade 6,7% alphasyre (5 Minutter)
Northwest Ale Gær

Mæsktykkelse: 2,2 liter vand pr kg malt

Mæskning:
50 grader: 15 Minutter
68 grader: 90 Minutter
78 grader: 15 Minutter

Priming: 4 gr sukker pr liter

Cheers smile

-Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Sv: Søndag = Amerikansk Porter (røget)

Hoppas dagens bryggning gått bra för dig Jan.
Jag har också bryggt en porter just idag faktiskt, en lättviktare jämfört med din men förhoppningsvis
kommer den bli en fyllig, russinaktig och smaskig bryggd.
Bryggningen gick bra för att vara första gången jag brygger i den studentkorridor jag precis flyttat in i men utbytet blev lägre än normalt.

Og: 1050(beräknat till 1056) IBU: 33 vol:20l
80% pale ale
9% special B
6%  Dark crystal
5% chokladmalt

11 gr     Centennia 8,2%    60 min.
15 gr     Challenger 6,1%   60 min.
10 gr     Centennial 8,2      15 min.
10 gr.     EKG 4,6%           15 min.
10 gr.    Centennial 8.2%   1 min.
15 gr    EKG 4,6%             1 min.

Infusionmäskat med 2,5 l vatten per kg malt.
70 C i 60 min
Kokande vatten tillsattes för att få upp temperaturen i 76 C i 10 min

jäst: London 1028

Om lena kvinnokroppar ej förgylla
vår huvudgärd och dofta oss till ro
med humleknopp vi våra örngott fylla
och slumra tungt som björn i vinterbo

Sv: Søndag = Amerikansk Porter (røget)

Hej!

Fordi det er en letvægter betyder jo ikke at det er mindre interesant smile Jeg brygger dog kun sværvægtere pga jeg brygger betydeligt mindre end tidligere (før bryggede jeg 2-3 gange om måneden, mens nu brygger jeg 8 gange om året) og der vil jeg jo gerne at det skal være øl som man kan lagre og udvikle sig langsomt og at de netop skal være udover det sædvanlige pga det. Men alkoholsvagere øl er jeg faktisk stor fortaler for blandt danske ølentutiaster hvor holdningen i langt højere grad end i sverige er at det skal være stærkt og super-mega-alting for at være godt. En af de øl jeg nød mest under mit ophold i dk var lantbier fra mönchenhof - ok, den har godt 5% og er ikke verdens mest velsmagende øl, men den passede bare lige perfekt til dagen hvor der var +30 grader:-)

Anyway - jeg fik OG 1083 og endte med 10,5 liter. Dvs at jeg havde fået OG 1087 hvis jeg var endt med 10 liter rent som var målet. Har fået en sindsyg effektivitet efter sommerferien, så hvis det fortsætter så vil jeg satse på højere effektivitet i mine opskrifter/recepter hvor jeg tager udgangspunkt i 70% effektivitet. Håber virkelig det bliver godt - man føler sig lidt anti-mandlig uden en porter big_smile smile

Mange hilsner
-Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH