"Hinna" i jäsdunken?

Hallå, jag har satt en wit för ca 4veckor sedan och tappade över den på sekundär för två veckor sadan, när jag kollade till den så hade den jäst ut fantastisk bra (1.008) men sen upptäckte jag en sorts hinna som låg över hela ytan, vad är det? jag har aldrig sett så mycket nångång.. ölen är en rätt besk sak med lime, pomerans och rejält med humle, det är inget fel på ölen men jag blir lite nyfiken vad det kan vara, Jag ska buteljera på söndag och skulle behöva någons utlåtande före det..

Mvh Mattias Eriksson

Sv: "Hinna" i jäsdunken?

Svårt att säga utan att se det i verkligheten.
Det finns två huvudorsaker
1) En infektion av så kallad "hinnjäst". Om infektionen inte är alltför kraftig så märks det sällan i det färdiga ölet.

2) Det är wit-bier jästen som ligger där. Wit-bier jäst är en riktig överjäst som ligger överst på ytan utan att sjunka till botten.

I vilket fall som helst. När du tappar upp ölet på fat eller flaska så se till att inte få med den översta ölen med hinnan. om du tappar ölet från botten med hävert eller en kran nertill på kärlet så får man inte med sig det som ligger överst.

Sv: "Hinna" i jäsdunken?

Ser det fett ut? Dina citrusar har kanske gett ifrån sig en hel del olja.

Sv: "Hinna" i jäsdunken?

Uppdatering:
Jag lät det stå ytterligare 2 veckor och tappade sedan upp på flaskor efter kröjsning, hinnan var kvar men det var inget växande mögel på den och den gick att ta bort utan några problem.

Ölen hade jäst ner till 1.008 så det gick precis som det var beräknat.

När den stått på flaska i 2 vecor så provade jag den första flaskan,  besk, men den "konstiga" beskan hade lagt sig litegrann och jag är mkt nöjd.Den är lagom dimmig med en lätt grå/grön ton och har en fruktig smak..
Smakar inte som Hoegarden men faktiskt som Weihenstephaner, så deras 1000års erfarenhet fixar man i gamla Svedala wink

Allt som allt är jag mycket nöjd med min första wit!

Sv: "Hinna" i jäsdunken?

Jag är lite nyfiken på vilken jäst som du använt?

Sv: "Hinna" i jäsdunken?

Hallå där jag använde Belgian Witbier veteöljäst Brewer's Choice 3944, förkultur.

Ölet har även fått sitt officiella namn: A Hoe In the Garden":)

//Mattias

PS. Du kenneth, jag har följt det här forumet ett tag och tror att du sitter inne på lite "inside information"..Det är nog många som vill veta vad som händer när dom "bättre tiderna" kommer! wink wink wink

Sv: "Hinna" i jäsdunken?

Anledningen till min undring är att du skrev att dete smakde mer åt Wiehenstephan hållet så jag tänkte att du använt  en tysk veteölsjäst.
Men det var inte rätt. Jag misstänker att Belgian Witbier jästen är densamma som finns i Dentergems witbier (konkurrent till Hoegaarden). Varför jag misstänker det är att den jästen (BC 3944) beter sig precis på samma sätt som om man odlar upp jästen från en Dentergemsflaska.

Kanske du hade en del vetemalt i när du bryggde? Jag har märkt att om man använder vetemalt istället för omältat vete så blir ölet mer likt en tysk weissbier.

Angående Lundell citatet "Vi går mot bättre tider, tro mig, tro mig" så är det kanske mer än önskan från min sida än något annat. Fast o andra sidan, det var alltid inte bättre förr...

Om man Googlar på citatet så dyker jag upp på tredje plats smile

Sv: "Hinna" i jäsdunken?

Ja, jag använde både förklistrad vetekross och vetemalt, pilsnermalt, EK Goldings, saaz, hallertautrad, pomerans, koriander, limecest.

49grader 30min, 66grader 70min, 70grader 10min med utmäsk... OG 1.055

Primade upp den till förhoppningsvis en co2 på 3,5%

Hur som helst så blev det gott..

En annan sak, håller på att planerar årets julöl och hittade på Northern Brewers forum en tråd med 55sidor(!)  diskutioner om ett enda recept. Ska försöka mig på det, En Imperial Bourboun Vanilla Porter... Alla på forumet verkar alldeles lyriska om ölen så man lär väl prova.. Planerar att sätta kok om 3 helger...

/Mattias

Sv: "Hinna" i jäsdunken?

Hej olycksbroder!

För ett år sedan hade jag två batcher efter varandra som hade hinna.
Den ena kastade jag i hastigt mod, den andra tappade jag om
och toppade upp med några hg vanligt socker som fick jäsa ut.
Efter vanlig kolsyrejäsning på flaska så är den helt ok men inte delikat.

Provar att ladda upp bilder på eländet:

http://www.humle.se/punbb/images/upload/ImageA058B.jpg

http://www.humle.se/punbb/images/upload/ImageA029B.jpg

Hälsar Raasken i Ljungby

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Sv: "Hinna" i jäsdunken?

Hallå, det där såg ju inte allt för smaskens ut..

Mitt såg inte riktigt så "elakt" ut utan var bara en vit, ett par mm tjock hinna som täckte hela ytan, jag tog försiktigt bort så mycket jag kunde, och var extremt försiktig när jag tappade över den för att prima.  nu har den stått på flaska i 3månader och för att från att jag smakade på första grönölet har varit väldigt skeptisk, har ölen blommat ut och blivit smaskens... En stor del av den jobbiga, konstiga(?) beska som fanns där från början har tonat ner och blivit riktigt bra.

//Mattias

Sv: "Hinna" i jäsdunken?

Jag har vid 3 tillfällen haft mögelliknande hinnor på ölet, en av gångerna såg det verkligen vidrigt ut.
Det visade sig bara vara jäst och efter att ha lämnat det kvar i primärjäskärlet så gick allt bra och ölen blev fin!

www.facebook.com/bjorwik

Sv: "Hinna" i jäsdunken?

Hej jag har fått nåt skumt på min öl.
Den har stått på sekundär i 10 dagar. Igår såg jag små "öar" på ölet. Trodde det va mögel, men idag lyfte jag på locket för ta en närmare titt. Det såg inte ut som mögel utan mer som skumöar. Det luktade jäst. Har ölet börjat jäsa igen eller va tror ni?

Tack på förhand!