Vörtkylare
Jag har börjat komma upp i volym i bryggningen och börjar därför få behov av en vörtkylare. Mitt förstahandsval är en immersionskylare, det verkar okomplicerat och lättskött. Därför har jag börjat leta kopparrör, glödgat kopparrör har jag läst att man ska använda. Men efter litet förfrågningar i vvs-butiker i stockholmsområdet så har jag bara kommit fram till en sak - att kopparpriserna har gått upp rätt ordentligt senaste året.
Det kanske bara är jag som frågat på fel ställen, vad vet jag, men i nuläget funderar jag på om inte det mest ekonomiska vore att köpa en såndär plattvärmeväxlare istället. Men samtidigt... Tja, jag känner mig lite vilsen helt enkelt.
Så om någon har:
1. Bra tips på ställe att köpa glödgat kopparrör för mindre än en smärre förmögenhet
eller
2. Vill sälja sin gamla immersionskylare till mig
eller
3. Tycker att: "Gå och köp en plattvärmeväxlare med en gång istället Klas, du blir lyckligare så - jag vet!"
eller
4. Har en plattvärmeväxlare stående som han/hon gärna vill bli av med för en lagom penning.
.... så är jag mycket intresserad av att få höra det!
(Det är stockholmsområdet det främst gäller, sa jag det? Om någon vill sälja så kan Göteborg också fungera.)