Erfarenheter av champagnekorkar?

Har beställt en bänkkapsylare och börjat tvinga i mig champagne och mousserande vin för att få ihop
ett gäng champagneflaskor att tappa en del av mina öl på.

So far hade jag tänkt börja med kronkapsyler, men målet är naturligtvis kork.
Det finns ju domdär "vita" räfflade korkarna samt imitationer och givetvis naturkork att välja på.

Vita plastkorkarna är ju billiga, men ser ganska otrevliga ut.
Plastkopiorna ser ju trevligare ut samt att man slipper oroa sig för korkskador, uttorkning, mask och annat.
Eller är det värt besväret o dom extra kronorna att köra naturkork?

Det ser ju onekligen bäst ut tycker jag.

Är det ngn här som har erfarenheter eller kunskap att dela med sig av?

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Erfarenheter av champagnekorkar?

Det blir ju i stort sett bara belgiskt jag brygger numera och jag tycker att den typen av öl
gör sig rätt bra i denna typen av flaskor wink

www.bryggradio.com

Hmm.. naturkork är ju helt klart finast.. och om jag inte minns fel så ska de ha några fördelar över plastkork.. kan inte för mitt liv minnas vad det var... Men jag vet var jag läste det, på ett plakat som sitter på en korkek i botaniska trädgården i göteborg wink Någon annan kaske vet och kan upplysa oss.

Med tanke på att du ska göra en tjusig belgare i en tjusig flaska... vore det inte lite fel att ha en ful plastkork då? Skulle ju sabba hela intrycket.

Helt klart att det är vackrast, men svårast att få fatt på?

Enda jag kan tänka mig som kan ställa till det med naturkork är om man långlagrar ölen stående
och råkar ut för att korken torkar så att kolsyran pyser ut osv...

Ngn som vet var man kan hitta korkar att köpa?

www.bryggradio.com

5 Senast ändrad av leinad (2008-08-30 21:09:17)

Har också funderat på sådana flaskor, mest för att det är en bekväm storlek (dvs få flaskor), men måste man "knyta fast" korken med ståltråd a la champagne eller räcker korken i sig?

Du måste ha en grimma på korken. Annars far den åt ...

7 Senast ändrad av Thomas Fransson (2008-08-31 09:11:10)

leinad skrev:

Har också funderat på sådana flaskor, mest för att det är en bekväm storlek (dvs få flaskor), men måste man "knyta fast" korken med ståltråd a la champagne eller räcker korken i sig?

Dessutom så pallar dessa flaskor flera ggr högre tryck än en normal flaska tom, 2-3 ggr högre tryck än i ett normalt bildäck smile

Ja antingen får du använda en grimma och champagnekork eller sätta en 29mm kronkapsyl över.
Är det endast pga. bekvämlighet man väljer dessa flaskor så är ju 29mm kronkapsyl en skänk från ovan.

Sedan kan man ju göra som ex. Cantillon, först trycka ner en kork av trad. modell dvs. inte champagne.
Sedan dra en kronkapsyl över. Kan tänka mig att det finns ett par anledningar till att de gör på detta viset.
Men normalt sett så ska en kapsyl räcka.

www.bryggradio.com

Thomas Fransson skrev:

Dessutom så pallar dessa flaskor flera ggr högre tryck än en normal flaska tom, 2-3 ggr högre tryck än i ett normalt bildäck smile

Tufft, då har jag antlägen hittat en ersättare för mina nokian serveringsdäck.

Jag har för mig att Brouwland säljer riktiga champagnekorkar och ev. grimmor. Annars finns en bra beskrivning i Hembryggaren förra året om hur du gör din egen.

Naturkork har väl fördelen att de tillåter syre passera, det är bra för viner som ska långlagras så de kan utvecklas tror jag (väldigt lite syre...).

Vet inte om öl har någon fördel av det, kanske lambics och barleywines och liknande? Men nu pratar vi ju år av lagring för att det ska spela roll.