Sv: Funderingar inför första AG batch

Jo det är frågan. Fast även hanteringen av osmotiskt tryck beror på olika saker man kan påverka. Nu gjorde jag inte ingen speciellt, utan bara rehydrerade lite snabbt och slänga i torrjästen. Ska bli spännande att ser om det går igång. Går denna jästen igång utan konstigheter ska det nog inte vara några problem. Går den inte igång får man kanske preparear jästen lite. Från rehydrering rätt till 38% sockerlösning är ju ingen dålig shock det smile

38% motsvarar OG 1.170

Sirap är ju 80% socker vilket är att ta i smile Hög osmos kan nästan suga ut allt vatten ur cellen.

Återkommer med rapport ikväll.

/Fredrik

Hade inte startat efter 24 timmar. Kanske får jag ta och göra testet ordentligt istället. Faktum är att jag dessutom tog en ganska gammal påse torrjäst. Det stod inget datum på den, men jag tror det var flera år sedan jag köpte den.

Kommer den inte igång ska jag odla upp lite jäst och se till att den är frisk och sedan testa med den.

/Fredrik

Efter ca 80 timmar börjar det lite hända lite mer... troligen var jästen dålig. Ska göra om testet med väl preparerad färsk jäst.

/Fredrik

Fast att det händer saker överhuvudtaget tyder ju på att det är möjligt att jäsa ner en sådan enorm SG. Vilket bådar gott på ett försök till att jäsa en triple bock.

Jodå, nog fasen ska det gå... jag tror jästen var i USELT skick. Jag ska testa igen, med bra jäst så jädrar smile

/Fredrik

Förvarar veteölsjäst i min E-kolv några dagar till så det tar en stund innan jag kan testa. (veteöl och sommar är en perfekt kombination. Att veteölen dessutom är klar på redan 2 veckor om man använder fat är inte fel det heller). Ska bli kul att se hur lågt us-56 kan jäsa ner något med så högt OG

Om vi går tillbaka till det tråden handlade om ett tag wink (min första ag batch) :

Igår kväll så hade jag några kompisar här, tänkte att ja den här ölen kan väll ingen dricka så jag gav nästan allt jag hade till dom, det första nån säger är (utan att veta att det skulle vara en heineken kopia) : Hmm det var inte så farligt, smakar typ som heineken. big_smile

Verkar som lagringen i kylen gjorde susen, men jag tyckte mig känna av taniner förut, dom kan väll inte bara försvinna?

De försvinner nog inte, men en del av de smakerna hamnar nog på botten utfällda ibland som komplex med proteiner. Jag har själv märkt ibland att om ma ruskar upp botteslammet så kommer en del av de smakerna tillbaks som lagringen tar bort.

Kall lagring är nog en lysande metod för vissa öl,  om man har den möjligheten.

/Fredrik

Tanniner sjunker vid lagring. Nog mest den effekten som gör att lageröl känns mjukare och renare. (om man bortser från själva jäsningen).