cmbellman skrev:Hej!
Jag har just tappat över min nya IPA till sekundär efter 14 dagars primärjäsning. Startade på OG 1077 och använde en Scottish Ale från Wyeast som legat i träda sen förra bryggningen. Den kom igång kvickt och allt såg bra ut. Nu har dock jäsningen varit synbart avstannad ett antal dagar (iofs inga problem, det brukar vara över på nån vecka i vanliga fall) och vid omtappning mäter jag SG 1024. Det är lite för högt, och jag är nu orolig att jag inte kommer få ner den till önskat FG, som jag vill ha nånstans runt 1015. Det brukar inte sjunka mer en ett par grader efter att jag sekundärjäst. Provsmakning bekräftar mätningen, det är helt enkelt för sött just nu.
Några tips på hur jag ska gå vidare? Ska man våga skaka ner lite syre i brygden, eller är det bara dumt att riskera felsmaker? Eller är det normalt att det tar lång tid när man jäser starkare öl? Jag har aldrig haft så här högt OG tidigare.
Mvh
Anders
Innan du sätter en starkare bryggd är det nyttigt att testa förjäsbarheten för din jäst i relation till din batchsammansättning. Strunta alltså (som HR) i vad t.ex. Wyeast skriver; det är bara relativa siffror.
Tag ut tex 1 liter av vörten efter kylning (mät OG)och tillsätt rejält med jäst (10-20%) och syresätt som aldrig förr. Med jämna mellanrum kan du skaka på flaskan för att fö ut CO2.
Efter några dagar bör du nått FG (i detta fall den maximala utjäsningen med dina förutsättningar)
Detta FG kan du sedan jämföra med det SG du har i huvudjäsningen. Om FG=SG så är du klar.
Din jäst mår säkert dåligt så jag skulle dekantera av ölen till ren tunna (med bottentäcke av CO2 om du kan; gärna ned i ett corneliusfat fyllt med CO2 om du äger sådant). Din slurry skulle jag rengöra, sedimenter, syresätta och återföra ölen. Kanske med tillsatts av jästnäring.
[För bäst resultat kan du sätta en förkultur på hela din slurry och tillsätta den vid high-kreutzen
efter rengöring,sedimenteringsmomenten]
Spara dock 1 dl av jästen och tillsätt t 1 liter av din öl som ett utjäsningsexperiment (för att testa den maximala utjäsningsgraden, enl ovan)
Ställ fatet och testflaskan vid ett varmare ställe, kanske pannrum vid 25C. Efter några dagar kan du sedan försöka få upp det till 28-29C.
Jag tycker du bör kunna få ned din FG till 1.018-1.1015 på detta vis.
cmbellman skrev:Ungefär hur högt FG kan jag ha (OG 1077) för att inte brygden ska upplevas som för söt? Det jag försöker göra går lite mot "Double IPA", alltså en amerikansk västkuststil - lite starkare och mer humlad APA kan man väl eg säga. Anders
Imperial IPA BJCP
--------------
OG 1.070-1.090
FG 1.010-1.020
J.Zainasheff har version av Pliny the Elder med OG 1.080 FG 1.013 mäsk 66C jäst 19C till 21C
(se Brewing classic styles sid 188-190)
Mvh,Magnus.