Utjäsning Starkare IPA

Hej!

Jag har just tappat över min nya IPA till sekundär efter 14 dagars primärjäsning. Startade på OG 1077 och använde en Scottish Ale från Wyeast som legat i träda sen förra bryggningen. Den kom igång kvickt och allt såg bra ut. Nu har dock jäsningen varit synbart avstannad ett antal dagar (iofs inga problem, det brukar vara över på nån vecka i vanliga fall) och vid omtappning mäter jag SG 1024. Det är lite för högt, och jag är nu orolig att jag inte kommer få ner den till önskat FG, som jag vill ha nånstans runt 1015. Det brukar inte sjunka mer en ett par grader efter att jag sekundärjäst. Provsmakning bekräftar mätningen, det är helt enkelt för sött just nu.

Några tips på hur jag ska gå vidare? Ska man våga skaka ner lite syre i brygden, eller är det bara dumt att riskera felsmaker? Eller är det normalt att det tar lång tid när man jäser starkare öl? Jag har aldrig haft så här högt OG tidigare.

Mvh
Anders

[b][color=#009922]Hej kära själ! Fukta din aska![/color][/b]

Sv: Utjäsning Starkare IPA

Hur länge låg jästen i träda?
Startade du upp en förkultur på jästen eller tog du bara och tappade i vörten direkt i den vilande jästen?

Tips på vad man ska göra eller inte göra
- Gör INTE : Låt bli att syresätta ölet, jag har försökt och det gick åt skogen, det var bara att hälla bort 20 liter.

- Gör : Vänta några dagar, till exempel till helgen och mät SG igen.
Om SG inte sjunkit till helgen så rekommenderar jag att du sätter igång en förkultur igen och låter den komma igång ordentligt så att den jäser för fullt. Tappa sedan förkulturen i ölet och håll tummarna.

Ett alternativ är att tillsätta ett paket torrjäst typ Safale US-05, eller Safbrew T-58 som just nu reas på Humlegården.

Hej
Jag håller helt med Kenneth.
vänta och lägg till torrjäst om inget händer.

Medans man väntar kan man göra ett experiment.

Ta ut ett prov.
Lägg på lite socker o mät SG, ställ varmt.
Om sockret jäser bort så finns det jäst. troligen är då felet missad mäskning som givit för mycket dextriner.

Alternativt

Ta ut ett prov lägg till några korn torrjäst. ställ varmt.
Om det jäser ner mer så saknas det jäst och du vet att mer jäst kommer att hjälpa.

/Kjell

4 Senast ändrad av cmbellman (2008-08-05 09:10:01)

Hej och tack för svar!

Kenneth:
Jästen låg ett par-tre månader i kylen (ska kolla exakt datum för förra bryggningen när jag kommer hem), jag gjorde förkultur och den sprang igång nästan ögonblickligen med kraftig skumbildning osv. Dock kom inte bryggningen igång den dag jag tänkt, så förkulturen hann förmodligen förbruka allt socker och stanna av en smula när jag pitchade (förkultur i en vecka ungefär). Det stormjäste redan morgonen efter så det verkade inte som jästen hunnit somna. Sen jäste det på i ganska jämn takt i en dryg vecka.

Kjell:
Jag ska testa något av dina experiment, men först vänta några dagar till. Jag skulle bli förvånad om det är såpass mycket dextriner, eftersom min försockring låg på 66-64 grader i 90 minuter. Det är alltid lite vanskligt att få exakta mätvärden vad gäller mäsktemp för mig dock, men jag försöker röra länge och frenetiskt för att få så jämn temperaturfördelning som möjligt.

En annan fråga. Jag funderar på att torrhumla med 1g kottar / liter eftersom mätölet inte luktade tillräkligt starkt av humle (men smakade bra). När jag torrhumlat tidigare har jäsningen dragit igång en kort stund igen, kan detta vara nån slags katalysator eller vad beror det på (eller finns det vildjäst på humlen)? Kanske det kan hjälpa jäsningen..?

Jag håller med om att det inte borde bli en dextrin rik brygd.
Men o andra sidan borde jästen klara av att jäsa ut mer också.
Skulle dock gissa på dålig jäst, men varför gissa när man kan ta reda på.

Har svårt att tro att humle skulle sätta fart på jäsningen.
Jag kan förstås ha fel.
Min gissning är att humlen inte skapar jäsning utan snarare driver ut en del av kolsyran som redan finns i ölet.
Då bubblar så att det ser ut som jäsning.
Men som sagt bara en gissning.

/Kjell

Bra tips att tillsätta socker i ett prov och se om det jäser ut.
Då får man en indikation på om jästen somnat eller om brygden innehåller mycket dextriner.
Det är inte ovanligt med relativt högt FG när man brygger starkare öl.
Jag tror att du får svårt att få ner den till 1015, men ned mot 1020 borde gå.

Det är nu gjort. Imorse tog jag ur ett par deciliter. 1022 är nya värdet, så två grader har sekundärjäsningen fått ner brygden på tre dagar. Jag sockrade upp provet till 1035 och ska nu vänta och se hur det jäser ut. Slängde även i 17g cascadekottar (det är 17 liter i hinken nu). Ungefär hur högt FG kan jag ha (OG 1077) för att inte brygden ska upplevas som för söt? Det jag försöker göra går lite mot "Double IPA", alltså en amerikansk västkuststil - lite starkare och mer humlad APA kan man väl eg säga. Jag är inne i en period där Double Dog och liknande sorter är fantastiskt goda. Dock blir den här inte fullt så stark. Jag har även blandat lite tyska humlesorter med de amerikanska.

Funderar på att om den inte vill gå ner till mina önskade FG-regioner koka ett humlete och tillsätta för att få beskan att bättre parera mot sötman, låter det som en knasig idé?

Hej
två enheter ner på två dagar är väl lovande?

Ang humle te.
Antar att du menar koka vatten o humle?

Någon (kommer inte ihåg vem) säger att det funkade någelunda.

Andra säger att om man kokar humle i vatten som normalt har ett Ph på 7-8 så kommer ingen isomisering (troligen felstavat) att ske.
Beskt blir det ändå av tanninerna som löses lätt i högt Ph.

Ytterligare någon har sagt att det inte skulle räcka med att justera vattnet eftersom det saknas ytterligare något annat för att det ska kunna bli isomisering.
Fanns dock ingen info om vad det skulle vara.

Om jag var desperat så skulle jag göra en jäkligt besk brygd av spraymalt och humle och hälla i.
Desperat skulle jag dock inte bli fören jäsningen helt stannat och man lättare kan bedömma hur det färdiga ölet kommer att smaka.

Kjell

Jag har gjort humlete och lyckats väldigt bra med ett öl som från början hade för lite beska.
Jag kokade vatten och humle i runt 20 minuter, kylde och silade ifrån humlet och tillsatte vätskan i ölet när det var färdigjäst.

10 Senast ändrad av mw (2008-08-07 23:31:15)

cmbellman skrev:

Hej!

Jag har just tappat över min nya IPA till sekundär efter 14 dagars primärjäsning. Startade på OG 1077 och använde en Scottish Ale från Wyeast som legat i träda sen förra bryggningen. Den kom igång kvickt och allt såg bra ut. Nu har dock jäsningen varit synbart avstannad ett antal dagar (iofs inga problem, det brukar vara över på nån vecka i vanliga fall) och vid omtappning mäter jag SG 1024. Det är lite för högt, och jag är nu orolig att jag inte kommer få ner den till önskat FG, som jag vill ha nånstans runt 1015. Det brukar inte sjunka mer en ett par grader efter att jag sekundärjäst. Provsmakning bekräftar mätningen, det är helt enkelt för sött just nu.

Några tips på hur jag ska gå vidare? Ska man våga skaka ner lite syre i brygden, eller är det bara dumt att riskera felsmaker? Eller är det normalt att det tar lång tid när man jäser starkare öl? Jag har aldrig haft så här högt OG tidigare.

Mvh
Anders

Innan du sätter en starkare bryggd är det nyttigt att testa förjäsbarheten för din jäst i relation till din batchsammansättning. Strunta alltså (som HR) i vad t.ex. Wyeast skriver; det är bara relativa siffror.

Tag ut tex 1 liter av vörten efter kylning (mät OG)och tillsätt rejält med jäst (10-20%) och syresätt som aldrig förr. Med jämna mellanrum kan du skaka på flaskan för att fö ut CO2.
Efter några dagar bör du nått FG (i detta fall den maximala utjäsningen med dina förutsättningar)

Detta FG kan du sedan jämföra med det SG du har i huvudjäsningen. Om FG=SG så är du klar.

Din jäst mår säkert dåligt så jag skulle dekantera av ölen till ren tunna (med bottentäcke av CO2 om du kan; gärna ned i ett corneliusfat fyllt med CO2 om du äger sådant). Din slurry skulle jag rengöra, sedimenter, syresätta och återföra ölen. Kanske med tillsatts av jästnäring.
[För bäst resultat kan du sätta en förkultur på hela din slurry och tillsätta den vid high-kreutzen
efter rengöring,sedimenteringsmomenten]

Spara dock 1 dl av jästen och tillsätt t 1 liter av din öl som ett utjäsningsexperiment (för att testa den maximala utjäsningsgraden, enl ovan)

Ställ fatet och testflaskan vid ett varmare ställe, kanske pannrum vid 25C. Efter några dagar kan du sedan försöka få upp det till 28-29C.

Jag tycker du bör kunna få ned din FG till 1.018-1.1015 på detta vis.

cmbellman skrev:

Ungefär hur högt FG kan jag ha (OG 1077) för att inte brygden ska upplevas som för söt? Det jag försöker göra går lite mot "Double IPA", alltså en amerikansk västkuststil - lite starkare och mer humlad APA kan man väl eg säga. Anders

Imperial IPA BJCP
--------------
OG 1.070-1.090
FG  1.010-1.020

J.Zainasheff har version av Pliny the Elder med OG 1.080 FG 1.013 mäsk 66C jäst 19C till 21C
(se Brewing classic styles sid 188-190)

Mvh,Magnus.

11 Senast ändrad av cmbellman (2008-08-12 13:12:37)

Återigen tack för tipsen! En liten uppdatering om vad som händer.

Provet jag tog ut och sockrade upp var helt dött några dar, men efter en mätning satte det igång, jag gissar att det var återförandet av mätprovet som syresatte det hela och fick igång jäsningen. Den är nu nere i 1020.

Igår mätte jag SG på huvudbrygden och den låg på 1022, så jag antar att jästen helt enkelt inte orkar längre. Vid ett smakprov är den fortfarande söt, men den är rätt god ändå, beskan balanserar sötman rätt bra och nu har snäppet starkare humlearom börjat anas från torrhumlingen.

Jag tvättade jästen från primären, och matade den med lite sparad vört från lakningen. Idag var den i full aktivitet så jag återförde jästen. Nu återstår att se om den lyckas trycka ner SG till 1018 nånstans. Jag har omvärderat min önskade FG, jag vill inte ha den torrare än så.

Hoppas nu bara inte all denna väntan, idoga mätprover, nypitchning osv har varit till skada för ölen. Det återstår att se.