Brown malt

Sitter och klurar på nästa bryggprojekt - en vanilla bourbon imperial porter - som jag tagit från en kille på northern brewers forum (http://home.columbus.rr.com/lufah/vanillaporter.txt). I detta recept ska man använda "brown malt". Hittar ingenting sådan här på humlegården. Kallar vi det något annat i sverige? Alternativt, finns det något bra substitut för detta här på humlegården?

2 Senast ändrad av Rapax (2008-08-05 22:02:39)

Sv: Brown malt

Brown malt är en slags gammaldags malt som användes till framför allt porter, där den ska ha ingått med upp till 100% i maltgivan. Anledningen till att man slutade att brygga porter på brown malt var att den gav dåligt utbyte och det blev billigare att brygga med pale ale malt som bas och blanda in mörkare maltsorter för färgens skull.

Om man tänker mörk basmalt så ligger ju münchnermalt närmast till hands. I det receptet anges färgen på brunmalten dock till 70 SRM, vilket är betydligt mörkare än münchnermalt. Jag skulle tippa på att brown malt kan ersättas rakt av med ambermalt.

Imperiebryggeriet - världens minsta imperium. Än så länge.

Både amber- och brunmalt kan man framställa själv från pale ale-malt. Det här är vad jag har lyckats hitta om de två sorterna:

Ambermalt (90–110 EBC) — Pale ale-malt som rostats vid en temperatur av 150°C till dess att innanmätet får en lätt gulbeige färg. Ger en torr mild smak av fullkornskex åt bl a engelsk brown ale.

Brunmalt (120–150 EBC) — Som ambermalt men rostas vid 175°C till en gulbrun färg. Ger en torr mild smak av kaffe och nötter åt bl a engelsk brown ale.

Låter lite spännande att försöka göra egen brunmalt. Måste malten vara okrossad för att den ska kunna rostas? Ungefär hur länge kan man tänka sig att rostningen tar?

Jag antar att den ska vara okrossad. Det är möjligt att det går med krossad men jag misstänker att det i så fall kräver en del experimenterande.

Här är de steg som jag har hittat:

1) Torka pale ale-malt i ugnen vid 100°C i 45 min.
2) För pale amber-malt, höj därefter till 150°C i ytterligare ca 30 min (tills innanmätet blivit en aning gulbrunt).
3a) För ambermalt, förläng ovanstående tid med ytterligare ca 15 min (tills innanmätet är ljust gulbrunt).
3b) För brunmalt, höj istället temperaturen till 175°C och rosta i ca 20 min (tills innanmätet är rejält gulbrunt).

Källor: 1, 2.

Tack för uttömmande svar! Det får bli att testa det där

Stoppade in pale-ale malten i ugen enl. "Medlem" instruktioner idag kl. 15:20, höjde temperaturen till 175 kl. 16:05 och nu strax efter 17 är dom fortfarande inte rejält gulbruna.

Har ju haft dom i ugen bra mycket längre än den tiden . Är det jag som inte fattar rejält gulbrunt, eller får man kanske räkna med så stora tidsavikelser?