1 Senast ändrad av viiktor (2005-06-16 23:07:39)

Am. pale ale

Gjorde just en snabb pale ale:

23 liter

2,15 kg ljust DME
1 kg mellan DME

10 gram Magnum @ 60 min
35 gram Perle @ 30 min
40 gram Cascade @ 10 min
60 gram Cascade @ 0 min

SAFale us-56

Hoppas det blir gott smile

Sv: Am. pale ale

Ganska svårt att misslyckas med amerikan pale ale.

Kan starkt rekommendera ett humlingsschema på 30 gram var 5 minut från 30 min. Dvs 210 gram totalt (omräkning för enskilt system för att få lagom beska dock. runt 40 ibu är inte fel). Då man inte bitterhumlar utan bara smak och aromhumlar blir beskan mjukare och rundare. Samt att humle karaktären i ölen nästan blir på gränsen till osannolik. (men balanserad).

ok får prova det nästa gång, har 5-6 olika humlesorter i frysen, kan pröva nån galen blandning smile

Den har nu jäst klart (1.011 över 24h) och jag har flyttat den till kyld sekundärjäsning.

Hur vart den? Något slutlig omdöme?
Anar att tråden är gammal och ölen är slut redan... smile

/U

6 Senast ändrad av viiktor (2005-07-04 21:24:44)

haha nejdå smile har inte börjat dricka den än, den kolsyrejäser just nu på 4st 5liters fat, från det jag har testat hitils så ser det ut att bli en bra öl.

Edit: här är en bild: (fast då hade den inte klarnat, nu är den väldigt klar)

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload0/snpa.jpg

usch, jag tror jag överdoserade cascadehumlen lite, ger lite utav en dismedelsarom sad

diskmedelsarom har jag aldrig känt av cascade.. men det kanske är olika hur man uppfattar samma smaker och dofter.

Alltså många diskmedel har ju en citrusliknande arom, och det tycker jag även min öl nu verkar ha, och det verkar ta övertaget, känner nästan inga malt-toner.

Är det inte ungefär så Am. pale ale ska smaka? smile

Själv är jag väldigt förtjust i både citrus och cascade. Har dock hört väldigt bra saker om amarillo så jag tänkte testa den i min nästa APA.

Ahh om jag ändå visste det sad
Ska nog aldrig göra en till Am. pale ale.
Får hoppas på min engelska jag har i primary nu.
Har även smakat av min Arrogant Bastard, smakar väldigt bra, även fast den var utan kolsyra och mognad, väldigt ballanserad faktiskt med tanke på des 77 IBU.

Det finns iofs en stor vidd när det gäller APA. Allt från malttonat till diskmedel så det är bara att gå efter tycke och smak.