Ersätta Special B med Dark Crystal?

Hej!
Kan man ersätta Special B med Dark Crystal Malt? Eller är Special B väldigt speciell?
RA

Sv: Ersätta Special B med Dark Crystal?

Special B har väldigt speciell smak.
Du kommer inte att få samma resultat med Dark Crystal.
Visst ölet kan bli bra ändå men om du är ute efter att använda ett recept med Special B så bör du inte ersätta det med Dark Crystal.

Tack!
RA

4 Senast ändrad av mw (2008-07-23 23:52:00)

Om R.A tillåter tänkte jag kapa tråden något och fråga lite allmänt om Special B.

Jag har en 3 kg krossad special B och tänkte börja experimentera med den malten och undrar om det går att ha den malten i vilken mörkare öl som helst eller om den bara passar i stouter och belgare?

Det sägs också att man inte ska överskrida 5% och jag undrar vad ni tror om att kanske ha 10% med Special B i en bitter, skulle det bli alldeles fel?

Min bror körde med 10% i en Belgisk brunöl och den smakade tydligen surt, kan det vara så att special B ger en sur bismak vid överdosering?

Vänligen/
M

Jag funderade precis på samma sak som mw, men med den skillnaden att jag grunnar på en råg-IPA som ska ha märkbart innehåll av Special B.
Den kommer ju inte bli typ-riktig (lite väl mörk), men bara den blir god så är jag nöjd.

B:et i Special B är en förkortning av Bisquit (kaka), den togs fram från början som en bakingrediens, och smaken är helt klart "kakig" även om än inte lika tydlig som Bisquit malt (kallas Biscuit på humlegården).
Men Special B har också en mycket speciell russinlik karaktär som är väldigt framträdande.
Bakindustrin använder ganska mycket malt/vört/maltsirap i olika bakverk.

Det var ett bra tag sedan jag använde Special B, vad jag minns så fungerar den bäst i mindre mängder i överjästa öl, till exempel ale.
Jag kan inte påminna mig att den ger en sur smak, men det skulle kunna vara så att den sänker pH mer  än t.ex. karamellmalt.

Jag föreslår att ni väntar tills Humlegården öppnar igen och beställer Special B och följer de råd som finns, typ max 5%, första gången ni brygger med Special B.
Då får ni en egen uppfattning om hur Special B påverkar ölets smak och karaktär.

Sedan kan man om man vill öka på mängden nästa gång man brygger för att se hur det påverkar ölet.

All hårt rostad malt ger lite sura toner.
Vill man undvika det så tillsätter man det i slutet av mäskningen.
Det hårt rostade  malten har ingen tillgänglig stärkelse kvar och behöver inte mäskas.
Några minuter räcker för att malten ska ge ifrån sig de trevliga rostade smakerna.
Sedan jag började med den metoden har mina porter blivit mycket mjukare och trevligare.

En annan metod att undvika surheten med hårt rostad malt (eller korn) är att kallmäska.
Fördelen med den metoden är att man lätt kan göra flera varianter vid en bryggning.
T.ex om man vill testa olika mängder special B utan att behöva göra en hel batch av varje variant.

/Kjell

Då vet jag varför min senaste, en Imperial Porter, fick lite vassa toner. Trodde att det kom från svartmalten, men det kanske var Special B som också lämnade sitt vassa bidrag.

Man kan också tillsätta bikarbonat eller kalciumkarbonat eftersom detta höjar PH och avrundar smaken mycket bra

/Jan (ps! detta gäller de hårt rostade - har inte använd special b än men det kommer bli til hösten)

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH