Samma öl - två olika varelser!
Hej bryggare,
undrar om ni varit med om att brygga ett öl som beroende på hur de lagrats blivit två olika öl?
Jag bryggde i slutet av mars en 21 liters sats med Helles. I början av juni tappade jag ölet på corneliusfat, och de två och en halv liter som blev över tappade jag på flaska. Nu är ölet färdigt och till min stora förvåning har ölet blivit två olika varelser beroende på hur de lagrats/konditionerats.
1. Flaskölen är stilriktigt halmgul i färgen. Skummet är vackert med sätter sig fort och försvinner med bara lite vitt fjun på kanterna. Smakar mycket maltigt och har en redig bitterhet (ej stilenligt) som tar över smaken något.
2. Fatölet är mörkt gyllene i färgen. Skummet är riktigt tjockt och sätter sig aldrig. Smaken är maltig och lite karamellig, mycket väl balanserat med humlebitterheten (ej stilenligt).
Är det inte konstigt att mitt fatöl färgats så mycket under den en och en halv månad ölet varit på corneliusfat. Att ölet blivit mer sött på fat är också lite märkligt. Jag primade flaskölet med bryggsocker, medans fatölet är kolsyrat med tub, så om något borde väl flaskölet blivit sötare?
Har andra bryggare märkt liknande utveckling?