Hoegarden klon

Är det någon som har ett recept på en Hoegardenklon?

Tack på förhand

"A good brew is the best companion when contemplating"

2 Senast ändrad av James (2008-07-03 08:46:18)

Sv: Hoegarden klon

Hej igen.

Ja, Hoegaarden verkar inte vara någon favorit på forumet så jag har sökt själv på nätet.
Otroooligt många olika recept på Hoegaarden. Det var olika sorters malt och alla möjliga
humle sorter (Nothern Brewer, Hallertauer, Saaz, Kentings Gold etc) men några saker
har de alla gemensamt, det skall vara ljus malt (pilsner malt), ljus vetemalt, apelsinskal
och korianderfrön.

Så jag satte mig ner och kollade vad jag har hemma (humle, malt) och satte ihop ett
eget recept baserat på de fyra olika jag hunnit hitta. Vad tror ni? Jag skall köra detta
i alla fall och se hur det går.

Obs 10 Liter batch.
------------------------
10   liter vatten
700 gram pilsner malt (färg 2-3)
700 gram vetemalt
14   gram Hallertauer pellets (4,2) i 60 minuter
3     gram Hallertauer pellets (4,2) i 15 minuter
5     gram Saaz pellets (2,2) i 1 minut
10   gram apelsinskal i 15 minuter
6,5   gram korianderfrön.

Jäst från bottensatsen i en äkta Hoegaarden som förberets ett par dat innan.

Jag tänkte mäska i två steg, 55 grader i 30 minuter och 73 grader i ytterligare 60 minuter.

Primärjäsning i rumstemperatur (23C) i en och en halv vecka. tappning med primning av
cirka 5 gram DME per liter. Hoen är väl inte så himla kolsyrerik eller?

Det svåraste att få tag i är korianderfrön. Var finns det? Jag har kollat med de lokala
varuhusen men utan framgång. Kan man testa med vanlig Koriander?

Jag undrar om du inte bör ha en betydande mängd omältat vete. Det finns som klippta gryn
i matbutiken, annars går det att koka en vetemjölsgröt och sätta till mäsken.

"Korianderfrön" och "koriander" är ju samma sak i kryddhyllan, om du inte menar den gröna
kryddväxten. Willysbutikerna har prisvärda kryddor i 100g-påsar, bl.a. hel koriander.

några tankar.. mäskchemat ser inte ut att jäsa ut så värst lågt, kanske sänka de 55 graderna till 50 och även tiden till kanske 10-15 minuter, du vill ju ha lite stora proteiner för skum och så dessutom är ju grumlighet inget problem i en Hoe. Drack en hoegarden igår och tyckte väl att den var ganska så torr, sänk de 73 graderna till 66-67 nånting annars riskerar du att få ett öl med mkt restsötma... sen tror jag du får räkna med betydligt längre tid än ett par dar för att bygga upp jästen.. ang. kolsyran; http://www.tastybrew.com/calculators/priming.html
Sen tycker jag att 23 grader jästemp är lite väl mkt,det kommer nog att ge ett alltför estrigt/fenoliskt öl, 18-19 grader kanske du kan få till?
som sagt lite tankar bara, lycka till!

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Vad siktar du på för OG ? Av ren nyfikenhet.

OG ja.. du har en poäng där Albin.

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

7 Senast ändrad av James (2008-07-04 08:32:59)

Nu är det gjort. Min första AllGrain.

Jag tog era råd och ändrade lite i temperturschemat. Jag proteinrastade
vid 53 grader i 30 minuter och ökade upp till 67 för sockerrast. Den
fick stå i över 2 timmar. Temperaturen hann sjunka till 61. (Åt mddag).

OG ja. Det insåg jag också att det kunde bli ett problem så jag ökade lite
på malten till 750gram vetemalt och 750 gram pilsnermalt. Jag hade ju
tänkt mig lite högre utbyte, jag fick cirka 10 liter på ca: 1035. Använder
ingen lakningsutrustning utan silade genom silduk 2 gånger. Jag tänkte att
det är ju en Wit så lite grummel gör kanske inget.

Sen kokade ja vörten. Jag smakade och luktade på koket hela tiden
och det är kul att känna hur humlen verkligen gör öl av saft:) Jag använde
15 gram Hallertauer (4,5 alfa) och det gav en mycket bra beska. Sen
använde jag Saaz 5 gram 15 minuter före slut och sist 5 gram till en
minut före slutet för arom. Vörten blev mycket god. By the way jag har
hittat korianderfrön inne i stan. Kostade 12,5 för 100 gram på Taj Mahal
på kammakergatan. Av dessa använde jag 5 gram som jag bara
krossade  (inte malda)

Det blev lite andra anpassningar också. Jag ville ha 10 liter och efter
kokningen var det endast dryga 7 liter kvar (hur gör man för att inte bli av
med all vört under koket) Jag spädde upp den med vatten till 10 liter och
mätte ca 1035. Det fick bli 3,5 dl bryggsocker. Så jag fick upp min
startvikt på 1044. Jag silade vörten 4 gånger med durkslag ich dubbel
silduk i. Nu blev vörten blank och ganska klar faktiskt...

Sen hällde upp allt på en hink med lock och tillsatte min förkultur.

Hoppas det jäser igång ordentligt: )

Har varit på Öland en vecka och längtat efter att kolla min batch.
Den har stått i rumstemp (23-24 C) på ett källargolv i betong som håller
exakt 20 C.

Tappade om den i går och den såg jättefin ut. Något lite mörkare än
orginalet men jag tror den kommer att ljusna ytterligare efter omtappning
och lite lagring. Jästen har inte haft några problem att jäsa ur min vört.
1 hoegaarden slatt med en dags förjäsnng fungerade utmärkt.

Vid omtappning låg nu gravitet på ca 1014. Det var ett tjockt lager med jäst
och skum på ytan. Den avlägsnade jag med en sil innan omtappning till
sekundär. Redan dagen efter (måndag) var det ännu mer bottensats.
Den klarnar, men kommer att vara grumlig som en riktig Hoegaarden.
Smaken var där också, den smakar Hoegaaden:)) Lite söt än, så jag låter
den stå på sekundär i några dar innan buteljering.

Hur mycket socker bör jag tillsätta, jag tänkte använda 8 gram bryggsocker
per liter (med tanke på era tidigare svar, tack för dem). Hur skall jag lagra
ölen. Jag har ett litet kylskåp som håller 5C. Borde lira eller?

MVH

James
//James

Hej!
Först bör du avgöra om du nått FG eller ej.
Du har nu ett SG på 1014 vilket jag tycker är högt (iom OG på 1044) så några punkter bör kunna jäsas ned.(En FG på 1008-1010 vore önskvärdAC)
Du har haft primären i nästan 2 veckor under ganska hög temperatur så jag gissar att din höga SG beror på för liten pitchrate.
Testa att försöka sätta kärlet där det är som varmast (upp till 28 C torde fungera) och håll tummarna.

Jäser ölen inte ned mer så är den klar och då kan du tillsatta primningssocker.
Du bör sträva efter 2-2.5vol CO2. Vid primärjäsning vid 23C så behöver du tillsätta ungefär 4 oz socker för att trycksätta 5 gal öl till strax över 2.5vol.
(Det finns tabeller på nätet för detta)   

OG=Startdensitet
SG=Nuvarande densitet
FG=Slutdensitet

Mvh,
Magnus.

Tack Magnus för ditt svar.

Ölet var inte klart än. Som jag skrev tappade jag om ölet på Söndagen efter att ha
stått på primen i sen Torsdagen veckan innan (10 dar). Jag tänkte att ölet borde ha
jäst färdigt i den temperaturen, eftersom jag jäser i hink med lock utan bubblare så
är det svårt att avgöra om jäsningen stannat av. Nu har åter en skumkrona bildats
och den jäser vidare. Jag avvaktar som sagt i några dar. Kan man se på jäskronan om
den är klar? Kommer den att försvinna och upplösas?

2,5 volymer kolsyra... Ok enlig ditt mått borde detta ge 4 * 28,3 / 5 /3,79 = 6 gram per liter.
om det var us gallon du menade. Eftersom jag tappade om ölet tappade jag en del på
vägen och jag kommer när allt detta är klart ha drygt 7 liter Öl. Borde således lösa upp
cirka 45 gram socker i ett par dl vatten och tillsätta vid tappningen.

MVH

James

11 Senast ändrad av lbfmalte (2008-07-17 08:45:37)

Hallå där..
lite kul faktiskt, men jag satte en hoegardenklon igår, en fin batch på 50 liter, gjorde om den med lite limeskal också, men jag kryddade med korianderpulver och det är ok, kryddade även med pomeransskal, ger en ganska härlig apelsinbeska(nytt ord).

Jag använde ca 2,5kg vetekross som jag förklistrade och sedan körde i, 2kg vetemalt, 7,2kg pilsnermalt & 0,5kg havregryn. jag nådde en OG på 1.054 och siktar på ett FG på 1.008,  använder belgian ale jäst. Som aromhumle använde jag Hallertau trad och saaz. Stegmäskade i 49grader 20min, 66grader 70min och 70 grader 10min, för att sedan koka i 70min.

Vi får väl se om en 10-12 dar när jag ska ha över den i sekundär vad som har hänt..

//Matte

12 Senast ändrad av James (2008-07-18 09:02:46)

Spännande Matte. Hoppas den blir god:)

Jag tappade upp mitt öl i går kväll. FG uppmättes till 1008. Jag bör då ha en alkoholstyrka på cirka 4,7 %.
Det är ju rätt nära orginalet. Ölet är nu mycket torrare än när jag tappade om det till sekundären (SG 1014).
Färgen är dock lite mörkare än orginalet. Smakmässigt vet jag inte ännu då det är svårt att jämföra
en avslagen 22 grader varm öl med en iskall kolsyrad dito. Men koriander och apelsin finns där och beskan
är inte särskilt stor...

Jag tillsatte ca 6 gram bryggsocker per liter och kapsylerade 23 flaskor. Jag låter dem stå i rumstemp i ett
par dar för att se till att jästen sätter fart igen. Sen tänker jag ställa dem i kylen i en månad...

//James

Jag använder själv ett recept på en Hoegaarden-klon som jag hittat här på detta forumet av Kenneth. Jag odlar upp bottenjästen från några Hoegaarden och tycker det gör stor skillnad. Sen har jag dom senaste gångerna valt att minska mängden koriander till 2/3. Eftersom jag köper mald koriander så behövs det kanske mindre.

Du hittar Kenneths utmärkta, och okomplicerade recept här:
http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=1238

Min gräsmatta har aldrig varit så fin som nu när jag regelbundet belönar mig med en Wit efter varje klippning.