Glasflaskor sökes

vart tusan hittar man glasflaskor på nätet

söker halvliters bruna ölflaskor med patentkork (nya)

även halvlitersflaskor med vanliga kapsyler (nya)

vita halvliters med kork/träplugg (typ lite finare virre pavor) (nya)

Sv: Glasflaskor sökes

Hallå, jag satt i samma situation för ungefär ett halvår sedan, jag la upp trådar lite överallt men fick sparsamt med svar, den enda butik med stort utbud är flaskorochburkar.se men ag tycker att det blir lite för dyrt. Jag gjorde så att jag tog kontakt med lite närliggande småbryggerier och hörde efter om jag fick köpa en halvpall, det gick bra och är nu stolt ägare av 980 st halvlitersglas ,som iof försvinner i en rask takt, jag fick betala 2,20 st för dom, med ett förbihåll, att bryggmästaren fick ett bar bira när jag skulle handla nya..

Jag la även upp en tråd på hobbybrauer.de och fick mycket svar av vänliga tyskar, ett gäng länkar finns där till europeiska tillverkare av glas, så kolla där..

http://209.85.135.104/translate_c?hl=en … lient=tmpg

//Matte

3 Senast ändrad av Thomas Fransson (2008-06-29 12:17:18)

Här tex. http://www.flaskorburkar.se/

Deras katalog i pdf - http://www.flaskorburkar.se/FB2008/wfolder.pdf

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

4 Senast ändrad av AdamK (2008-07-02 19:53:40)

Jag har ännu inte bryggt min första öl men jag har sparat o,5 liters glasflaskor som folk i min omgivning har druckit och sedan tagit bort etiketter. Då detta är gratis och ytterst miljövänligt. Har ca 100 st. Det jag undrar är hur jag skall rengöra dem inuti, med vad? tacksam för svar

Lägg dem i blöt i varmt vatten med t.ex lite diskmedel. Låt ligga en natt, tappa ur vattnet. Kolla om de är rena inuti, är de inte det, skrubba med en flaskborste. Upprepa till de är rena. Låt inte diskmedelsvatten torka i dem utan lägg dem i blöt i rent vatten ett par gånger tills allt diskmedel är borta.

Så gör jag i alla fall och det fungerar rätt fint om de inte fått stå och torka/mögla till allt för lång tid med öl i botten.

6 Senast ändrad av Blåkulla (2008-07-02 23:14:26)

AdamK skrev:

Jag har ännu inte bryggt min första öl men jag har sparat o,5 liters glasflaskor som folk i min omgivning har druckit och sedan tagit bort etiketter. Då detta är gratis och ytterst miljövänligt. Har ca 100 st. Det jag undrar är hur jag skall rengöra dem inuti, med vad? tacksam för svar

kan rekomendera detta 

1 blaska ur det värsta snusket med vanligt ljummet kranvatten
2 blanda 1 diskmaskintablett 3:1 med 5L vatten och fyll flaskorna med ca 1dl st och låt stå en stund
3 skaka flaskorna 2 ggr och skölj noga
4 stoppa in flaskorna i ugnen i 225 grader i 2-3 timmar
skulle det vara någonting levande kvar i flaskorna så dödar ugnen det garanterat

och en bra öl att starta med är

http://www.humle.se/library/recipes/ext … a_ipa.html

det var den första jag provade att brygga och den är mumsig och relativt enkel att få till

tackar vänligast, tar man alltför stora risker om man hoppar över ugns steget? låter jäkligt pilligt eftersom jag bor hemma och så.

AdamK skrev:

tackar vänligast, tar man alltför stora risker om man hoppar över ugns steget? låter jäkligt pilligt eftersom jag bor hemma och så.

svar ja

och lägg flarrorna ner och knöla ugnen full

det tar en stund att få dom i mitten varma så fuska inte med tiden

Det finns många olika uppfattningar om vilken temperatur och tid man bör använda. Jag brukar köra med 150°C i 30 minuter. Av uppskattningsvis 500 tappade ölflaskor har en blivit infekterad.

Jag tror att allt över 120 grader ska funka, brukar själv köra 130 grader. Men jag brukar köra typ 40 grader 15 min, 70 i 15, 100 i 15 sedan 130 i 30 min för att ge flaskorna en chans att värmas upp sakta så de inte tar skada.

Jürgen, det lät som ett mäskschema det där.  lol

Själv kör jag dom i ugnen på 150grader i 45 minuter.

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

AdamK,

jag tycker du ska prova att köra hälften av flaskorna i ugnen och den andra hälften
med "vanlig" rengöring. Då kan vi få lite data för att se om ugnsbakandet är vetenskap
eller skrock. Själv har jag aldrig använt ugnen. När jag druckit ur en flaska spolar jag
ur bottensatsen med hett vatten från kranen och ställer undan den. När de ska fyllas
igen häller jag en slurk kokande vatten i varje flaska och skvimpar ur dem (kanske skrock).

Jag gjorde en gång en veteöl som var så sur att klockorna stannade, men det gällde i alla
flaskor, så den olyckan skedde säkert i hinken.

Det är ju sommarstängt nu och jag har inga ingredienser hemma, men när det blir dags kör jag dom väl i ugnen eftersom det verkar vara den allmänt vedertagna metoden. Men det verkar ju funka för er som kör kortare tid än 2-3 h också så jag kommer att värma dem i en halvtimme kanske.

Jag brukar lägga flaskorna i en stark och varm maskindiskmedelslösning ca 1h, då lossnar etiketterna och flaskhalsfolien lätt. Sen så sköljer jag noggrant och ger varje faska en dusch med stark Jodofor-lösning som får stå ett par minuter innan en sista sköljning. Inga infektioner än...

Jag har gjort hundratals liter vin och vinflaskorna brukar jag bara skölja ur och låta stå med lite varmt vatten och maskindiskmedel i då dem är urdruckna. Sedan kör jag dem i diskmaskinen strax innan dem ska användas och hittills har jag aldrig åkt på något så det verkar funka bra. Öl borde inte vara kännsligare.