Sv: Cider

Durutti skrev:

Tyvärr är ej cider namnskyddat det är därför det finns så mycket alkoläsk som kallas för cider.

Ny ciderlagstiftning:

http://www.slv.se/upload/dokument/Lagst … 005_11.pdf

Därför har t.ex. Carlsberg bytt namn på sin Xider till Xide och den sorteras under 'blanddrycker' på Systembolaget.

/R.

Ibland undrar jag var alla lustiga föreskrifter kommer ifrån.

Jag gillar skarpt när samtliga ingående
ingredienser (vare sig de är "naturliga" eller inte) föredömligt står på förpackningen, sen får var och den gärna kalla det vad man vill.

När jag köper något känns det alltid bättre när man vet exakt vad det innehåller. Sen vad produktnamnet är tycker jag känns underordnat.

Av ren nyfikenhet, är det någon som vet vad en "öl" som säljs i butik egentligen får innehålla rent lagligt?

Inte för att jag bryr mig om namnen på saker men det vore intressant att veta när man analyserar öl.

På vissa öl står det bryggt på malt humle och vatten. Men jästen står nästan aldrig med. Och att det innehåller något, betyder ju inte rent logiskt att det inte samtidigt kan innhålla andra saker som inte nämns?

Någon som vet?

/Fredrik

Jag kan inte hålla med om att man ska få kalla vad som helst för vad som helst!
Det är ett rent bedrägeri och försök till att luras!

Att låta de kommersiella krafterna få härja fritt brukar leda till riktigt skit för att prata svenska.
Tur att det finns lagstiftande organ som ser till att hålla det värsta oskicket i styr.

Jag hade nästa gissa att du inte skulla hålla med smile

Kenneth, du vet inte vad "öl" får innehålla i Sverige och fortfarande kallas öl? dvs vilka tillsatser, sötningsmedel, konserveringsmedel, smakämnen etc är tillåtna?

/Fredrik

55 Senast ändrad av Kenneth (2006-06-01 06:08:39)

Vad jag vet så räknas inte "öl" som livsmedel och därför behöver producenten inte redovisa innehållet.
Nuförtiden så säljs samma öl till många länder och i de flesta andra länder så krävs det att man redovisar innehållet. Därför kan man ofta läsa innehållsförteckningen på engelska, tyska, franska, eller något annat språk.

alkohollagen säger:
6 § Med starköl förstås jäst, odestillerad dryck som är framställd med torkat eller rostat malt som huvudsakligt extraktgivande ämne och som innehåller mer än 3,5 volymprocent alkohol.
   Med öl förstås jäst, odestillerad dryck som är framställd med torkat eller rostat malt som huvudsakligt extraktgivande ämne och vars alkoholhalt överstiger 2,25 men inte 3,5 volymprocent

Fast det säger inte något om vad man kan ha i mer för något.

En av anledningarna till Reinheitsgebot var att många bryggerier "fuskade" och hade i allt möjligt skit i ölet.
Allt för att göra en större vinst och bedra konsumenterna.
Mammon har varit och är en av de största gudarna genom tiderna.

> Vad jag vet så räknas inte "öl" som livsmedel och därför behöver producenten inte redovisa innehållet.

Hmmm, det var ju intressant. Jag trodde allting som var att det mesta som är avsett för att förtäras rent tekniskt räknades som "livsmedel" (såvida det inte klassas som läkemedel då)... men det förklarar saken.

Själv tycker jag gärna att de som nu sysslar med att skriva regler för allt möjligt, som krökningstoleranser på gurkor etc, istället gott kunde livsmedelsklassa även öl så att man får innehållsdeklaration på den med.

Fast sedan om någon kan göra en god dryck med annat än bara malt humle och jäst så inte mig emot, men har de inget att dölja så kan de gott skriva en innehållsdeklaration.  Ingen kräver ju att hela receptet, och därmed företagshemligheter ska stå med. Bara en enkel lista på råvaror och tillsatser och processkemikalier.

/Fredrik

Hittade en gammal tomburk av en snabbköpsöl...Karhu 3.5vol%... där nämns faktiskt på burken:

kornmalt och E222

E222 är Natrium vätesulfit som antagligen tillsats för att öka hållbarheten på ölen och fördröja oxidation.

Rent teoretiskt kan det utlösa allergier hos känsliga personer, möjligen är det anledningen till att det skrivit ut just denna ingrediens? hur många andra öl har denna tillsats utan att skriva ut det tex?

Det tycker jag var schysst att det skriver ut. Det är pluspoäng.

Dock så näms tex inte humler, så förteckningen är ju ingalunda komplett.

På pripps light lager 3.5% lågkaloriöl nämns endast kornmalt, men där undrar jag hur de gör och vad det innehåller för det har kraftig utslag på mätare av reducerbart socker. Någonting utöver det normala måste det vara.

På deras hemsida står tex:

"Genom omsorgsfull produktutveckling har vi lyckats få fram ett öl som både smakar bra och har ett lågt kaloriinnehåll"

"Ingredienser:  Kornmalt, humle, jäst och vatten"

Men jag undrar om man verkligen kan lita på det där?

/Fredrik

Det står troligen på burken därför att det är ett finskt öl.
I Finland måste man redovisa vad som finns i ölet.

59 Senast ändrad av Kenneth (2006-06-01 06:43:40)

Jag hittade en dokument som föreskriver maximala nivåer av diverse "tillsatser" i öl i detta dokument.
Det kanske kan roa någon wink
http://www.slv.se/upload/dokument/Lagst … 003_20.pdf

Där fanns en del trevlig information! Det ska jag analysera. Tack Kenneth.

Det måste vara jag som är lättroad kanske wink

/Fredrik

Kenneth skrev:

Det kanske kan roa någon wink
http://www.slv.se/upload/dokument/Lagst … 003_20.pdf

Det dokumentet finns att få tag på i tryckt form om någon vill ha det.

Jag fick följande svar från SLV för ett år sedan angående märkning av alkoholhaltiga drycker:

"Alkoholhaltiga drycker med en alkoholhalt över 2,25 volymprocent är undantagna från i princip alla märkningskrav. EUs märkningsregler håller dock på att ses över just nu, och där föreslås att även alkoholhaltiga drycker skall omfattas av reglerna."

/R.

Vilka underliga lagar vi har.
Bara för att något innehåller mer än 225% så behöver man inte redovisa vad som finns i produkten!
Hur resonerar våra lagstiftare och myndigheter?
Obegripligt för oss vanliga medborgare.
neutral

> Hur resonerar våra lagstiftare och myndigheter?

Resonerar de alls? det är nog överkurs ;-)

/Fredrik

Kenneth skrev:

Man kan ta äppeljuice i brist på annat.
Jag minns inte exakt men kan kolla upp det lite senare.
I princip så tar man koncentrerad JO-juice eller liknande.
Storpack är förstås billigare än småpack.
Sedan spär man 4-1 dvs 4 ggr så mycket vatten som extrakt.
Tillsätt jästnärsalter.
Jäs med tålig jäststam.
Tappa på flaska och prima med socker.

Jag återkommer med mer info när jag hittat artikeln.

Jag har gjort något liknande, har även lite fläderblomssaft, lite äpplemust och äpplekärnor. Man tar vad man har. Men det känns bra och smackar bra. Jäsningen gick förvåndsvärt snabbt och OG gick snabbt neråt. Från starten vid 1045 till 1025 på   
cirka ett dygn. Men nu har jäsnigen avstannat och jag står inför ett dilema. Jag vill ha den relativt söt och syrlig.
Så nu undrar jag hur mycket citronsyra och fruktos som kan vara lagom att använda. Har bryggt 20 liter. Det börjar även dra ihop sig till tappning. Vad ska jag prima med? Kanske något juice paket? Vanligt socker? En blandning? Det bästa hade att stoppa jäsningen och söta efter smak och sedan kolsyresätta...

Jag lånar tråden lite för att slippa starta en ny, hoppas det är ok!

Har sökt och läst runt men känner mig inte säker på mina funderingar, så jag frågar här i hopp om hjälp!

Hur ska man veta hur mkt socker man ska ha i? Det jag tänk göra är alltså cider gjort på äppeljoskoncentrat. Men de innehåller väl socker det med? Så måste man då mäta sockerhalten för att veta hur mkt mer man bör tillsätta?
När jag läst runt skrivs det olika värden på saker och ting men det är inget jag förstår dock.

Detta kanske är dumma frågor, men för mig som nybörjare så är det inte självklart!

Tack på förhand.

MVH

Hur mycket socker det finns i borde väl stå i näringsvärdestabellen på förpackningen? Annars är tipset att skaffa en hydrometer/Öchslemätare (kostar inte mycket). Sen blandar du i socker i musten/juicen tills mätaren passerat 55°Ö.

Tackar för svaret!

Det har du rätt i, men blir nog att inhandla en "hydrometer/Öchslemätare" för säkerhets skull!

MVH

Hej
behöver/kan musten kokas? Är det lämpligt att göra det eller tappar man smakerna.

Nybörjare, är inte uppe i 1m3 bryggd öl, ännu

Musten behöver inte kokas. Jag vet inte vad som händer om man kokar det men jag utgår ifrån att det är en dålig idé. Vill man vara på den säkra sidan vad gäller bakterier o dyl så tvättar man äpplena innan man pressar dem. Eftersom man också tvättar bort vildjästen från skalen så tillsätter man därför en förkultur på vin- eller alejäst.

Lånar tråden till en fråga smile

Har problem med en cidersatts som inte vill klarna.

Jag har tillsatt klarningsmedel (Party fantom) och det hela har nu stått i ca 24 timmar. Problemet är att den slemmiga massan som ska lägga sig på botten flyter ovanpå.
Cidern i sig är inte mycket klarare än när jag tappade om den.
Har även tillsatt jäststopp och skakat tills det inte blir något mera kolsyrepys.

Vad kan vara felet?

Står den kallt?
Om inte, prova att sänka temperaturen det brukar få det att klarna bättre och gör att det mesta lägger sig på botten.

har den ståendes i källare. gissar på att tempen ligger omkring 15, men man kanske skulle testa att ställa ner den i jordkällare på 8 celcius bara för att utesluta det.

Om inte, kan man filtrera cider och vad för utrustning använder man till det?
Har bara hört förbigående om filtrering och att det används när man renar sprit.
Påverkas smaken av filtrering till det sämmre?

Kan du få ner temperaturen till runt 0-3C i ett par dagar (vilket inte är det lättaste när det är varma och sköna vårdagar) så borde den karna lite bättre.

74 Senast ändrad av Gilgrim (2009-04-29 08:22:43)

Man kan ju testa att filtrera cidern genom en silduk (liknande saftsil) men det beror på hur små partiklarna är. Annars så kan man testa att tillsätta klarningsmedel, ex gelatin.
Har aldrig hört nån som kör cider, vin eller öl genom aktivt kol, hehe, men det finns säkert dom som gör det och tycker det är bra smile (detta måste diskuteras vidare...)

Gilgrim skrev:

Har aldrig hört nån som kör cider, vin eller öl genom aktivt kol, hehe, men det finns säkert dom som gör det och tycker det är bra smile (detta måste diskuteras vidare...)

Ett envist rykte säger att Löwenbrau har aktivt kol när de mäskar, i och med att kolet inte finns med i slutprodukten är det helt enligt Renhetslagen. Resultatet ska bli ett ljusare renare öl enligt idén. Spendrups lär ha lånat idén till sin Old Gold.