Jäst från duvelflaskor?

Jag har jäst en duvelclone sedan tidigare med ”Belgian Strong Ale” jäst som blev helt ok men jag skulle nog inte kalla den en duvelclone men nu tänkte jag ta jäst direkt ifrån duvelflaskor, hålla mig till samma recept, och se om det blev någon större skillnad. Som jag förstått det så är det bara att spara ”bottensatsen” ifrån några duvel och sätta dessa som en förkultur så ska det funka men sedan läste jag ett inlägg på ett amerikansktforum att det inte alls blir bra då det som är kvar är muterad gäst från jäsning som överlevt den höga % men duger till att prima kolysyran för duvel men ska man ha en bra jäst för jäsning skulle man behöva få tag i aktiva jästceller under primärjäsningen tar död på original jästcellerna och lämnar endast muterad jäst kvar pga %. Jag har sparat en hel del vinjäst och återanvänt genom tiderna och inte upplevt att denna muterat nämnvärt, kan det vara så stor skillnad på duvels alejäst?

Är det någon av er som testat ta jäst från några duvelflaskor och odlat upp i en förkultur och sedan jäst en sats som kan dela med er av era faktiska erfarenheter?

Min duvelclone tråd

Sv: Jäst från duvelflaskor?

Jag har använt mig av jäst från Chimayflaskor som håller 9% och det blir väldligt bra resultat.
Borde fungera lika bra med Duvel.

Sv: Jäst från duvelflaskor?

I Chimay-flaskor är det väl betydligt mer jäst än i Duvel-dito? Dessutom är väl "Belgian Strong Ale" just den jäst som används för att brygga Duvel? Vad jag menar är att det är dumt att krångla till det med att odla upp jäst från flaskor när samma jäst finns i prima form på påse.

Svårigheten med att efterlikna Duvel ligger nog snarare i deras minst sagt ovanliga temperatur-schema under jäsningen. Vad jag har förstått så primärjäser de som vanligt under några dagar i strax över 20 grader varefter de sänker temperaturen betydligt och fortsätter jäsa i några dagar till. Sedan lagrar de ölen ovanligt kallt (för att vara belgisk öl) så att smakbilden blir så ren som den är.

Imperiebryggeriet - världens minsta imperium. Än så länge.