Jag kom precis hem från en liknande resa. 4 bryggerier hann vi med att besöka:
La Trappe
Inte i Belgien egentligen men nära nog. Och ett hett tips dessutom. Det ligger precis sydöst om staden Tilburg (obs, det är inte lätt att hitta till klostret).
Trots att det är ett trappistkloster får man inte bara gå in i bryggeriet utan också se deras humleodlingar, deras trädgårdsland och deras inhängnad med "vilda" rådjur. Turen kostar 10€ och då får man, förutom rundvisningen, smaka något av deras 6 öl, se en (ganska turistanpassad) film och ta emot en present från deras souvenirshop. I shoppen kan man dessutom köpa deras öl ganska billigt(1,30€ för en quadrupel). Munken som stod i kassan tittade mycket konstigt på oss när vi kom med varsin back och ett stort antal blandade 75:or.
Het Anker
Litet bryggeri i staden Mechelen några mil norr om Bryssel. Själva bryggeriet höll på att byggas om när vi var där, men de hade en mycket trevlig pub precis bredvid där man dessutom kunde köpa öl att ta med sig. Om man (som jag) gillar Gouden Carolus är det värt ett besök, annars (med tanke på ombyggnaden) kanske inte.
Bosteels
Litet familjebryggeri i Buggenhout inte långt från Mechelen. När vi knackade på och frågade efter en rundtur sa de först att de inte kör sådana men när vi sa att vi hade kommit hela vägen från Sverige så skickade Mr Bosteels ut sin exportchef som fick ge oss en minitur. De var extremt välkomnande men det märktes att de inte var vana att ta emot folk på det sättet. Om man mailar i förväg så tror jag dock att de kan fixa något åt en.
Duvel-Moortgat
Här kör man vanemässigt rundturer av bryggeriet. Det lönar sig nog att kolla i förväg med deras schema. Vi hade inte gjort det och därför fick vi hänga med på en tur som var på flamländska, men de hade turer på engelska, franska och tyska också. Turen kostade 5€ och då ingick rundvandringen plus en valfri öl ackompagnerad av en imponerande bricka med tilltugg (en hel lunch). Dessutom fick man gå hem med en present (två flaskor Duvel och ett Duvel-glas) som bara den måste gått på mer än 5€.
Imperiebryggeriet - världens minsta imperium. Än så länge.